Как да изкараме Драконите от Подземията

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2020

Майк Уилсън от САЩ: „Надявам се, че ще вдъхновя много Водещи да разчупят стила си и да водят свои собствени игри” – или за това как се въвеждат класически ролеви игри онлайн през 2020 г.!

Вероятно повечето от Вас, скъпи читатели, се наслаждават на безплатно (заради карантината!) или платено, но вече въведено (от някой като Майк) съдържание в любимите си платформи за онлайн ролеви игри като Fantasy Grounds, roll20, D&D Beyond и др. Именно с един от хората, които въвеждат лицензирано съдържание от класическата серия D&D на Wizards of the Coast във Fantasy Grounds през 2020 година ще Ви запознаем сега. Той се казва Майк Уилсън и отговаря за ретро серията AD&D в онлайн платформата Fantasy Grounds. Майк е американец, израснал и открил ролевите игри в САЩ още като ученик в основното училище. За всичко това и за още интересни неща, четете по-долу:

PC Mania: Здравей, Майк! Приеми поздрави до теб в Съединените Щати от нашия български гейминг сайт и списанието за игри PC Mania, а също и ти благодарим, че се съгласи да участваш в това интервю!

И така, нека да започваме. Това интервю с теб ще бъде за ролеви игри и по-конкретно за играта Dungeons & Dragons/ Подземия & Дракони. Вероятно нашите по-запознати читатели знаят или вече са чували за играта D&D. Когато тази игра е била създадена през 1974 година от Gary Gygax/ Гари Гайгакс, тя придобива култов статут точно под това име (Dungeons & Dragons), но само 4 години по-късно, през 1978 г., нейното наименование се сменя на Advanced Dungeons & Dragons/ Усъвършенствани Подземия & Дракони, вкарвайки във вече позната игра повече опция за напредналите.

Майк, ти самият поддържаш и актуализираш системата за игра AD&D в онлайн платформата за Ролеви игри Fantasy Grounds. Би ли ни разказал защо е добре да познаваме старите ревизии, ако решим да играем D&D и, като цяло, как самият ти откри тази игра за себе си? Изобщо как пламна искрата при теб, за да заиграеш D&D изобщо?

Майк Уилсън, САЩ: Ще започна вместо от края, от самото начало… Някъде през 1983 година моята майка ми подари “Червената кутия”, която включваше всичко необходимо и основно за игра на D&D в онези години. Този подарък беше по случай моя рожден ден, но по онова време аз все още не си давах сметка за какво става въпрос в тези игри и натирих подаръка ми в килера. Само година по-късно, когато бях вече 6 клас в училище, моята учителка по Английски език г-ца Теймъз ни четеше “Хобитът” на Дж. Р. Р. Толкин в клас. Аз внезапно осъзнах колко обичам да чета книги и след като изчетох всичко възможно на този автор, аз си спомних за “Червената Кутия” и тогава я извадих от килера. Точно тогава осъзнах, че в Ролевите игри и в техните истории “аз мога да правя всичко, което си поискам” и точно натам бях решил да поема занапред.

Версията на D&D, на която човек се спре и реши да заиграе, наистина дава тона и определя типа на играта, която ще се получи. Текущият вариант на Драконите (5E) изглежда насочва правилата повече към изграждането на героите или по-скоро нагрухвайки ги с могъщества. Когато играя новата версия на Драконите се чувствам ограничен в изборите, които правя (например, какъв точно е класът ми, какви предмети имам и пр.). Виждам по-старите версии на Драконите (AD&D, D&D Basic и др.) повече като приключенска игра или някакъв вид изследване. Да, пак си имаме персонажни класове, но някъде там генерално играта се върти около това, което срещаш и намираш в приключението вместо да е фокусирана върху “съграждането” на “изключителен или уникален герой”. Малко или много, магическите предмети променят нещата, но разликата в стила на игра си личи в по-старата спрямо по-новата версия на Драконите. 

PC Mania: В момента в онлайн платформата Fantasy Grounds ние имаме възможност да играем на почти всички версии на Драконите: 5E, 4E, 3E и 2Е. Нови пакове за сваляне се предоставят за всяка една от тези ревизии и като цяло, няма причина да не можем да играем на почти всяка една версия на Драконите, при това нищо не ни пречи да правим това с хора от цял свят. Въпреки всичко нещо липсва в картинката и това е точно D&D Basic, също познат като BECMI с големия червен дракон на корицата. Този сет е издаден, както сам каза, някъде през 1983, и без него колекцията във Fantasy Grounds ще остане непълна. Плануваш ли да разшириш вариантите за игра на Драконите и с този сет в бъдеще? Разкажи ни повече относно твоята работа в платформата Fantasy Grounds и още кои книги планираш да въведеш там? Предвиждаш ли това да бъдат сетинги на правила, приключения или дори цели D&D светове?

Майк Уилсън, САЩ: Бих се радвал искрено да бъда този, който ще върне тази BECMI ревизия обратно във FG, но с оглед на текущото ми натоварване (работя си друга работа, това за Fantasy Grounds аз го върша като фрийлнасър и най-вече за кеф), аз просто нямам това време. Аз успях да изградя нещо като скелет на цялата система, която да ползва евентуалния разработчик и (чрез съответните разширения) да се поеме контрол над платформата, които да позволят AD&D да емулира повече от нещата и за тази по-стара от нея версия. Все пак, аз си мисля, че повечето усилия ще са да се накара пичовете от WoTC (Wizards of the Coast, компанията-държател на правата на D&D) да одобрят един подобен проект. Покрай сета на AD&D аз вече работя със Smiteworks/FantasyGrounds и WoTC над година и знам колко е трудно да се стигне до одобрение. Да, сега, когато вече имаме одобрение и лиценз за системата AD&D, може би по-лесно ще се случи да се стигне и до одобрение на предходната от нея система, но аз лично не мога да чета мислите на изпълнителния състав на WoTC.

Моят текущ проект е един от най-обемните (може би дори по-обемен от Temple of Elemental Evil/ Храмът на Елементалното Зло на Гайгъкс от 1985) и това е Night Below/ Една нощ под земята – мега кутия с подземие. Вероятно ще ми отнеме повече от 4 месеца да вкарам всичко и да го завърша. Това е едно от най-добре приетите кутии с приключения от ерата на AD&D и 2E. Аз също въвеждам White Plume Mountain/ Планината с бяло перо и също Druids Complete Handbook/ Пълен наръчник на Друида. Надявам се, че и двете ще бъдат в стора на Fantasy Grounds в следващите месеци, тъй като те очакват първо одобрението на WoTC.

Като кутии със светове, моят личен фаворит от дълго време е Светът на Greyhawk. Аз лично се надявах да го видя въведен във FG, но за момента от WoTC не са дали одобрението си за такава конверсия. Те обаче вече дадоха зелена светлина за Forgotten Realms, Ravenloft, Kara-Tur, Maztica и Al-Qadim. Greyhawk си го пазя като мой личен проект и се надявам скоро да видим реализиран скоро най-големия сет от всички Forgotten Realms/ Забравените Кралства.

PC Mania: Разкажи ни малко повече за разликите между старото AD&D и настоящето 5E, което се играе в момента. Очевидно системите изглеждат различно, на какво се дължи това – не ли важно да играем D&D въпреки всичко и въпреки разликите в ревизиите?

Майк Уилсън, САЩ: Преди малко вече направих коментар за това какво търсят играчите… Не мога да отрека, че носталгията е голяма част от моята любов към AD&D. Така че бих казал, най-добрият начин да накараш някого да открие AD&D е ти, или някой друг запознат да му води игра. Основната причина 5Е да е толкова популярно е, защото точно това се предлага основно в момента. За моите игри аз каня всякакви играчи (новаци, стари и вече запалени геймъри, както и такива запалени само по новите версии) и изглежда всички оценяват играта и се наслаждават. Начинът по който работи всичко във Fantasy Grounds,  позволява на нови или неопитни играчи шанс просто да играят и да не се притесняват за неща като THAC0 или колко щета прави дадена магия. Всичко това вече е настроено в платформата. Те просто казват “И тук аз изричам Огнено кълбо върху Червения Дракон” (да, ирония е!) или “Атакувам с брадвата си!”, всички зарове се мятат с един бутон, зад сцената и всички правила се калкулират и резултатът се появява. Те просто трябва да желаят да играят, а играта става далеч по-лесно от начините за това преди години. Просто играта се улеснява толкова много и все пак остава оригинална с всички тези нови опции да се цъка (Майк вероятно има предвид сега онлайн през 2020 г.).

Играта AD&D е предизвикателство и награда. Ще имате герои които не успяват да метнат Зар срещу Отрови и ще умрат… но предизвикателството на тези истории те “държат на ръба на стола ти” и докарват забава. Аз играя още от времето, когато отворих Червената Кутия и все още не мога да се наситя на AD&D

PC Mania: След невероятната и успешна кампания в Кикстартър, ние вече очакваме и новата версия на Fantasy Grounds, наречена вече Fantasy Grounds Unity. Какво ще се промени сега за AD&D в нея?

Майк Уилсън, САЩ: Една от причините за моите разработки (както например сега с Night Below) да отнемат толкова време е, че ги въвеждам така, че да съм сигурен, че ще бъдат актуални и пригодящи и във FGU. Планирам да се възползвам от всички нови опции в новата версия, когато те бъдат възможни. В момента работя над основни промени над енджина на старите D&D сетове, които ще бъдат възможни в новата версия на FG. Целта ми е да създам един модерен “интерфейс”, който да ревизира целият този безпорядък по декстопа. Всичко все още е в процес на разработка, но аз пускам новини на официалния Форум на FG за хората, които следят моята работа, а те на свой ред ми помагат със свои съвети и коментари.

PC Mania: Разкажи ни малко повече за себе си, как можем да те открием онлайн? А от къде идва твоят псевдоним “Celestian”?

Аз водя мои собствени игри, регулярно, всяка седмица и стриймвам в Twitch.

Всички Разказвачи от целия свят там могат да гледат как се играе и създава AD&D в движение и вероятно да се учат от сесиите ми.

Надявам се, че така ще вдъхновя много Водещи да разчупят стила си и да водят свои собствени игри в AD&D като така на свой ред да вдъхновят нови играчи на тази невероятна ролева система.

Моят предпочитан персонаж за игра е Боец/Магьосник. Давам си сметка, че това вероятно звучи клиширано, но така имам възможност да използвам най-доброто и от двата приключенски класа и да изпълнявам много роли.

Името ми “Celestian” е името на моя пръв персонаж, разбира се, Боец/Магьосник. По онова време обичах много Астрономията и вероятно затова избрах това име. По-късно научих, че в Света на Greyhawk има цяло божество със същото име! Аз играех с този герой през моите гимназиални години и след това. Ето защо си послужих с този персонаж и като моя онлайн персона

PC Mania: Майк, благодарим ти за всички отговори и ти желаем успех в AD&D и успех във Fantasy Grounds като цяло!

Поздрави от всички нас в списанието PC Mania от далечна България и до нови срещи!

Автор: Дамян Yann Gamgee Христов