Stormrise

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2008

Времената комай не са много добри за стратегиите в реално време. А някога този жанр делеше челните места по продажби с фърст пърсън шуутърите (които, между другото все още са си там :)). Причините за това според мен са две. Първо, RTS игрите бяха започнали да стават твърде сложни и твърде мултиплейър ориентирани за масовата публика. И второ – РС-тата отдавна вече не са доминиращата игрална платформа. А няма ли РС, няма и комбинация „клавиатура-мишка”. Шутърите овреме успяха да се справят с предизвикателството, наречено „геймпад”, и затова прескочиха кажи-речи безболезнено трапа. На стратегиите това, уви, не се удаде.

И така, RTS ориентираните студия трябваше или да се преориентират към създаването на друг тип игри (което, повярвайте ми, не е никак лесна задача), или да опитат да преоткрият топлата вода в рамките на предпочитания си жанр. Съвсем неотдавна Creative Assembly (автори на култовата поредица Total War) изкараха на пазара нещото, наречено Viking. Играта приличаше на класически „хак енд слаш” от трето лице и може би щеше да спечели повече фенове, ако не се беше опитвала да бъде и малко нещо… стратегия (макар и в супер олекотен вариант). Оказа се, за съжаление, че third person екшъните не са за всяка уста лъжица. Което почти сигурно може да се каже и за стратегиите в реално време, разбира се.

Но Creative Assembly определено не са вчерашни и – както се разбра на тазгодишното Е3 – през цялото време са имали и „План Бе”. Оказа се, че в базираното в Австралия студио на компанията от цели три години се работи по игра, която би трябвало да промени представите ни за стратегическия жанр. Името на новия проект е Stormrise, а премиерата е запланувана за 2009 година (най-вероятно през второто шестмесечие). За игра, на която остава толкова малко време за разработка и тестване, е малко странно да разполага само с някаква си „пре-алфа” за показване. Защото точно това е, което CA са изложили на E3. Може би става въпрос за опит да се раздуха интересът на феновете. Може би Creative са уплашени (малко вероятно) някой да не открадне революционните им нови идеи. Аз пък мисля, че би трябвало да имаме поне едно на ум.

Съмненията ми се засилиха, когато разбрах коя е поне една от „революционните идеи”, намерили място в новата игра. Тя дори е била представена на журналистите като „Ключовата идея”. Кодовото й название е „line of sight” като става дума за основната игрална гледна точка. Зад цялото „ала-бала” всъщност се крие фактът, че играещият ще следи действието през очите на произволно избрана от него единица. Леле, мале! Невиждано и нечувано!

Друг невероятен плюс на Stormrise щял да бъде изцяло триизмерният терен. Боже, изненадите валят една след друга! Всъщност на коя планета са живели Creative Assembly през последните няколко години? И за да довършат „зашеметените” от разкритията представители на пресата, Creative Assembly плеснали на масата термина „камшично управление” (“whip controls”). В случая ставало дума за нещо като лъч, с който можеш да „посочваш” една или друга единица на екрана и така да я избираш. Революционно?! Без коментар…

Уви, „изумителните” анонси продължили с обявяването на цели… две раси в играта! Всъщност кой знае, може би връщането към доброто старо време на първите две издания на WarCraft би могло да мине за оригинално, не мислите ли? Аз поне не мисля така.

Не знам… Свалям шапка на онова, което CA направиха с Total War. Но след три години мъдруване и работа да обявиш на всеослушание… това?! Или по някаква странна причина всички големи козове са все още добре скрити в тестето на авторите или ни чака едно най-големите разочарования на 2009-та. Доста по-голямо от предишното, кръстено Viking.

Автор: Ивелин Иванов