Най-накрая. Помните ли кога бе последната Mortal Kombat игра, която бе пусната за PC заедно с другите платформи, а не портната по-късно? Точно така – това бе Mortal Kombat 4, излязла през далечната 1997-ма година. Към днешна дата всъщност имаме три заглавия за от тази поредица за PC (изключвам неизброимите начини да подкарате някоя чрез емулатор) – Mortal Kombat: Trilogy (която е супер счупена геймплейно и технически), Mortal Kombat 4 и Mortal Kombat (2011). За това бях изключително развълнуван, когато Netherrealm Studios решиха да пуснат PC версията заедно с конзолните такива. Големият въпрос е обаче: струваше ли си чакането?
А големият отговор е – Да!
Макар и с някои уговорки.
Играта е достоен наследник на предшествениците си, а в отделни отношения дори ги и задминава. Уви, обаче в определени отношения и изоства спрямо тях, което обаче не разваля цялостното впечатление от играта. Най-големите ми критики са насочени към Story режима на играта, където, за щастие или не, са концентрирани повечето проблеми на играта. Всеки играл или поне запознат със структурата на Story-то в Mortal Kombat (2011) вече знаеше какво горе-долу ще го очаква в следващата игра. Тъй като предната част преразглеждаше събитията от първите три игри и постави началото на т.нар. alternative timeline, а също така и от отворения и край, бе ясно върху какво ще се върти следващата част – а именно, преразглеждане на събитията от Mortal Kombat 4.
Накратко, и в двете игри става въпрос за освободилия се Elder God Shinnok, който благодарение на специален амулет иска да абсорбира жизнените сили на Earthrealm, за да събере достатъчно мощ и да излее гнева си във вендета срещу останалите богове-старейшини, които преди милиони години са го заточили в Netherrealm. Приликите обаче свършват до тук. Въпреки, че в Mortal Kombat 4 такова нещо като story нямаше, а имаше само аутро клипове за всеки боец, може да се каже, че тези кратки клипчета оставяха впечатление за много по-сложни и коварни персонажи, отколкото днешното развито Story.
Стига сме го увъртали – историята, макар мрачна, е някак си сладникава и леко претупана. /Spoilers Ahead!/
Честно казано наслушах се на коментари от типа на „Ама видите ли, то историята не е била централна никога в MK поредицата”… Да, ще се съглася, така е. И въпреки това аз лично съм на мнение, че едно нещо или го правиш като хората, или по-добре недей го захваща. В случая с Mortal Kombat X – историята е претупана, персонажите са опростени и има толкова дупки в сюжета, колкото няма да откриете по швейцарско сирене надупчено с minigun. Най-напред, ще започна с това, че ако помните в предната игра във войната на Shao Kahn в опит да завладее Земята доста от главните герои умряха. Е, оказва се, че не точно. Всички са живи, само дето последните 25 години душите им са били в Netherrealm и сега са на щатна служба при Shinnok. Като между другото не се държат като роби, а като напълно съзнателни същества. И най-тъпото в цялата история – когато Соня побеждава Quan Chi и Raiden прави заклинание над магическия му басейн и *пуф* – почти всички души, се изчистват от покварата на Quan Chi и стават отново хора. Като например Jax. Който 25 години е бил труп, два метра под земята, душата му заточена в ада и изведнъж, след тази сцена го намираме някъде в забутана американска ферма, женен, с дъщеря да ремонтира трактор… Сякаш нищо до тук не се е случило.
А обсебения Sub Zero в началото?
За това също няма логично обяснение. Ако е Bi Han – ами, че той още предната игра, след като го уби Scorpion бе превърнат в Noob Saibot и като такъв бе много по-ефективен. Но този определено не е той, а брат му, който пък бе превърнат в Cyber Sub Zero. Как се е освободил от бронята и най-вече – как хем е обсебена душа от ада, хем си е жив и здрав и ръководи клана Lin Kuei (това дори преди сцената с магическия басейн на Quan Chi!). А амулета? Как изведнъж от ръцете на Рейдън се озовава в ръцете на Mileena? В края на първи чаптър е във владение на добрите и в началото на втори вече Mileena го държи и дори знае как да борави с него (!). Друг проблем (поне според мен) че всички които не са лоши са едни такива праволинейно добри, а лошите са едни такива праволинейно лоши… Досущ като злодеи в Power Rangers или сходно детско филмче. Това първо (доста дълго първо, сега идва доста дългото второ). Всичките лоши персонажи са някак си твърде лоялни едни към други… Този Quan Chi няма нищо общо с онзи Quan Chi от MK4, който прецака Shinnok с фалшив амулет. И Shinnok няма нищо общо с Shinnok от MK4, където уби Reptile, който дръзна да поиска полагащата му се (и обещана му) справедливост. А да ви казвам ли всички богове и злодеи – Raiden, Fujin, Quan Chi, Shinnok колко силно са представени? Доста слабо бих казал. Изтерзания Рейдън в общи линии освен да прави измъчени физиономии и да яде лабут друго не прави. Fujin също. Quan Chi е някак си доста омаломощен и постоянно бяга насам-натам, а Shinnok е пълна трагедия. Изобщо не ви остават с усещането, че са всесилните властелини, чийто сблъсък трябва да кара планините да се тресе.
И всичко това, за да се даде път на младите попълнения.
Които честно казано някак си хич не ми паснаха не само в story-то, ами и в цялостната атмосфера на играта. Четиримата наследници – Cassie Cage (щерката на Johnny Cage и Sonya Blade), Jacqui Briggs (дъщерята на Jax), Takahashi Takeda (син на Kenshi) и Kung Jin (някакъв родственик на Kung Lao) просто вървят групово навсякъде и мачкат наред. Без значение императори на Outworld, некромансъри или бивши Богове-Старейшини, Голямата Четворка младоци просто вършее наред. Усещате ли вече дисбаланса? На фона на това, разпрата която се разгаря в Outworld приключва също толкова тъпо и ненадейно, там също има големи въпросителни. Като например как след като Kothal залови четиримата те успяха да се измъкнат? И как може да се поддържа радиовръзка между Земята и Outworld или Netherrealm? А порталите между измеренията, които можеха да се отварят само в определени случаи и то от посветени хора? Нищо такова. Сега който си иска може да си пътува навсякъде където си иска, напълно необезпокоявано. Разстоянията нямат никакво значение…
Все дреболии, които като събереш на куп и развалят иначе хубавото впечатление от мрачната атмосфера на играта. А ако сте фенове на Lore-a на Mortal Kombat – това вече ще е голям проблем за вас. Тъпо е също така, че по-значима роля от новите лоши персонажи е дадена само на D’Vorah, която пасва идеално във Mortal Kombat вселената. Всъщност това важи и за Erron Black, който обаче за съжаление в story-то е неиграем персонаж. Само Kothal Kahn ми се видя някак си too pussy, в сравнение с якия образ, който му бяха изградили в комикса.
За съжаление обаче освен тях, други играеми лоши персонажи няма да срещнете.
А също така и някои от добрите. Ако си падате по Fujin, Reiko или Kai – просто ги забравете. Fujin ще го мернете единствено в началото на кътсцените, с Рейко нещо се е случило между двете игри, а Каi просто го няма никакъв. Tanya е тук, но ако искате да я имате като играем персонаж – ще трябва да кихнете допълнително на Еди и компания (между другото Kombat Pack-a е забавен за началото на май). Хубавото обаче е, че вече се работи по фенски модификации (PC Master Race hell yea!), които добавят липсващи любими бойци. Извинявам се, ако съм прекалено емоционален, но аз като фен на историята и вселената на Mortal Kombat не мога да подмина тези неща с лека ръка. Искам тежка, дълбока история, с обрати и зрелищни сцени. Искам всичко. И на тая цена от 150.00 лв не мисля, че искам много срещу парите си.
Не мога обаче да си изкривя душата и да не кажа, че Shinnok е доста пипнат като поведение, като визия и като бойни техники. Същото важи и за почти всички лоши герои. Краят също е невероятно мрачен и някак си отворен, оставящ много въпроси накъде ще поеме поредицата сега. Въпреки всичко аз оставам оптимист и вярвам, че следващата част е въпрос на време.
Ще приключа тук тази част, спирайки се само на Story Mode-a. Личното ми мнение е, че историята е добре замислена, но малко зле реализирана. Повече от четири не заслужава. И това го казвам като дългогодишен фен на поредицата. До седмица, когато набера достатъчно online опит ще напиша и за всички останали компоненти на играта – Krypt-a, „живите” кули, сблъсаците фракции срещу фракции и как сработват всички гейм механики, които играта предлага. От там към момента имам набрани доста положителни впечатления, но има неща на които още не съм обърнал подобаващо внимание.
Благодарим на Fast2Play.bg за предоставения ключ.
Автор: Георги Кацаров