Като всяко нещо в живота, тенденциите в гейминга също се менят. Лара Крофт взе ума на цяло поколение геймъри през втората половина на 90-те години, а десетилетие по-късно Нейтън Дрейк властваше над също толкова фенове със своя авантюристичен дух и изключително изпипани приключения. Така дойде ред някогашната икона на геймънга Tomb Raider да търси вдъхновение от модерния символ Uncharted и резултатът бе едноименния рибуут от 2013 г. – солидно, макар и позагубило идентичността си приключение, което се прие достатъчно добре, за да заслужи нова част под формата на Rise of the Tomb Raider.
За сагата около временната ексклузивност на играта се изписа доста, но за щастие на РС геймърите, два месеца след първоначалния ѝ дебют за ХВОХ конзоли, Rise of the Tomb Raider вече е налична и за тях в целия си блясък. Събитията в Rise of the Tomb Raider започват в Близкия изток, но бързо отвеждат младата Лара в Сибир, където тя не само попада в центъра на вековна конспирация и се сблъсква с изгубена цивилизация, но и трябва да разреши собствената си семейна драма. Историята на играта, написана от Риана Пратчет, няма да ви остави без дъх, но все пак поставя достатъчна основа, за да се разгърне върху нея едно солидно екшън приключение с потенциала за десетки часове игра.
Ранните игри от поредицата залагаха повече на платформинг елементите, но Rise of the Tomb Raider предлага добра комбинация от трите основни елемента – престрелки, платформинг и пъзели, като всичко това се развива на фона на един полу-отворен свят. Дизайнът на картите заслужава адмирации и всеки регион има по няколко базови лагера, където може да ъпгрейдвате екипировката си и да ги използвате за бързо придвижване. Извън това сте напълно свободни да изследвате въпросния район, а той наистина е пълен с неща за правене и откриване. Използвайки похват от стила Metroidvania, играта периодично ви поднася най-различни възможности, така че всеки път, когато придобиете ценен нов предмет или ъпгрейднете някой от инструментите на Лара, пред вас се разкриват недостъпни до момента локации.
Светът на Rise of the Tomb Raider е пълен със занимавки – всеки регион има определени странични мисии, както и т.нар. collectibles, откриването на които ви кара да откриете начин за достъп до някои особено трудни кътчета на картата. Освен това, може свободно да ловувате, да събирате ресурси и много други неща. Когато решите, че за момента сте направили всичко по силите ви, просто преминавате към следващия район, а по-късно отново може да се върнете, за да се пробвате да откриете нещо ново.
Едно нещо, което задължително трябва да направите в играта – не защото е необходимо, а защото е много интересно – е да изследвате всичките гробници. Те не са много, но всяка представлява някакъв пъзел (логичен, физичен или платформен), който трябва да решите, а като награда получавате различни специални умения и предмети. Целият този ролеви аспект е много интересен и позволява да развиете Лара в съответствие с геймплея, който предпочитате.
Теоретично, играта предлага възможност между стелт и екшън геймплей и в доста от ситуациите първият подход е не само по-зрелищен, но и по-подходящ. Лара има набор различни стрели и капани, с чиято помощ може да елиминира враговете безшумно, а когато това стане невъзможно, огнестрелните оръжия влизат в употреба. Към края на играта вероятно ще сте ъпгрейднали значително целия си арсенал и героинята ви спокойно може да се изправи срещу всеки един враг – от тежковъоръжените войници до огромните мечки, населяващи мрачните пещери.
Но не всичко е битки; в Rise of the Tomb Raider има и доста платформинг, чиято задача обикновено е да ви доведе до някое трудно достъпно място в света. Отново трябва да подчертаем колко добър е дизайнът на нивата – практически всяко едно кътче може да бъде достигнато, стига да имате правилната екипировка и да знаете как да я използвате. Тези места стават достъпни постепенно и удоволствието от това да достигнеш локация, която преди това само сте съзерцавали отдалече, определено е голямо.
Rise of the Tomb Raider е игра с мащабна сингъл кампания, подсилена от стимула да се връщате отново и отново в търсене на всички скрити по картата тайни. При първото ми изиграване оставих в нея около 20 часа, в рамките на които постигнах 84 процента изпълнение на всички задачи. В оставащите 15-16 процента се крият истински трудните предизвикателства, така че тяхното изиграване със сигурност ще ви отнеме още известно време. А едва след това идва допълнителния режим с карти, модифициращи различни геймплей елементи, и DLC-тата, подготвени от Crystal Dynamics.
Всичко това прави Rise of the Tomb Raider един отличен избор за всеки, който обича екшън приключенията и търси игра, която да е по-нелинейна от Uncharted, но не и прекалено нефокусирана като Assassin’s Creed. Съчетанието от интересна кампания, хитър дизайн на нивата и богатото съдържание правят новото приключение на Лара Крофт привлекателно за възможно най-широк кръг геймъри.
Автор: Филип Станиславов