След като в предишната част на ревюто на Dark Souls 3 спряхме по средата на представянето на различните статистики, продължаваме именно от тях, а след това ще хвърлим едно око и на другите компоненти на геймплея и играта като цяло.
Dexterity (Сръчност) – показател, определящ за боравенето с Advanced weapons. Подобряването му също така води до намаляването на времето за кастване на магиите, а също така и на fall damage-a.
Intelligence (Интелект) – показател определящ за боравенето с магии и пиромагии. Подобряването му води и до подобряване на Magic Def-a.
Endurance (Издръжливост) – показател, чието покачване води до подобряване на вашата Stamina. Като допълнителен ефект също така подобрява Lightning Def и Bleed Def.
Faith (Вяра) – показател, чието покачване е необходимо за кастването на чудеса, пиромагии и също така подсилва вашия Dark Defense. Имайте в предвид, че ако искате да подсилите ефективността на вашите Dark Miracle или пиромагии, трябва да развивате едновременно и Faith, и Intelligence.
Luck (Късмет) – Това като цяло ми е най-странния показател. Общо взето той определя какви и колко често ще изпадат предмети от труповете на вашите противници. Също така подобрява Bleeding и Poison възможностите на вашия герой и подсилва вашия Curse Resistance.
Митичното „По-надолу“ (Weapon Skill a.k.a. Weapon Art, Miracles и други неща)
Нека сега хвърлим едно око и на някои от компонентите на геймплея на Dark Souls 3 – Weapon Skill системата и магиите.
Най-напред ще започнем с уменията (weapon skills). Уменията в Dark Souls 3 са комбинация от Weapon Arts и магия. Те ви позволяват да използвате специална атака в зависимост от оръжието, което държите. Общата им бройка е над 70 уникални специални атаки, като някои са доста зрелищни. Както споменах по-горе, използването на тези умения източва от вашите Focus Points, но ако сте ги изчерпали или са ви останали съвсем малко – не се притеснявайте. Отново ще можете да ги използвате, но с тази уговорка, че тогава оръжията няма да имат extra damage и други ефекти, които получават по време на изпълнение на нормален скил удар. Фокус точките винаги могат да бъдат възстановени най-често чрез пиене на Ashen Estus Flask. Те от своя страна се презареждат на познатите, на всеки дори малко запознат с Dark Souls серията, Bonfires.
Магиите (при наличието на различни видове магьосници) едва ли е тайна за някого, че са другият основен компонент на геймплея (проехтяват викове „Браво бе, Captain Obvious“ от публиката). Магиите се делят на три основни вида: обикновени магии, пиромагии и чудеса.
Обикновените магии (Sorceries) предлагат най-голямото разнообразие както по отношение на щетите, така и по отношение на съпътстващите ги ефекти. Тяхното развитие е пряко обвързано с постоянното подобряване най-вече на Intelligence статистиката на вашия герой. Някои магии от този тип се отключват единствено от мерчантите, като им се дава определен Scroll. Имайте в предвид, че в даден момент можете да носите само един скрол.
Пироманските магии (Pyromancies) са насочени главно към комбинацията от демидж с огнен ефект. Отключването на някои от тях е подобно на това на обикновените магии, с тази разлика, че вместо скролове, ползвате Томове.
И третия вид магия в Dark Souls 3 са Чудесата. Този тип магии най-често нанасят lightning damage или оказват лекуващ/подсилващ ефект. Тяхното развитие е обвързано с подобряването на Faith статистиката на вашия герой. Също така, за да бъдат изпълнени трябва да имате в екипировката си талисмани или Sacred chimes.
Друг интересен аспект от геймплея е т.нар. Soul Transposition или казано по-разбираемо – процеса на превръщането на душата на убит бос в оръжие или пръстен. За да създавате предмети обаче, вие трябва да имате Transposing Kiln, който се придобива след като убиете Curse-Rotted Greatwood (за който пък като стана дума е един от най-яките като дизайн врагове в игра изобщо!). Имайте в предвид, че тъй като този бос не е от задължителните, ако не го убиете няма да придобиете Transposing Kiln, а това означава, че няма да можете да ковете оръжия от душите на убитите босове.
Като стана въпрос за създаване на предмети е редно да се споменат и т.нар. upgrade materials – минерали и други руди/предмети, които се използват за създаване на оръжия. Някои от тях се закупуват (напр. Titanite Chunk, Titanite Slab, Twinkling Titanite, Titanite Scale и Large Titanite Shard могат да бъда закупени от Shrine Handmaid, която се намира във Firelink Shrine), докато други изпадат от убити врагове (например в Cemetery of Ash ще се сблъскате с Ravenous Crystal Lizard, който след като убиете ще ви даде Titanite Scale). Разбира се, набавянето на материалите е само първата стъпка от осъществяването на необходимия ъпгрейд. След като сте събрали необходимите материали имате нужда от NPC-то, което да осъществи ъпгрейда – в случая Blacksmith Andre, който също се намира във Firelink Shrine. Един от интересните ъпгрейди, от които ще се възползвате е т.нар. Infuse. Това е ъпгрейд, който променя характеристиките и типа на щетите, които оръжието нанася. Ако обаче не сте доволни от направения Infusion, то винаги можете да обърнете този ефект, чрез Shriving Stone.
Понеже споменах персонажите с които си взаимодействате – любопитен факт е, че в света на Dark Souls 3 дори такива персонажи могат да бъдат убити, но имайте в предвид, че или дропват мизерни и ненужни предмети, а след respawn-а им ще бъдете жестоко наказани под формата както на ограничен избор на ъпгрейди, така и напълно да ви откажат услугите си. Разбира се, процеса не е необратим, но ще трябва да се пречистите от извършения грях и чак тогава ще получите отново достъп до всичко, което те предлагат.
Из света на Dark Souls 3
Светът на играта е разделен на около двадесетина локации, всяка от които пълна с тайни, десетки врагове с уникален дизайн и способности. Клаустрофобични, призрачни подземия се редуват с широки отворени пространства, обгърнати в мъгла и сюреалистичност. Отново ще имате възможността да се поразходите из божествения град Anor Londo, който е не по-малко впечатляващ отколкото предходните пъти. Всяка една локация на играта, без значение дали става дума за Cemetery of Ash, High Wall of Lothric, Undead Settlement, Catacombs of Carthus или др. са пропити от усещане за призрачност, за това как краят наближава, а светът просто изчерпал жизнените си сили, се е предал напълно и очаква мрака да го погълне. В този ред на мисли бях просто изумен от дизайна на Kiln of the First Flame – невероятната сюреалистичност, апокалиптичния изглед, сякаш виждате сбъдването на библейска притча… Това е нещо, което не може да се преразкаже, трябва да се види. И именно тук се усеща гения на Хидетака Миязаки.
Разбира се, не по-малко идейни са и враговете, които изпълват тези локации. Очакват ви над 80 уникални чудовища – от кекави същества, които умират от един удар на началната ви брадва, до същества, които могат да ви заличат с един удар. Дизайнът на всеки един враг е невероятен и жив, същевременно като изваден от кошмар. Личното ми мнение обаче е, че гадовете в Bloodborne бяха някак си с една идея по-мрачни и впечатляващи, което разбира се не прави тези в Dark Souls 3 лоши. Никак даже. Starved Hound например ме оставя с усещането, че ако доближа носа си до екрана и ще мога да подуша смрадта на разлагащата се по тялото му плът. Сами си направете извода колко е високо качеството на дизайна, щом само чрез зрително възприятие може да стимулира и другите ви сетива. Споменатия по-горе Ravenous Crystal Lizard също има доста впечатляваща визия, същевременно е сравнително труден враг, с който ще се сблъскате още в самото начало на играта.
Босовете също са пиршество за сетивата и предизвикателство за уменията ви, като започнете още от първия бос – Iudex Gundyr (който ще срещнете в доста по-късен етап на играта отново, този път като Champion Gundyr). Не всички босове в играта обаче са задължителни. Към задължителните спадат само т.нар. Lords of Cinder, които са неразривно свързани с развитието на сюжетната линия. Разбира се другия тип босове дават значителни благинки (като споменатия по-горе Curse-Rotted Greatwood), които могат значително да улеснят прогреса ви по време на игра. Разбира се, да се изправите срещу тези „незадължителни“ босове, се чувствате мотивирани не само от мисълта за поредния предмет, но и от самото желание да ги видите как изглеждат, да видите какво предизвикателство предлагат и разбира се – да го преодолеете.
Между отделните локации отново ще можете да „пътувате“ посредством Bonfire-а, стига разбира се да сте запалили огньовете и на двете точки (тази от която тръгвате и тази към която пътувате). Най-често обаче ще го използвате за да се върнете към Firelink Shrine за да направите някой ъпгрейд и след това обратно да се изстреляте на бойното поле. Огньовете също така са и мястото където възстановявате своите health points, попълвате си различните колби и най-вече – записвате прогреса си.
Очаквайте и третата, финална част на ревюто на Dark Souls 3, в което ще разгледаме по-отблизо най-важният компонент за всяка такава игра, а именно – нейният мултиплеър.
Автор: Георги Кацаров