Името на талантливото финландско студио Frozenbtye е добре познато на геймърите най-вече от симпатичната поредица Trine и с новата си игра то отново опитва нещо по-различно. Наречена Has-Been Heroes, тя представлява интересна комбинация от roguelike и ролева игра с лек RTS привкус. Идеята е нестандартна и пълна с потенциал, но за съжаление в завършен вид Has-Been Heroes не е достъпна за широк кръг геймъри.
А може би това изобщо никога не е била целта на студиото?
Нека уточним нещо веднага – смъртта е част от играта на Has-Been Heroes. Не защото случайно сте направили един грешен ход или сте изгубили финалната размяна на удари с някой бос, преди да се върнете към удобно разположения наблизочекпойнт; не – тук героите ви умират отново и отново и самото заглавие на играта ви подсказва, че те не са някакви супербойци.
Бойната система в Has-Been Heroes използва три пътеки; най-близкият пример, за който се сещам, е Plants vs Zombies. Вашите герои са отляво, а отдясно идват враговете. Управлявате едновременно три персонажа (Rogie, Mage и Warrior) и целта е във всеки един момент да имате под ръка един герой, с който да атакувате приближаващите врагове. Може да си помагате с различни заклинания, които придобивате в хода на игра.
Враговете в никакъв случай не са беззащитни. Дори обикновени чудовища имат възможността да блокират удари, да се лекуват или да стават неуязвими срещу някои видове атаки. Битките с босовете са още по-брутални, ето защо приоритизирането на целите е ключово.
След всяка успешна битка може да изберете накъде да продължите в нивото, като схватките се редуват с места, където да отдъхнат героите и магазини, където да си купят някаква екипировка. Като във всяка roguelike игра, доста неща (например асортиментът на предлаганите предмети) зависят изцяло от шанса. Освен това, когато изгубите битка, играта свършва и започвате отначало, но пък запазвате душите на убитите врагове. С тях постепенно може да отключвате нови заклинания и предмети. Гледайки как броят на екипировката постепенно се увеличава е единственото утешение за това да започвате отново и отново.
Ключът към успеха в играта е правилният ритъм. Смяната на пътеките е почти непрекъсната и окото и реакциите ви трябва да свикнат да търсят свободния герой за подходящата задача срещу подходящия враг. Ще ви отнеме доста време, докато го усвоите – лично аз не можах да мина първата мисия няколко пъти, но наистина с всеки път картинката ми се изясняваше все повече. Паузиращата функция е изключително важна, защото ви дава възможност просто да отдъхнете и да прецените следващия си ход. Освен това, след всяка атака играта сама паузира със същата идея. Възползвайте се от това и свикнете да гледате всички показатели на героите и враговете – позицията, близостта, времето за “изстиване” на умението, издръжливостта и точките живот на враговете и т.н.
Въпросът с трудността на игрите винаги е отворен за дискусии. Някои са категорично против разводняването и превръщането на игрите в прекалено лесни, докато други отговарят, че прекалено трудната игра сама обрича себе си. Каквото и да мислите вие, истината е, че трудността често е пречка пред възможността повече хора да се насладят на дадено заглавие. Has-Been Heroes е добър пример за това – комбинацията от безмилостна механика и някой друг дизайнерски пропуск прави играта точно толкова недостъпна, че повечето геймъри или няма да я пробват, или ще се откажат в началото. От друга страна, ако проявите по-завидна доза упорство и останете с играта, тя ще ви възнагради с един брутален, но удовлетворяващ геймплей. Заради добрите намерения на Frozenbtye се надявам, че и сред вас, скъпи читатели, ще се намерят такива геймъри.
Has-Been Heroes е налична в момента за РС, PlayStation 4, Nintendo Switch и Xbox Onе. Кодът ни бе предоставен с любезното съдействие на студиото Frozenbtye.
Автор: Емил Трифонов