[game_info]
Те такова животно – нема!
Напоследък попадам на все по-странни миксове от жанрове. В определени моменти – дори на такива, които не съм мислел, че има как да се смесят. Такъв е случаят и с Ratropolis – роуглайт с елементи на реалновременна стратегия, “tower defense” и “deck building“.
И изненадващо, вместо да получат накрая мусака с обикновени вафли, програмистите от Cassel Games са направили една много приятна игрица.
Разбира се, важно е да подходите към нея с правилните очаквания – нито е Hearthstone откъм deck building, нито Darkest Dungeon откъм роуглайт часта си, но работи и доставя удоволствие.
Всъщност, доста прилича на Slay the Spire, но някак си ми е дори по-забавна.
Цар Плъх
Това сте вие и вашата цел е да изградите отново Ratropolis – перла в короната на плъховата цивилизация, фар на надежда в изпълнения с котки, невестулки и влечуги мрак, технологично чудо… Добре, олях се, но да, трябва да направите град за антропоморфичните си плъхове и да издържите поне 30 вълни постоянни атаки от различни хищници.
В началото на играта, избирате своят персонаж от общо шест, всеки носещ изненадващо различен като механики и усещане геймплей.
Merchant Leader – много добър в набавянето на злато. Повечето му военни единици са наемници и са на ваше разположение за ограничено време – докато им изтече договора
General Leader – плъх войн, очаквано разполага с най-силните единици. В началото доста трудно печели пари, но това се променя с течение на играта благодарение на ресурса му “bounty” – колкото е по-високо, толкова повече пари печелите от всеки победен враг.
Builder Leader – добър в строежа на сгради и защитни съоръжения. Единиците му не са особено силни сами по себе си, но имат гадни бонусчета като забавяне на противниците, “stun” или способност да ги запалват.
Scientist Leader – има достъп до различни карти с умения – „магиите“ в играта, които нанасят електрически щети, тровят враговете или пък добавят мутации към единиците му.
Shaman Leader – също снабден с атакуващи умения, а повечето му единици имат атаки с различни природни елементи или некромантия. Умее да съживява и призовава различни слуги, които да помагат на войската му.
Navigator Leader – добър микс между силни единици и разнообразни способи да спечели злато. Трябва да внимава за нивото си на “notoriety” – колкото е по-високо, толкова по-скъпи стават картите му.
След като изберете своят герой (започвате само с търговеца и малко по малко отключвате другите пет) и изберете карта от, за момента, три различни (всяка със свои уникални врагове и бонуси) настъпва времето да изградите своят град.
Играта е двуизмерна. Можете да градите наляво или надясно по картата, да строите единици и сгради, защитни стени и машини като балисти и требушети, като за всяко действие трябва да изиграете карта от общо над 200 различни. В началото започвате с 4 или 5, но малко по малко ще откривате нови и ще умножавате колекцията си. Имайте предвид обаче, че понякога е по-добре да имате малко тесте с добре подбрани карти, а друг път – огромно тесте от слаби карти, които да играете в големи количества, според зависи с кой герой играете и каква е вашата стратегия.
Има и още
В играта има три ресурса валидни за всички герои и няколко, които само част от тях могат да използват – като “bounty” за военният лидър и “souls” за шамана.
На първо място е златото – всяка (или почти всяка) карта си има цена в злато, която трябва да платите, за да я изиграете. На всеки пет секунди получавате малки приходи като данък от поданиците си, но това далеч не е достатъчно. Има специални икономически (ще ги познаете по зеления им цвят) карти, които носят повече отколкото инвестирате в тях, но отново не винаги е достатъчно просто да ги изиграете – някои носят приходи след като е минало определено време, други ангажират временно част от плъховете ви, а трети стават по-ефективни в зависимост от това, колко карти имате в ръката или какво сте изиграли преди това.
След това идват плъховете – за да изиграете каквато и да е военна единица, трябва да имате свободен плъх, който да поеме ролята ѝ, също така част от икономическите карти временно се нуждаят от работници. Начините да умножите поданиците си са няколко – да строите домове за тях, които носят и допълнителни данъци, да направите една или повече болници, в които да се раждат малки плъхчета, и понякога като бонус от различните евенти в играта. Грижете се за тях и се стремете да не харчите животите им с лека ръка – мястото за къщи никога не стига, а малките плъхчета се раждат бавно.
Третият важен ресурс е земята – всяка сграда заема определено количество от полета и единственият начин да спечелите повече е да разширите кралството си, правейки го по-трудно за защита. Сградите в играта са много и разнообразни, като можете да строите неограничено количество от всяка – стига да имате картата, злато и достатъчно свободно пространство.
Ръката на краля
Подобно на артефактите които трупате в Slay the Spire, тук като награда от различните евенти или от сандъка на края на всяко ниво, вие можете да спечелите на своя страна различни съветници – плъхове специалисти, които ви дават различни пасивни бонуси и понякога, комбинация от бонуси и ограничения – като +20% живот на всичките ви бойни единици или възможност да теглите допълнителни карти. Част от тях са оформени по подобие на известни персонажи от сериали, книги и други игри – като плъхът Hand, който носи лицето на Тирион Ланистър или пък Silent, Ironclad и Defect (тримата главни персонажи от Slay The Spire, на която девелопърите явно са фенове). Дори да има ограничение на общата им бройка, аз не успях да го стигна – в един от най-дългите ми рънове успях да събера 14 съветника, даващи наистина огромно количество предимства на плъшата ми армия.
Също така през няколко минути в играта има различни ивенти – някои са изцяло положителни, даващи ви право на избор между няколко хубави промени в геймплея, други са смесени – можете да си изберете плюс и минус, а трети са изцяло негативни, но даващи ви право да решите кое от кофти нещата да ви се случи (като да изгубите пари, плащайки за да се оправят щетите от наводнение, или граждани, ако решите да не плащате).
Въпреки че за „победа“ е нужно да победите в 30 вълни, вие може да продължите да играете и след това – като всяка следваща ще е по-тежка, с повече и по-силни врагове, а дори ще получите и “achievements” ако успеете да победите в 60, 90 и 120 вълни. Тук идва и един от малкото минуси на играта, а именно липсата на функция за запазване на прогрес – прекратите ли играта си, трябва да започнете отначало.
Крайна оценка
Ратрополис е много зарибяваща игричка с приятна графика и музика, забавен геймплей и потенциал за дълго преиграване. Също така е и доста подходяща за стриймване заради забавната си натура и бързо действие. Създадена от група южнокорейски студенти, тя е първата игра на Cassel Games и обзалагам се – няма да е последната, базирано както на моите впечатления, така и на зашеметяващо добрите отзиви в Steam.
Малко неприятно впечатление ми направи, че когато натрупах около 200 плъха на картата, кадрите паднаха доста макар и да разполагам с доста мощна машина, но като изключим това играта се държи добре – не съм видял бъгове, не успях да намеря и очевидни експлоити с които да си я „направя“ скучна.
Ако сте фенове на Slay The Spire, дек билдинг игрите или просто искате да за позабавлявате с нещо забавно, силно ви препоръчвам Ratropolis – особено докато чакаме наистина интересните игри за 2021-ва да излязат.