Игри без насилие: Tacoma

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

[game_info]


В новата ни рубрика “Игри без насилие” ще ви представяме заглавия подходящи за релакс и отмора. Те са подходящи за всички възрасти, особено за малки деца, ако имате такива. Надяваме се да се насладите на поредицата и вярваме, че ще откриете не един и два бисера, които да пожелаете да изпробвате и сами.

——————————————————————

Tacoma е втората игра на американското студио Fullbright, след продалата над 50 000 копия Gone Home. Тя излезе на бял свят през август 2017 година и подобно на добър филм, трудно ще остарее. Веднага бихме признали, че историята на играта е нейната най-силна черта.

Годината е 2088-ма. Мястото е космическата станция Такома.

Работата на Amitjyoti Ferrier, по-известна като Ейми, е да разузнае какво се е случило на станцията и защо се е наложило екипажът ѝ да бъде спешно евакуиран.

Такома, в цялата й прелест, е едно изключително приветливо място, уютно дори! Девелъпърите от Fullbright са направили чудеса, за да може тя да се усеща като дом на истински хора, с живи потребности и вкус за подредба.

А какво всъщност е станало на Такома?

Разбира се, няма да ви отговоря изцяло на този въпрос, но това, което бързо става ясно е, че метеоритен дъжд унищожава тотално резервоарите с кислород на станцията. Поради тази причина на екипажът, състоящ се от шест души, му остава съвсем малко време за реакция и евакуация.

Проучването на Ейми включва два основни компонента – първият е да изтегли чрез специална джаджа, която силно напомня на книгата от “Пътеводителя на Галактическия Стопаджия”, цялата налична информация от базата данни на станцията.

Втората, в която всъщност се крие основната геймплейна механика на играта, е да изследва чрез интерактивна система, вградена в станцията, триизмерни записи из пространството, включващи видео и аудио. Поради метеоритния дъжд огромна част от пъзела е накъсана. Информацията се губи, но разбира се, всичко започва да ви се изяснява с престоя на станцията.

Имате възможност да си играете с тези записи напред-назад колкото искате.

Слагате на пауза и превъртате отначало, докато не чуете какво казва всеки от персонажите. Ще ви се наложи да чуете записите няколко пъти, защото бидейки в триизмерна среда е необходимо да обикаляте из помещението, където се е развило действието, докато не чуете всяка гледна точка и не разберете кой какво е целял в дадената ситуация. Атмосферата е загадъчна и всеки на станцията има своя перспектива за действие.

Друго ключово “лице” в играта, освен хората на записите, е бордовият компютър ODIN (Operational Data Interface Network).

Той е ключов, крайъгълен камък, около който се върти историята по няколко причини. Подобно на Hall 9000 и неговата добра версия GERTY от филма Moon, ODIN е достатъчно развит изкуствен интелект, който контролира всички системи и спомага за живота на хората на станцията. До колко ODIN прилича на първия или втория от споменатите изкуствени интелекти, това остава основният въпрос за разрешаване през цялата игра.

Геймплейът е лесен и ефикасен.

Преминавайки през нивата на станцията, вие събирате информация за случилите се събития. Интеракцията става посредством няколко основни бутона, като ви се предоставят огромни виртуални табла от които можете да черпите информация. В тях можете да откривате писма и комуникация от различни източници.

Споменахме за красотата на играта.

Разхождайки се из станцията, ще се натъкнете на множество детайли говорещи за чисто човешкия характер на помещенията, пригодени за живот далеч от Земята. Цялата станция е осеяна с прозорци, през които блика директна Слънчева светлина, и през тях може да наблюдавате въртенето на станцията.

Всеки член на екипажа си има собствена стая, в която по негов вкус са разположени най-различни трофеи, книги, китари и прочие. Развивайки се в близкото бъдеще, играта има не една и две технологии и хрумки, които да говорят за времето, в което историята се развива.

Като например, четейки от хартиен носител, Ейми е способна да вижда overlay на преведения текст на своя си език. Това е опция, която е вкарана в самата игра, така че какъвто и да е настроеният език на играта, на такъв ще се превеждат намерените материали.

Животът на станцията е бил изпълнен с чисто човешки взаимоотношения.

Едни от тях – красиви, други – потайни и забранени за чужди уши.

Една от второстепенните теми в играта, присъстваща като фон на историята, е нетрадиционна романтична връзка. Не става дума за сапунена опера, а за комбинация от човешки истории, в която и ODIN взема роля като съзнателно същество.

Тук ще направя стъпка напред, за да спомена, че финалът на играта е пряко повлиян точно от този факт – бордовия компютър приема себе си за разумен. Това за мен е една от най-ярките теми в играта – идеята, че в близкото бъдеще може да се наложи да преразгледаме какво приемаме за разумно същество.

Освен очарователна и трогателна, историята е също и поучителна и ни кара да обърнем поглед назад към някои класически въпроси, поставени от научната фантастика. Защото както светът не веднъж е доказвал – това, което днес е фантастика, утре се превръща в обичайното ежедневие, което всички познават.

Играта е налична както за Windows, macOS, Linux, така и за Xbox One и PlayStation 4. Можете да се сдобиете с нея за PC както през Steam, така и през Epic Games.