На Вашето внимание ще представим една съвременна компютърна игра, базирана на книга-игра, която е излязла на хартия още в средата на 80-те. Добре дошли в света на “Магьосничества”, както се казва серията, чийто автор е Стийв Джаксън и един от създателите на поредицата “Битки Безброй”. Самата игра като серия от хартиени книги излезе у нас в края на 90-те години от ИК “Хермес”. Днес, вероятно 20 години след излизането на книгата у нас, и около 40 години от излизането на книгата в световен мащаб, играта вече може да се цъка и да бъде поръчана като игра за PC в Steam и, повярвайте ми, след като я видите, повече няма и да помислите за хартиеното издание. А сега да започваме с конкретното ревю на играта, но първо да се потопим в историята. Всичко започва, когато в приказните земи на Аналанд могъщ демон и господар на злото открива един от великите артефакти в миналото: Кралската корона. И тук идваш ти като още по-могъщ герой, при това вълшебник, който трябва да намери прокълната крепост на демона и да се изправи срещу него в открит двубой. И така да върне артефакта отново на хората и мирът да бъде възстановен…
Графика: Тази игра изглежда много красиво, както и да го погледнем. Самата игра използва енджин за книги-игри, но всъщност, този енджин засяга самите избори като епизоди, но всичко останало е изцяло визуално. Това включва самата обиколка из картата, влизането в подземията, работата с дневника, предметите и магиите и всичко останало. Вие всъщност ще имате един огромен терен за изследване и ще виждате през цялото време Вашата фигурка или аватар на това поле, като просто решавате къде да го преместите по картата и къде да продължи действието. Когато стигнете до нов маркер, се задейства енджина с текстови епизоди и Ви пита какво искате да направите и как да продължите. Когато изборът бъде направен, епизодите се скриват и лутането по картата продължава. Ако има битка, обаче, се отваря съвсем нов екран, но за това ще си говорим малко по-късно. Самото обикаляне обаче е свързано със самата история и в играта няма опция “запис”, а се пази Вашият последно посетен успешно маркер и ако умрете, играта директно Ви връща към него…
Битки: Тук проблемът е, че вместо “зарчетата” от “Битки Безброй”, създателите на играта са “разширили пласмента” и ни предоставят напълно “тактически битки”, като важното вече не е толкова какво си хвърлил със зара, а как си “ударил” – за целта пред нас се появява самата арена на битката като от едната страна сте Вие и Вашият герой, а от другата чудовището или Вашия противник. Избирате как да атакувате, можете да замахнете директно към него, можете да отстъпите назад и после да го намушкате, докато не очаква, можете да се нахвърлите върху него и да се надявате, че ще причините максимални щети. В момента, в който го убиете, отново се връщате на картата и обиколката из локациите продължава…
Магии: Като Магьосник в серията ще имате достъп до десетки магии, но не всички, които са отключени в самото начало. Когато изберете тази опция, пред Вас се отваря звезден портал, където ще трябва да въведете комбинация от 3 букви, а за да не объркате нещо, винаги и по всяко време можете да погледнете в магическата си книга кое как се изписва. Ако налучкате магията, правите ефекта от магията, а той може буквално да е всякакъв, от отваряне на врата, до поразяваща магии по чудовище. Някои магии обаче ще изискват магически компонент и при тях ще трябва да се внимава. Общо-взето, тук системата за магии е 1:1 със системата от самите книги на хартия и изненади няма, стига да сте си научили магиите!
Дневника с предмети: Играта, както всяка уважаваща себе си приключенска игра, включва анимиран дневник с предмети, пари, както и съставки за магии. Тук мястото сякаш не изглежда ограничено и поне в този тест за това ревю нямахме проблем с оставащото място, но кой знае, възможно е просто да не сме намерили всичко. Храната също влиза в тази графа!
Ефекти: Играта има изключително добри звукови ефекти, вкл. при направата на всяка магия и това, което се чува. Ефектите и анимирането на битките също са добри. Понякога, но не винаги, докато вървите по картата също ще чуете добри ефекти, макар и само като аудио. Визуалните ефекти са ограничени като анимация в боя и анимации по самите карти като нови маркери, но дори и така, тази игра изглежда повече от чудесно и красиво!
Музика: Музиката е изключително приятна и включва специално записана песен с мъжки хор за играта. Ще чуете тази песен в края на Part 1, когато героят ти спасява дъщерята на племето и после, и един вид, това племе пее песен в прослава на героя. Иначе, макар и малко еднообразна, музиката в играта е добра и се включва адекватно през цялото време. Ние от PC Mania особено внимание обръщаме на музиката и тук нещата са на ниво, всичко се вписва в обстановката…
Всички книги в серията ли са включени? Да, но не и в Sorcery! Parts 1 and 2, за Sorcery! Parts 3 и Part 4 трябва да си ги закупите отделно, но точно сега, в Steam се очаква голямото намаление за Черния петък и ще можете да се сдобиете в комплект и с 4те игри доста евтино. Обръщаме изрично внимание, че и 4те игри в серията са свързани и в края на всяка част, играта Ви предоставя код, който можете да вкарате и така да продължите със същия си герой и предмети в следващата част. Супер жестоко е това!
Отзиви: Играта има доста положителни отзиви в Steam и откакто е излязла в тази гейминг платформа е събрала доволно количество фенове, но пък без подсказки от мрежата се минава трудно, виж по-долу:
Трудност: Играта НЕ Е трудна като интерфейс и всякакви опциии, но е изключително завъртяна като сюжет и посещения по маркерите. Например, във втората част ще обикаляте из един огромен град и когато се опитате да напуснете града, в повечето случаи, ще се окаже, че имате да изпълнявате куести в него и ако не сте ги изпълнили досега, играта ще Ви каже, че или не можете да напуснете града, или ще Ви пусне, но ще Ви прокълне героя за следващата част, така че по-добре намерете къде са проклетите куести и ги изпълнете, а ние си признаваме, че не успяхме. Така или иначе, играта си заслужава до стотинка и Ви я препоръчваме от сърце!
В края бихме Ви посъветвали ПЪРВО да си прочете и изиграете отново играта в серията на хартия и чак тогава да се впуснете в компютърната. И другият вариант е удачен, но в първия ще получите хинтове, без които във втория случай ще се лутате като мухи без глави и няма да знаете нито какво да правите, нито къде да отидете. Така че първо – хартиените книги! А сега да се насладим и на трейлъра: