Живеем в ерата на ремастерите. В това не може да има съмнение. Всякакви класически неща се прераждат за втори живот – филмите на Disney, тротинетката като концепция, и, разбира се, игрите… Че дори и това, което ние правим с PC Mania. Дали защото миналото обективно е било по-добро от настоящето или просто носталгията продава – не се наемам да кажа, но фактите са си факти.
Вече получихме обновен StarCraft, работи се върху изкован наново WarCraft 3, по Command & Conquer поредицата, а вече при нас е изцяло обновената, окончателна версия на Age of Empires II. Четирите поредици, които изброих, са колосите на жанра “стратегия в реално време” от края на миналия век. Всяка една от тях си спечели милиони фенове, мнозина от които ги играят и до днес. Age of Empires винаги е била открояващата се сред тях – тя не е с фентъзи или sci-fi сюжет, има много на пръв поглед еднакви цивилизации, но когато се загледате в дървото с технологиите веднага ще разберете дълбочината, която се крие в играта.
Говорейки за оригиналния Age of Empires II,
разрових се в архивите и намерих текстът за него от 1999-та. Статията е доста епохална – в нея колегите се впускат в странни лирически отклонения за очаквани земетресения, морски шах върху плешивото теме на Кейн от Command & Conquer и развиват теории, че ще е по-реалистично създаването на един конник да отнема 18 години, щом стратегията се нарича “в реално време”. Ех… Вече не се правят такива неща… което предполагам е целия смисъл. На ремастерирането де. Оригиналната статия можете да видите тук.
Но да се върнем към Age of Empires. През последните години тя имаше доста нерадостна съдба – първо не беше ясно дали ще има четвърта част, после се опитаха да я превърнат в мултиплейър браузърна игра – за щастие това не продължи дълго. Преди няколко години играта получи HD издание, което просто я направи съвместима със съвременните компютри и операционни системи. Това обаче не беше същински ремастер. Age of Empires II Definitive Edition от своя страна – ето това е едно истинско прераждане.
Ще ви издам голямата тайна от края на ревюто, но аз наистина, наистина харесах Definitive версията. Всичко в нея е по-добра версия на една по начало отлична игра. Графиката е подобрена. Интерфейсът е подобрен. Има тонове преработено старо съдържание и тонове ново съдържание, сред които българска фракция и българска кампания! Личи си, че в заглавието е вкарано огромно количество труд, което само по себе си е достойно за уважение, но когато от този труд има и перфектни резултати – удоволствието е двойно.
Да започнем с нещото, което се забелязва първо – графиката.
Тя е преправена из основи. И имам предвид наистина из основи – старите изображения са били изтръгнати и изхвърлени в кошчето и на тяхно място са поставени нови, много по-детайлни. По-конкретно: Age of Empires II е 2D игра, нали? Е, вече е хибрид от 2D и 3D. Всяка единица и сграда в играта са били пресъздадени като детайлен 3D модел, който да замени спрайтовете от старата версия. В действителност обаче единиците и сградите не са триизмерни, това не е необходимо, предвид, че камерата не може да се върти. Просто от 3D моделите са направени супер детайлни двуизмерни изображения, които виждаме в играта. От този подход има и други предимства, забелязващи се, когато бъде срутена някоя сграда. Преди, тя просто изчезваше и оставяше малко петно развалини на картата. Е, вече се сгромолясва със спираща дъха анимация, особено впечатляваща при по-големите постройки, като замъци и чудеса. Това би било практически невъзможно при старата графика. Този хибриден модел също така позволява да имаме приближение на камерата – нещо, което днес смятаме за стандарт, но едно време го нямаше.
Да продължим с нещото, от което всички по нашите географски ширини биха се заинтересували най-много – България се присъединява като тридесет и втората цивилизация в играта. Заедно с нея, това своеобразно разширение прибавя и литовците, куманите и татарите. България е описана като пехотна и конна цивилизация – пешаците се ъпгрейдват безплатно, а отборният й бонус е, че ковачниците работят 50% по-бързо. Лично аз много се радвам, че България е представена като модерна (е, за времето в което се развива играта), европейска цивилизация – това отразява нашата архитектура на сградите, църквите и така нататък. Първоначално имаше притеснения, че ще ни представят като монголци или татари, но не е така.
Уникалната единица на българите се нарича “конник”
– просто “конник”, не е horseman или horse rider или нещо такова, а Konnik на латиница. Конниците не са просто подобрена версия на съществуваща единица, а нямат еквивалент в играта – когато те бъдат убити, конят пада и загива, но ездачът му се изправя и продължава борбата на крака! Тоест, получавате две единици на цената на една. Забавен факт е, че ако чужд свещеник ви открадне конник (с прословутото “wololo!”), но вие имате технологията “Ерес”, която кара конвертираните единици да умират, вместо да се присъединяват към врага ви, конят ще смени религията си и ще загине, но ездачът ще остане под ваш контрол! Освен това, ездачът се нарича “dismounted konnik”, което на български би било конник без кон – малка лингвистична шегичка, която убягва на чужденците и е забавна само за нас.
Уникалностите не свършват дотук – българите имат и своя уникална сграда, наречена “Крепост” – отново, просто Krepost, но на латиница. Още се забавлявам с чужденците, които произнасят думата като “кри-поуст”. Та крепостта е нещо като мини-замък – има горе-долу наполовина статистиките на цял замък и може да произвежда единствено конници, без петарди и требушети, но струва само 350 камък. Вече в интернет се въртят истории за прословутата българска стратегия за Fast Castle Krepost Rush, или съкратено FCKR. Българското чудо пък е Кръглата църква в Преслав, за съжаление полуразрушена днес, но пресъздадена в изключителен детайл от дизайнерите. Българските единици говорят на някаква версия на черковнославянски, който може да се сбърка с руски, но не е. Всъщност нито една от цивилизациите не говори на съвременния си език, например франките не говорят на модерен френски.
Освен всичко това, има и цяла кампания от пет мисии, посветена на България.
Действието в нея се развива по време на Второто българско царство, а главен герой е свинарят, превърнал се в цар – Ивайло. Явно темата за обикновен човек, изкачил се до царския престол е била много интересна за авторите, тъй като силно застъпват на нея. Качихме петте мисии в нашия канал в YouTube, ако ви е интересно да ги видите (и да се посмеете на уменията на средностатистическия гейм-журналист). Освен тази кампания има още две – за куманите и татарите, а литовците не получават своя. Интересно е също, че пакетът включва всички издадени до момента кампании и всички са преработени в някаква степен. На някои просто са сменени началните презентации и озвучаването. Други, конкретно тези от експаншъна The Forgotten, са създадени наново – оригиналните бяха донякъде фенски проект и имаха много бъгове. Тоест, дори да сте AoE фанатик и да сте изиграли всичко, пак имате стимула да минете всички мисии наново, само за да видите разликите.
Освен графиката е преработена и музиката – не мога да кажа, че е подобрена, тъй като оригиналният саунд беше изключително добър, но и настоящият е екстра. Ако играете срещу компютъра ще забележите, че има нов изкуствен интелект, който би трябвало да е много по-добър от стария – аз не мога да преценя, тъй като не съм толкова добър играч (както, отново, ще ви стане ясно ако гледате записите от българската кампания), но ако желаете, можете да играете и срещу два по-стари AI-а – този от HD изданието от 2013 г. и оригиналния от 1999 г.
Ще забележите огромни промени по интерфейса
– все неща, които винаги сме искали. Вече има бутон фермите да се презасяват сами – стига да имате достатъчно дърво, вече никога няма да чуете омразния звук [хсхсхссс]. В горната част на екрана виждате колко работници копаят от всеки ресурс. В сградите можете да сложите в опашка единици И ъпгрейди по едно и също време. Десетки дребни, но важни подобрения, които правят играта много по-приятна за разцъкване.
Единствените минуси, за които се сещам, са свързани с pathfinding-a: той все още е проблемен и понякога единиците ви се бутат една в друга дълго време, преди да се разминат. От графична гледна точка малко е досадно, че когато биете дадена сграда върху нея горят пожари, но когато здравето й достигне нула, те мигновено изгасват и стартира красивата анимация на срутване – просто е малко странно огньовете да изгасват така мигновено. Трябва също да отбележа, че много хора се оплакват, че играта им насича и забива, дори на добри машини – това е нещо притеснително, но поне при мен нямаше такива проблеми и играта се държеше стабилно.
Нова, много по-добра графика. Тонове съдържание. Геймплей, балансиран и тестван вече двадесет години – всичко това на една съвсем прилична цена в Steam. За мен, Age of Empires II Definitive Edition е еталонът за добре направен ремастер. За себе си знам, че ще я играя с часове занапред. А WarCraft 3 Reforged трябва много, ама много да се притеснява от евентуалното сравнение.
Автор: Terwell