Fallout 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2008

Годината е 2277-ма. Голямата война отдавна приключи. Но отпечатъкът, който остави върху света, беше траен. Не се знае със сигурност кой пусна първата бомба – САЩ или Китай, но на 20 октомври, точно преди 200 години, само за броени часове целият свят бе обгърнат от мрак. Повечето хора не обърнаха внимание на сирените, считайки ги за поредната суха тренировка. Вратите на убежищата, известни повече като Vaults, обаче се затвориха на мига, за да предпазят всички, които бяха успели да влязат в тях. А на повърхността на земята бушуваше истински ад. Дълго, дълго време… Това се случи преди 200 години. Какво ли е останало сега?

Играта ви въвежда в своя

суров, ретро постапокалиптичен свят

плавно. Някак неусетно. Първия път, когато ще отворите очи в нея, ще бъде мигът, в който излизате от утробата на майка си. „Да видим – момченце или момиченце си?” ще ви посрещне въпросителният глас на Лиъм Нийсън. Това е едно от решенията, което ще трябва да вземете при оформянето на своя герой, преди да навършите годинка и да направите първите си бебешки стъпки към баща си. Флешбек. Ставате на 10 – получавате своя Pip-Boy 3000… Отново флешбек… Вече сте на 16. Научавате повече за себе си и света около вас. Живеете във Vault 101 – единственият бункер, който не е отворил вратата си след края на войната. Тук и ще умрете, както всички останали…

Когато навършвате 19 обаче се случва се нещо неочаквано. По незнайни причини баща ви избягва от убежището, а това е непростимо и жестоко наказуемо престъпление. В много случаи дори със смърт. И тъй като надзирателят смята, че вие имате нещо общо, не ви остава нищо друго, освен да си плюете на петите.

Щом успеете да се измъкнете от Vault 101, истинското ви приключение най-накрая ще започне. Ярката слънчева светлина заслепява очите ви – нужно ви е малко време, за да успеете да фокусирате. Но гледката е поразителна. Пред вас се простира американската столица Вашингтон. Или поне онова, което е останало от нея – полуразрушени сгради, лишени от живот, голи дървета, стърчащи самотно над прашната, гниеща земя под купола на едно зеленикавожълто небе. Такива са жестоките последствия от Голямата война. Радиацията е навсякъде. Всяко едно късче храна или глътка вода са пропити с нея. Оцеляването е трудно, за мнозина дори невъзможно. Но вие сте твърдо решени да откриете баща си…

Само след няколко минути игра ще се сблъскате пред

първата голяма морална дилема във Fallout 3

Дали да взривите цял един град по нареждане на тъмна фигура на име г-н Бърк, пиеща питието си в местната кръчма. Или да го спасите веднъж и завинаги от гигантската атомна бомба, около която е построен. В първия случай ще станете свидетели на една жестока експлозия от върха на снобарската кула Тенпени. Там вашият нов расистки шеф, който обича да стреля със снайпера си по всичко, което мърда просто за спорта, ще ви облече в костюм и ще ви замазва очите с метални капачки – през 2277 г. старите пари вече не струват нищо. Що се отнася до кармата ви, тя ще бъде тотално съсипана, а вие ще поемете уверено по пътя на злото.

Но ако се смилите над всички, живеещи в това градче, и обезвредите бомбата, шерифът на Мегатон ще ви покани да станете негов почетен жител. Добра идея е преди това да убиете г-н Бърк, защото иначе рискувате да прати наемници по петите ви, ядосан на решението, което сте взели. В крайна сметка ще получите и свой собствен дом, където може да съхранявате част от екипировката си или да си почивате след дългите странствания в търсене на истината и баща ви. А спането е хубаво нещо, тъй като ако се чувствате отпочинали, ще трупате малко повече опит от обикновено.

В дома ви очаква и роботизиран иконом, който освен че ще ви забавлява с типичния си английски акцент, иронични забележки и тъпи вицове, може да върши няколко полезни неща. Например да ви подстриже, ако сте недоволни от първоначалния си избор на прическа, и да ви даде бутилка чиста питейна вода.
И това е само малка част от механиката на играта, според която

всяко действие ще има съответното последствие

Ето още един пример. Една доста чудата госпожица на име Мойра, работеща в магазина за общи стоки в Мегатон, е решила да напише гайд „Как да оцелеем в Пустошта”. Но преди да го пусне в продажба, би искала да тества своите теории, за да избегне струпване на разгневени тълпи от хора пред вратата си. Стига да решите, можете да станете нейно опитно зайче, като една от задачите е тялото ви да поеме определено количество радиация. Тя ви моли за съвсем малко – едва 200 пункта. Но ако натрупате 600, Мойра ще остане още по-доволна. Естествено – в последния случай рискувате да не стигнете живи до магазина й, пък и не знаете дали впоследствие тя ще успее да ви излекува. Престрашите ли се обаче, след този експеримент тялото ви мутира, а вие ще получите един доста полезен perk – крайници ще регенерират от само себе си.

Видите ли, Мойра не е просто шантавата лелка на Мегатон. От нея може да си закупите джаджи, които да намерят приложение във вашия дом. Например джубокс, за да освежите мястото с малко музика, или пък работен тезгях, на който да създавате нови оръжия, стига да знаете как. А защо не машина за Нюка Кола? Мойра ще ви помогне и да декорирате местенцето си, както пожелаете. Аз специално се спрях на темата „предвоенен” дизайн, но има и още няколко, които изглеждат не по-малко зле.

Ако случайно се чувствате самотни в своето странстване из Пустошта и искате да

бъдете като Лудия Макс

отбийте се в Скрапярд. Там ще заварите едно куче на име Dogmeat, което разкъсва пред очите ви няколко рейдъра. За щастие е добронамерено настроено към вас и след кратък “разговор”, стига да искате, може да се присъедини и да се превърне във ваш верен спътник. Освен че ще ви следва вярно, където и да отидете и ще ръмжи, когато усети врагове в района, това псе изпълнява ролята и на отличен търсач. Може да го накарате да открие муниции, химикали, храна или дори оръжия.

Пазете го обаче. Dogmeat не е безсмъртен и ако загине вследствие на вашето невнимание, губите го завинаги. Затова го лекувайте или го пратете да ви чака пред Vault 101, ако смятате, че има шанс да се възнесе в кучешкия рай през предстоящата битка.
Fallout 3 ви предлага

наистина огромна свобода на действие

Всичко зависи единствено и само от вас самите. Ако решите да взривите Мегатон, убийте първо шерифа, за да вземете готините шапка и палто, които носи. Смятате, че хора като Алистър Тенпени не трябва да живеят? Спретнете си едно малко пътешествие до неговата кула, елиминирайте го и приберете снайпера, отнел толкова много животи. Той е толкова противен човек, че дори на собствените му хора не им пука дали сте го гръмнали или не. Пък и така ще получите хубава карма, в случай че искате да превъртите Fallout 3 като добри и да получите титла от типа на „Last, Best Hope of Humanity”.

Макар и в много отношения да навява спомени за Oblivion, системата за развитие на героя във Fallout 3 е коренно различна. Най-малкото, защото не може да подобрявате своите умения, като ги използвате постоянно.

Всичко е подчинено на S.P.E.C.I.A.L.

Това е акроним за седемте основни статистики – strength, perception, endurance и т.н. – които ще оформите още в самото начало. Те от своя страна пък са обвързани с няколко основни умения, които ще подобрявате постепенно с течение на времето. Благодарение на тях може да развиете героя си по всевъзможни начини – да го направите експерт в експлозивите или пък в боравенето с големи оръжия. Да му помогнете да се оправя с хората като ги омайва с думи или пък да се специализира в бъркането по джобовете им. Особено голямо впечатление прави, че дори онези умения, които не са пряко свързани с битките, са изключително добре вплетени в цялостния геймплей. Например с помощта на Science ще може да хаквате терминали и да отваряте врати, за да се измъкнете от потенциални престрелки буквално по терлици.

Най-якият аспект от развитието на героя обаче са

т.нар. perks

С всяко качено ниво на опит може да избирате по един от тези постоянни бъфове, които ще направят героя ви наистина уникален. Например с Animal Friend животните няма да ви нападат. Чрез Cannibal ще може да се храните с труповете на хората за сметка на вашата карма. А благодарение Mysterious Stranger от време на време в битка ще се появява вашият ангел хранител… въоръжен с 44-милиметров магнум, за да ви помага! Вярвате или не – във Fallout 3 ще откриете над 50 подобни perks.

Имайте предвид обаче, че таванът на развитие е ограничен до 20 ниво, така че разпределяйте точките внимателно. Шансът да успеете да максимизирате което и да е от своите умения, е минимален. Така че е хубаво да сте напълно наясно какъв ще бъде вашият стил на игра.

Щом стигнете до битките, там вече нещата загрубяват. В добрия смисъл на думата. Благодарение на V.A.T.S. –

Vault-Tec Assisted Targeting System

може да паузирате действието по всяко време и да се прицелите в която и да е част на тялото на противника си, стига да имате достатъчно „екшън” точки. Точно както Fallout 1 и 2. Но това не е най-добрата част. Истинският кеф е, когато камерата ви покаже на забавен каданс как куршумът пронизва главата или някой крайник на съществото и как всичко експлодира в коктейл от кръв, месо и черва. Тази гледка никога не омръзва. За още по-голяма касапница горещо препоръчвам perk-а Bloody Mess.

Освен стандартните пистолети, пушки, картечници, гранати, бейзболни бухалки и какво ли още не, във Fallout 3 може да използвате и едно наистина уникално оръжие. Стига да откриете схемите за него и да си го създадете сам-самички. Става дума за Rock-It Launcher. Интересното при него е, че не ви трябват специални муниции. Който и да е боклук, лежащ на земята, ще свърши същата работа. Просто вземете плюшеното мече, лежащо в краката ви, натъпчете го в цевта и го изстреляйте в главата на мутанта пред вас.

Макар и във визуално отношение да е истински разкош,

единственият недостатък

на Fallout 3 са анимациите на героите. Те не са еволюирали по никакъв начин в сравнение с Oblivion и вашето виртуално Аз продължава да се движи (по-скоро да се приплъзва) все така неестествено в перспектива от трето лице. Когато пада от високо, сякаш ходи във въздуха, а след като се разпльока на земята, се превръща в една безформена пихтия с ръце и крака, често преплетени до неузнаваемост. Вярно – лицата на хората изглеждат с една идея по-реалистично от последния The Elder Scrolls. Но след като си отделил толкова много внимание на всички останали детайли в света, е срамота да пренебрегнеш героите по такъв начин.

Това обаче не прави Fallout 3 лоша. Напротив – тя е може би най-хубавото нещо, излизало през последната година. Разбира се – винаги ще се намерят недоволни хора, които да мрънкат за щяло и нещяло или пък да я наричат просто „Oblivion с пушки”. Но истината е една – Fallout 3 е най-добрата сингълплейър ролева игра за 2008 г.

Автор: Владимир Тодоров