За нас е чест да проведем интервю с един толкова активен и виден фен на жанра “книги-игри” по света и сега Ви представяме на Вашето внимание Марк Лейн от Великобритания. Но преди да започнем с това интервю, от PC Mania искаме да благодарим на Борислав Трайков за контакта с Марк и превода на въпросите и отговорите на англичанина, които именно Боби успя да направи от английски на нашия роден български език. Боби, помощта ти е неоценима и сме ти задължени. А сега, нека да започваме!
Някои от нас вече го познават от неговия дългогодишен блог – MALthus Dire’s Fighting Fantasy Page (ffreviewermalthusd.blogspot.com), в който Марк ни представя ревюта на книги-игри, но предимно от поредицата ”Битки Безброй” – както книги-игри в други серии, видео игрите по тях, а също често публикува малки приключения, появявали се на страниците на реални физически и електронни списания. Като автор и издател, Марк вече има четири свои издадени книги-игри от поредицата Distiny’s Role. За нея вече е написал и съпътстваща книга – Destiny’s Role: Distractions. Краткият разказ-игра “Крехка красота” от Destiny’s Role 0: Zero to Hero дори бе публикуван на страниците на 12-ти брой на списание Книги-Игри в България!
А сега и след това нужно представяне, нека да поздравим Марк Лейн от Обединеното Кралство и да му дадем думата самият той да разкаже и сподели малко повече за себе си като наш първи въпрос:
И ето какво ни споделя Марк за себе си: “Живея в East Midlands в Англия. Фен съм на книгите-игри, а и от там и на фентъзи настолните игри, при това още от ранна детска възраст. Когато за първи път открих книгите-игри, те тъкмо набираха популярност и ги купувах и играех в техния апогей – точно когато тези заглавия се продаваха от порядъка на десетки хиляди копия по цял свят. Веднага щом излезеше ново заглавие от поредицата “Битки Безброй”, веднага отивах до местната книжарница и си го купувах. Именно серията “Битки Безброй” и “Самотния Вълк” бяха огромни феномени в моята страна, а и по целия свят. В средата на 80-те бях на подходящата възраст и в подходящото време, за да видя как тези феномени се разгръщат…
Изгубих, обаче, интерес към жанра, когато станах на 12-13 години и тогава спрях да си купувам “Битки Безброй” и след 25-та книга от поредицата – Beneath Nightmare Castle. Интересът ми се възроди отново, когато някъде след 2000-та се появи Bloodbones. Помня как я видях в книжарницата, купих си я начаса и тогава се запалих повторно. От там пък станах и много сериозен колекционер и такъв съм до момента. Притежавам вече над 800 книги-игри, както и множество допълнителни материали, свързани с този прекрасен жанр. Имам и някои заглавия във варианти на други езици, както и редки книги-игри, с които много се гордея. За капак, реших сам да напиша и поредица книги-игри – Destiny’s Role – където използвам илюстрации от художници от 80-те, колкото се може повече – както за кориците, така и за вътрешните изображения, за да се получи този класически изглед от старата школа, който аз обожавам.”
PC Mania: Как се въвлече в четенето на книги-игри? Коя беше първата ти такава игра?
Марк Лейн: Родителите рискуваха и ми закупиха Магьосникът от Огнената Планина като подарък за Коледа през 1983-та, за да видят дали ще ми допадне. Влюбих се в книгата и бързо ги помолих да ми вземат още една. Втората ми книга-игра беше Градът на Крадците, която си избрах изцяло заради готината корица. След това си взех Звездолетът Скитник. От там вече бях зарибен. Мой приятел пък харесваше много поредицата “Самотния Вълк” и се събирахме често с него, като деца, за да я играем заедно. Беше невероятно изживяване всичко това още тогава, както и да го погледнеш…
PC Mania: След толкова много години в жанра какво поддържа страстта ти и дори ти помага да се развиеш до писане и издаване на цяла поредица от свързани помежду си книги-игри?
Марк Лейн: Чистите вълнение и радост, които получавам от разиграването им, насладата от илюстрациите и най-вече на откриването на нови и оригинални концепции в жанра. Колкото до моите опити за писане, от ранна детска възраст измислях и пишех приключения с приятели. Наскоро това еволюира до желанието ми да създам своя собствена поредица. Имах (и все още имам!) толкова много идеи, че се получи като форма на терапия да ги изкарам от главата си и да ги пренеса на хартия. Така подлагам идеите си на изпитание, а и ми харесва да ги оформям и шлифовам в завършена книга-игра с илюстрации, които представят сцените, които виждам в мислите си. Хем е зареждащо, хем супер приятно. А и ми носи удовлетворение да мога да кажа “аз я написах”, когато видя книгата на лавицата си. Поредицата Destiny’s Role е кулминацията на моето преживяване с книгите-игри…
PC Mania: Когато играеш/четеш книги-игри, мамиш ли, или играеш по правилата – да се връщаш в началото при смъртоносен епизод, да мяташ зарове в битките, или по време на изпитания?
Марк Лейн: Зависи. Когато разигравам книга-игра, за да напиша статия в блога си за нея, да, в този случай мамя, за да мога да изследвам всяка една ситуация и всеки възможен развой на нещата.
Обаче, когато играя за удоволствие, приемам умиранията, използвам зарове и следвам стриктно инструкциите за инвентара и дневника на приключението. За мен неуспехите и повторните опити са части от геймплея в книгите-игри. Компютърните и конзолните игри се играят по правила, така че същото трябва да важи и при книгите-игри!
PC Mania: Освен книги-игри, какви други игри обичаш да играеш? Настолни, ролеви и/или компютърни игри?
Марк Лейн: Харесвам класическите настолни игри от 80-те на Games Workshop и ги играя всеки месец с местна геймърска група, на която съм организатор. Като цяло не харесвам компютърните игри, макар че бях пристрастен към Покемон и вманиачено минах първите седем издания от край до край. Успях и да добия впечатления от няколко адаптации на книги-игри от поредицата “Битки Безброй”, които са били пригодени за по-ранните компютърни системи – Магьосникът от огнената планина за ZX Spectrum, The Citadel of Chaos за Commodore 64, Rebel Planet, която беше налична за няколко системи и, разбира се, мултиплатформ приложението на студиото Tin Man Games Fighting Fantasy Classics (което бе представено в PC Mania преди няколко месеца, но вижте също и играта в Steam – Fighting Fantasy Classics – PC Mania – бел. ред.). Не съм имал възможност да изпробвам новата игра на студиото Tin Man Games по Магьосникът от Огнената Планина, въпреки че играта е налична в Steam, за Андроид и за Apple устройства, та дори и за Nintendo Switch. През тийнейджърските си години играех Dungeons & Dragons, както и ролевата игра по Judge Dredd – и в двете откривам голяма страст. За жалост ролевите игри изискват много посвещение и време – ресурси, които сега аз инвестирам в други дейности.
PC Mania: А книгите-игри от поредицата “Битки Безброй” на други езици, които притежаваш? Как си се сдобил с тях? Как успя да се добереш и до тези на нашия роден български език?
Марк Лейн: Намирам чуждоезичните издания от най-различни източници: eBay, други колекционери, мои познати от други държави, които ми осигуряват книги – така, например, се сдобих с датски, бразилски и унгарски издания на книги-игри. Понякога вадя късмет и намирам някое чуждоезично издание в книжарница, когато съм на почивка в друга държава, макар че това предимно се случва във Франция, където книгите-игри не са спрели да бъдат популярни. Относно Франция, имам събрани и някои френскоезични поредици – тъй като знам френски, аз мога да ги чета в оригинал и да им се наслаждавам свободно. Наскоро унгарското издателство Chameleon Comix издадоха няколко книги-игри от поредицата “Битки Безброй” – взех и тях, защото кориците им ми изглеждаха много приятни. Също така, харесвам и събирам новите издания на “Битки Безброй” в Дания, тъй като те включват съвсем нови илюстрации…
Марк Лейн (продължение): Изцяло международен колекционерски фокус имам конкретно върху книгата-игра “Звездолетът Скитник” и притежавам следните нейни издания: френско (2 разновидности), датско, холандско, португалско, италианско, немско (2 разновидности), шведско, японско, бразилско (2 разновидности), чешко, унгарско, руско и, разбира се, Вашето българско издание на ИК “Селекта“. Мисля, че ми липсват само испанската, израелската и финландската версии.
Имам и няколко други френски, португалски, японски (даже и с манга илюстрации), а съм и особено щастлив от българското издание на “Пристанището на Гибелта” с чудесната корица на Iain McCaig. Мой приятел от Русия наскоро ми изпрати чудесно тяхно си издание с твърди корици на книга-игра от местен автор – илюстрациите вътре бяха разкошни…
Марк Лейн (продължение): Двете български издание получих през два различни източника: Пристанището на Гибелта – директно от издателя, който имаше късмета да успее да ми я прати до Англия, а Звездолетът Скитник дойде през човек, който беше купил множество книги-игри за наш общ приятел, и там имаше една допълнителна бройка, специално запазена за мен. Всъщност, глобалната мрежа на размяна на книги директно между колекционерите е чудесна – разполагам с контакти в няколко различни държави, които ми намират заглавия от там, а и аз понякога им изпращам онези английски издания, които търсят за себе си. Колекционерите винаги има за какво да се оглеждат и една колекция никога няма да бъде “завършена”, колкото и да купуваме и купуваме всичко, което излиза, или ще излиза занапред. Това е една мисия за цял човешки живот!
PC Mania: В България общността на книгите-игри преживява своя ренесанс от 2010-та насам. Следиш ли какво се случва в местната ни сцена и какво правим ние тук в нашата страна?
Марк Лейн: Запознат съм с оригиналните издания на “Битки Безброй” в България и мисля, че съм виждал няколко преводни издания на Дейв Морис (поредиците “Кървав Меч” и “Ново поколение книги-игри” – последната носи оригиналното заглавие и по света е позната като Virtual Reality). Помня и когато предадох разказа си игра “Крехка красота” за фенското списание Книги-Игри. Отвъд тези неща, нямам наблюдения върху другите аспекти на Вашата сцена, както и на книгите-игри в други страни, макар и това да ми се струва като мой пропуск, който ще трябва да коригирам в бъдеще. Старая се да следя английската сцена. Там хората са активни и има много нови дейности – ревюта, заглавия, обявления за нови проекти – непрекъснато нещо се случва!
PC Mania: Менажираш своя Фейсбук група за покупка и продажба на книги-игри. В България английските поредици “Пътят на тигъра” и “Кървав меч” са доста търсени. Какво е положението в Обединеното Кралство? Какви редки книги-игри се търсят сред тамошните фенове и при Вас в Англия?
Марк Лейн: Тъй като тук се публикуваха голям брой поредици, много от тях са “Светият Граал” за колекционерите. Заглавията от “Пътят на тигъра” всъщност се срещат доста често, заради популярността на поредицата, но сега, когато ме попитахте, ето за кои заглавия от по-редките поредици се сещам на прима виста:
- Книги от #55 до #59 от оригинално издадените “Битки Безброй” винаги се търсят усърдно, особено #55 (Deathmoor), #57 (Magehunter) и #58 (Revenge of the Vampire).
- Оригиналното издание на пета книга от “Кървав меч” от издателство “Knight Books” е също много високо ценено, както и книги #27 (Vampirium) и #28 (The Hunger of Sejanoz) от поредицата “Самотния Вълк”; в момента именно заглавията от тази поредица – от книга #27 нататък са доста скъпички.
- Шеста книга от поредицата Falcon – At the end of time и осма книга от поредицата Grailquest – Legion of the Dead.
- Същото важи и за четвърта книга от поредицата Freeway Warrior – California Countdown и шеста книга от поредицата Dragon Warriors – The Land of Legends.
- Двадесета книга от поредицата Proteus, The Orchid of Life, е мега рядка.
- Книгата-игра Casket of Souls постоянно се търси.
- Търсят се също напоследък и неотваряни комплекти в кутии на двойките книги-игри от поредицата Duel Master, както и тези от поредиците Grailquest и винаги – “Кървав меч”.
Марк Лейн (продължение): А откъм притурки към книгите-игри мога да спомена Fighting Fantasy Quest Pack, Fighting Fantasy книга с плакати, календара Самотния вълк, бойната карта Emperor of Vangoria и фигурките на герои и чудовищата от серията Битки Безброй.
PC Mania: Като автор на книги-игри, какви са предизвикателствата, които ти се налага да преодоляваш – от писането на кратки разкази-игри за фенски списания – до създаването на текущите от поредицата “Destiny’s Role”? Имаш ли любими тематики, механики и т.н.?
Марк Лейн: Ако трябва да съм честен, най-трудната част от процеса е да държа идеите си под контрол, както и да поддържам концепциите и игровия дизайн в смислени мащаби. Когато пишех по-кратки фенски приключения, винаги се получаваха по-дълги, отколкото ги бях планирал, така че в това отношение писането на “цяла” книга-игра ми дава далеч повече свобода. Трудно ми е да бъда дисциплиниран и да си кажа, че картата на играта е завършена и че трябва да премина към писането на текста, но веднъж щом започна да пиша, не мога да спра и даже преминавам много бързо от първата си чернова до финалната версия…
Все пак, планирането и дизайнът отнемат много време. Много съм доволен от това как се получи градът Nottsborn в най-новата ми книга-игра Red Monsoon, тъй като ми позволи да се развихря с любовта си към класически хорър филми. Тематиката с вещерството в Mistress of Sorrow също ми беше много интересна и ми се наложи да направя много исторически проучвания при написването на тази книга. Създаването на тъмници и подземия ми е по-лесно, отколкото приключения в надземния свят, тъй като подземията по-лесно се поддават на картографирaне и блок-схема. Планини, поля, гори, пустини и т.н. са много по-предизвикателни заради природните явления и аспектите, които ги съпътстват. Градовете са забавни, защото са като подземията, но на повърхността, и следват логична и структурирана подредба, точно като някое по-стандартно или класическо подземие. Харесвам прости, но ефективни механики – няколко показателя и инвентар с предмети. Много мразя, ако трябва да проверявам информацията в разни таблици. Предпочитам да играя и да се съобразявам със събития, отколкото с бумащина и поддържане на някаква стратегия.
PC Mania: Марк, всичко това е просто чудесно, но сега можеш ли да ни разкажеш за предстоящите ти проекти?
Марк Лейн: В момента работя по няколко неща. Адаптацията на “Rebel Planet” в графична новела е най-големият ми проект в момента. Почти съм готов с притурката “Distractions 2” към “Destiny’s Role” – и ако всичко е наред, този проект ще бъде на пазара през месец Март 2022. Следващата пълноправна книга-игра от поредицата ще се казва “Kaleidoscope Frenzy” и вече е във фаза на дизайн. Започнах и да обмислям идеята дали да не направя и трета Distractions притурка и май наистина ще го направя! Имам и идеи в различна степен на “отлежаване” – възнамерявам да издам още шест книги-игри от поредицата през идните години. Освен това пиша и поредица кратки истории, базирани на “Звездолетът скитник” – за фенското списание Fighting Fantazine, както и на блога ми MALthus Dire. Като цяло винаги мисля как да пиша книги-игри и какво да включа в тях.
PC Mania: За финал, може ли да отправиш послание за българските фенове на PC Mania и книгите-игри? Благодарим ти за всички отговори и ти желаем успех на мъгливия Албион, или където и да си!
Марк Лейн: Благодаря Ви, че прочетохте това интервю и си “играйте играта”. Винаги има нови неща, които можем да открием и нека заедно да продължим да го правим. До нови срещи, приятели от България!