Всяко едно NPC, което ще срещнете в света на The Outer Worlds, независимо от това колко е странична ролята му в хода на събитията, е способно само след няколко разменени изречения да ви накара да го съжалявате, изпитате неприязън към него или просто да ви разсмее искрено. Същата палитра от разнообразни чувства ще изпитате докато изследвате света, който Obsidian Entertainment са създали. Пропит от корпоративен капитализъм, раздиран от конфликти между различни фракции, осеян с опасности и хумор на всяка крачка. В цялата тази какафония са намесени религиозни фанатици, сектанти, бунтовници, самозабравили се управници и един куп други противоречиви личности. Светът на The Outer Worlds e толкова пъстър и цветен, колкото сив и ежедневен. Досущ като нашия, досущ като света на Fallout, само че в космоса. Това не трябва да ни учудва дори и за миг, тъй като става дума за игра на ветераните от легендарния Black Isle, вдъхнали живот на постапокалиптичната пустиня преди толкова много време.
Девет дълги години след Fallout: New Vegas, бащите на Fallout вселената и още куп култови игри, отново напомнят защо са най-добрите в създаването на дълбоки и пълнокръвни светове, с тонове история, запомнящи се персонажи и решения, които имат значение. Всичко това е примесено със щипка хаплива сатира и закачлив хумор за вкус. В случая две, може би и повече щипки. Още от самото начало ще ви направи впечатление шеговитият тон на играта. Луд учен ви събужда от криогенен сън и ви запознава на две на три със ситуацията, в която се намирате. Следва бързо създаване на персонаж и след миг летите към първата си планета. От тук нататък ви очаква едно изпъстрено с ярки цветове, както визуално, така и сценарийно, приключение. Все пак ви съветвам да не бързате при създаването на герой, тъй като от особеностите в характера му зависят ситуациите, в които ще попаднете и опциите, които ще имате, за да ги отиграете. С по-малко думи – в зависимост от характера му, приключението ви ще се различава.Съветвам ви да експериментирате при някое от повторните преигравания (обзалагам се, че ще има такива). Силно препоръчвам да пробвате герой от типа „тъп като камък”. Разработчиците са се подготвили за всякакви случаи.
Традиционно, сценарият в игрите на Obsidian е солиден.
Изграденият с въображение и внимание свят, странните и интересни герои и решенията, които влияят на историята, се явяват основа, върху която се гради структура на игрите им. Освен тези, в The Outer Worlds ще намерите още много качествено реализирани елементи, които допринасят допълнително за доброто ви прекарване в планетарната система Halcyon. Самият аз съм огромен почитател на Fallout поредицата, но дървенията, наречена Fallout: New Vegas, ми попречи да задълбая в толкова любимия ми свят навремето и ме отблъсква всеки път, когато реша да се завърна към любимата пустиня [ох, тук ще отнесеш доста хейт – бел. ред.]. За мое щастие, новото отроче на Obsidian е на светлинни години в техническо и геймплейно отношение спрямо своя именит предшественик. Гънплеят е солиден. И дума не може да става за сравнение с топ шутърите за последните години, но прицелването и стрелбата са достатъчно прецизни и приятни, а екшънът е на ниво като за RPG. Подобно на V.A.T.S системата от Fallout, тук имате TTD (Tactical Time Dilation), с който не спирате, но поне забавяте времето. Освен, че улеснява прицелването, докато сте го активирали нанасяте допълнително щети. Освен това, получавате допълнителна информация за персоната, която е кацнала на мушката ви. Разбира се, имате ограничено време, в което да използвате TTD. Ако стоите на място и не мърдате, показателят се изчерпва бавно, но ако се движите докато стреляте, няма да трае повече от няколко секунди.
Пушкалата са разнообразни, а някои от тях доста разчупени и забавни за използване. Определено Obsidian са почерпили вдъхновение от Borderlands. Далекобойните оръжия се вписват в 3 категории, според типа муниции, които ползват за стрелба. Те биват -обикновени, стрелящи с плазма и такива, използващи електрически заряди. Електрическите ви помагат да се справяте лесно с роботизираните неприятели, плазмените държат на разстояние представителите на извънземната фауна, а човекоподобните си умират от всичко. За жалост, разнообразието, което виждаме при оръжията, не присъства при враговете ви. Те се разделят на стрелящи ви от разстояние, тичащи към вас и криещи се. Външният вид е единственото нещо, което ги отличава на различните локации. Фактът, че AI-то не е особено умно, не помага особено в случая. Боят с ръкопашни оръжия също е сполучливо реализиран. Замахването има тежест и чувството, че удряте във въздуха, когато налагате противник, отсъства. Те са разделени по сходен начин като огнестрелните. На ваше разположение ще бъдат и така наречените Science оръжия, които получавате на различни етапи в играта. Те са отлична хрумка, тъй като разнообразяват битките и ги правят по-интересни и забавни. Няма да ви разкривам детайли за тях, а ще оставя удоволствието изцяло на вас.
Всички оръжия могат да се модифицират и да се сменя типа муниции, с които стрелят. За целта трябва да откриете специални работни маси. Освен това, можете да разглобявате ненужните оръжия на съставни части, които впоследствие да използвате за поправяне и поддръжка. Тази система е хитра, тъй като нищо не се губи и няма да се налага постоянно да изхвърляте непотребните си оръжия. Снабдяването с оръжия и други благинки, става чрез машини-търговци, подобно на Borderlands игрите. Ъпгрейдването и поддръжката на броните става по сходен начин.
Вдигането на нива става бързо и плавно.
Всяка поредна цифра е придружена от доста готин звуков ефект. Всяко ново ниво ни дава по 10 точки за умения, а на всеки две нива получаваме по една Perk точка. Уменията, които вдигаме при развитието на героя, оказват пряка роля както върху битките, така и при разговорите. Например Intimidate, освен че ви позволява да всявате респект сред NPC-тата, с които разговаряте, кара враговете ви да се страхуват от вас и да бягат, ако се приближите до тях по време на битка. Друга интересна система са така наречените Flaws (недостатъци). След голямо количество понесени щети от даден тип, играта ще ви предложи опцията да приемете слабост към вида атака в замяна на една допълнителна Perk точка. Също така, ако направите нещо глупаво, извън битка, достатъчно брой пъти, за да може играта да го регистрира, системата за недостатъци ще ви предложи да намали интелекта ви с една точка в замяна на още една Perk такава. Работата е там, че perk-овете не са особено примамващи, тъй като не ви дават някакво особено предимство, но пък слабостите към различните атаки ще ви накарат да подхождате по-внимателно към битките, като това със сигурност ще разнообрази допълнително играта ви. Още в първите часове от приключението си, получавате една джаджа.Тя ви дава възможността да се маскирате с униформите на различните фракции и така незабелязано да достигате до места, където не сте желани.
На ниските трудности е напълно възможно да преминете през куестовете без да се възползвате от голяма част от възможностите които The Outer Worlds ви предоставя, просто защото няма да изпитате нужда да ги използвате. Ако искате да се потопите във света както подобава, трябва просто да изберете Supernova режима преди началото на играта. Подобен на Hardcore режима от New Vegas, ако го активирате, ще ви се наложи да мислите не само за пълнителя на пушката си, но и за стомаха си. Ще трябва да тършувате внимателно всички места през които преминавате, за храна, за лекарства и т.н. Ако не се храните и не спите дълго време, това ще започне да влияе върху уменията ви, значително затруднявайки прогреса, а накрая ще доведе и до смъртта ви. Ще трябва да се замисляте преди да се хвърляте в престрелките, да пресмятате кои куестове да приемате и кои да отхвърляте, както и да преценявате внимателно теглото, което носите със себе си.
The Outer Worlds, макар и носеща духа на Fallout, е различна игра
със своя собствена идентичност. Art Deco стилистиката стои на място, както в пустинята, така и в космоса. Ретрофутуристичното усещане се носи навсякъде, но The Outer Worlds има свой чар. Тук няма да намерите огромен свят, който да изследвате стотици часове. Приключението на Obsidian е далеч по фокусирано и компактно. Подобно на Mass Effect, получавате космически кораб, носещ закачливото име The Unreliablе. С него ще прелитате от една планета на друга, пазейки статуквото или носещи промяна. По пътя ще срещате интересни, забавни и различни NPC-та, които ще имат желание да станат част от вашия екип. Площта на планетите, които ще посетите е доволно голяма, но въпреки това действието не може да придобие такива мащаби както във Fallout. Остава чувство за фрагментарност. Планетите, до някаква степен, следват общ тертип. Всяка планета има един главен град, в който ще получавате по-голямата част от задачите си и няколко по-малки градчета, бази или скривалища. Общо взето нещата протичат по следния начин: пристигате на дадена планета. Срещате се с NPC, което да ви запознае с обстановката. След това, пред вас са представени мотивите на две или повече фракции, на които може да подпомогнете, да прецакате или да използвате ситуацията им за собствена изгода.
Всяка фракция ви дава една главна мисия която да изпълните. Следват още няколко по-малки задачи, които да ви поразходят сред красотите на планетата и т.н. Знаете, че след дърпането на тази ръчка, ще ви пратят на друго място, където да натиснете червения бутон, след което ще ви сервират, че без данните от онзи затънтен терминал, всичките ви усилия до тук са били напразни. Самите куестовете са интересни, тъй като сценаристите са свършили отлична работа със сценария, но все пак се носи леко усещане за шаблонност в структурирането им. Имате пълна свобода да минавате задачите както намерите за добре. Дали ще изпробвате огневата си мощ или тайничко ще прибегнете към стелт? Ако тези две опции не ви устройват, винаги може да се пробвате да уговорите някое NPC да ви даде това, което искате, без да изпълнявате задачата му. Може да го измамите, сплашите или изнудите за по-висока награда. Може дори да направите всичко, което въпросното NPC ви е заръчало и накрая да дадете животоспасяващото лекарство, нужно за болестта му, на някой друг. Ако пък ви ядоса, винаги може да извадите оръжието си и да му светите маслото, губейки цялата куест линия. Общо взето ви е предоставена свободата да направите както намерите за добре, но внимавайте, защото всички ваши действия имат последствия. След всички тези възможности, единственото което ще искате е да продължите напред, за да се срещнете със следващото откачено NPC и да се изправите пред следващото съдбоносно решение за взимане.
Ако искате нещо повече от света на The Outer Worlds ви съветвам да си дадете достатъчно време. Обръщайте внимание на всички бележки и информационни бележки в терминалите. Тук сценаристите наистина са се развихрили. Някои от тях крият мистерии и загадки, други изясняват детайли от света. Всичките тези внимателно обмислени и написани историйки свързват всички фрагменти в едно цяло и спомагат за изграждането на един пълнокръвен и противоречив свят, който диша и живее, дори и когато вас ви няма. Обръщайте внимание и на малките детайлчета в околната среда, тъй като разработчиците щедро насърчават любопитството.
Повечето решения, които ще вземете, оказват своето влияние върху света на The Outer Worlds. Често, съдбата на цели градове ще бъде в ръцете ви. Много пъти решенията ще отварят едни и ще затварят други врати. Ще се случва да се връщате на планети, в чиито съдби сте участвали активно. Ще бъдете посрещнати или като освободители, или с презрение. Със собствените си очи ще може да видите последиците от решенията си и промяната в статуквото. NPC-тата ще говорят за стореното от вас и ще оценят като положителна или отрицателна промяната в животите си. Местностите ще се променят визуално, а чувството, че сте оставили отпечатък в света, няма да ви напусне.
Диалозите винаги са били важен компонент за всяко RPG.
В игрите на Obsidian, това правило важи повече от обикновено. Общуването с NPC-тата е забавно, тъй като доста от тях са глупавички и можем да ги въртим на малкия си пръст, докато постигнем целта си. Освен основните възможности, ако сте развили достатъчно диалог уменията на героя си, ще получите допълнителни опции, които да приложите при преговорите. Самото общуване прилича на това от Fallout, тъй като камерата се приближава към лицето на NPC-то. Тук е моментът да похваля Obsidian, тъй като са свършили великолепна работа по лицевите анимации на героите. Правдоподобните мимики, заедно с професионалното гласово озвучаване, придават на всеки герой идентичност и чар, които ще запомните. Спътниците ви вече не са просто ходещи мишени, които умират непрекъснато по време на битки, а през другото време гледат тъпо и безмълвно. Често ще слушате как разговарят помежду си на всякакви теми. Не си спомням някой от разговорите да се е повторил. Те ще се месят в разговорите ви с NPC-тата, ако отношения ви с тях са добри, ще се допитват до вас и ще ви молят да им свършите по някой и друг страничен куест. Има и няколко момента, в които спътниците ви ще се опитат да ви дадат акъл какво да правите при вземането на ключови решения. Ако се вслушате в съветите им, ще започнат да ви гледат с други очи и постепенно ще започнат да разкриват същността си пред вас. Опцията за романс отсъства, но може да се сближите, ако изпълнявате куестовете им.
Obsidian са се постарали да ви осигурят освен разноцветни възможности за приключенстване и също толкова цветен и пъстър свят. Пейзажите са направени с въображение, естетика и внимание към детайлите. Един от плюсовете на фрагментираният на планети свят е разнообразието. Всяка планета има своя идентичност и цветова палитра. Гледките които ще видите са наистина извънземни и често ще ви откъсват от куестването за няколко мига. Фактът, че действието се развива в космоса е отвързало допълнително ръцете на дизайнерите. Дизайнът е добър и при изследването на различните планети и космически станции, рядко ще се губите. Истината е, че графиката на играта не е първа хубост. Въпреки ярките цветове привличащи окото, често ще срещате размазани текстури. Бъгове почти не съм срещал. Графичните настройки за PC са доста ограничени и, за да я подкарате мазно на по-слаби машини, трябва да имате поне бакалавърска степен по софтуерни технологии.
В заключение искам да кажа, че The Outer Worlds е една много нужна игра. Във времена когато RPG гиганти като Bethesda и Bioware се дънят по всеки един параграф, едно гейм студио, с далеч по-скромни възможности притежава смелостта и визията да покаже как трябва да изглежда едно модерно RPG. Може само да се питаме какво би се получило, ако Obsidian все още имаха правата над Fallout. Може би пък да нямаме нужда от това. The Outer Worlds дава заявката в бъдеще да се превърне в нещо повече.
Автор: Петър Хайтов