Почти всеки един мъж в един или друг момент си е мечтал да застане зад волана на някоя мощна спортна кола и да полети по откритото шосе, оставяйки се на неподправената наслада на високите скорости. Project CARS (Community Assisted Racing Simulation) обещава да ни позволи точно това… когато се появи. Претърпяла вече няколко забавяния, играта е изострила до краен предел апетита на феновете на рейсърите, но кое е това, което я отличава от конкуренти като DriveClub и Gran Tursimo?
Разработена от английското студио Slightly Mad Studios, Project CARS обещава да бъде максимално реалистичният симулатор на пазара в една ниша, която преживява истински ренесанс в последните години. Това е сериозна амбиция, но поне засега играта върви уверено напред и като изключим вече споменатите забавяния, има всички шансове да се окаже заглавието, което мнозина очакват и искат.
Цялостната идея на Project CARS е да ви направи съпричастни към всички реалности и предизвикателства в живота на един професионален автомобилен състезател. Играта се опитва да представи това усещане по възможно най-реалистичен начин, започвайки от съветите как да се справите с даден завой, та чак до квалификационните обиколки и тънкостите на самото състезание.
Играта се опитва да се отличи от останалите подобни заглавия с открития подход към състезанията. Още от самото начало всички автомобили ще бъдат налични за играчите и само от тях зависи с кои ще искат да се забавляват. Няма заключени модели, няма изкуствени стени и препятствия; ако искате да карате картинг, може да го направите, ако искате да се впуснете директно във високоскоростни надпревари като 24-те часа на Льо Ман, също няма пречка. Единственото, с което ще трябва да се справите, е убийствената конкуренция и динамичните климатични условия, които могат да се променят във всеки един момент.
В Project CARS имате на разположение автомобили от около 70 производителя, което не е толкова, колкото може да откриете в игри като Gran Turismo или Forza, но пък с изключение на няколко екзотични модела, всички останали са типични състезателни коли, което означава, че играта ясно поставя фокуса именно върху това. С други думи, тук няма да имате възможност да карате бъги на Луната като в последното издание на Gran Turismo, но ще може да се състезавате на десетки от най-популярните писти по цял свят.
Те са общо 52 на брой и предлагат състезания от точка А до точка Б, както и обиколки. Голямата част от трасетата са пресъздадени изключително достоверно и играта успява да възпроизведе всички особености на терена доста реалистично. Не си правете илюзии – това е изключително симулационно изживяване и управлението със сигурност ще ви отнеме известно време, докато свикнете. За предпочитане, разбира се, е използвате волан, но създателите на играта обещават, че ще изпипат контрола максимално, за да няма „по-лоша“ конфигурация и метод за управление. Всяка дисциплина в играта е сериозна симулация сама по себе си. Дори с всичката помощ от изкуствения интелект, управлението си остава предизвикателно, а ако пък я изключите, играта ин дарява с богата симулация, която се среща рядко на компютър или конзола.
Особено впечатление прави камерата, която ви показва света през очите на самия водач. Ако следите внимателно тънките нюанси в „погледа“, дори ще може да усетите най-добрата линия и маневрите, които би трябвало да направите. Така например, когато наближите завой, погледът автоматично ще се плъзне по траекторията, към която трябва да се стремите. Имайки предвид реалистичното износване на пистата – механика, която експлозивната поредица MotorStorm изпипа до съвършенство в офроуд рейсинга – идеалната траектория играе много важна роля. Първите няколко обиколки могат да ви простят, но скоро след това всяко по-сериозно отклонения е гаранция за проблеми.
В борбата за челно място на подиума могат да участват още до 39 състезатели, което е доста сериозна цифра. На една по-къса и бавна писта, това води до доста агресивни и опасни ситуации. Ако решите да се задълбочите, може допълнително да настроите времето от денонощието, както и климатичните ефекти, съпътстващи състезанието, включително и да зададете поредица от резки промени в хода на една надпревара, които играта възпроизвежда идеално. Особено впечатляващ е дъждът – от невероятните дребни детайли по колата и пистата до значително по-трудното управление на автомобила. Няма да е пресилено, ако кажем, че никога досега в рейсър дъждът не е изглеждал и звучал по-добре.
Извън самия геймплей, Project CARS е интересна и с това, че нейната разработка бе частично финансирана с подкрепата на ентусиазираната общност авто фенове, както и с това, че в работата по играта участват и няколко професионални автомобилни състезатели.
За да бъдем обективни, трябва да изтъкнем и някои недостатъци, които правят впечатление още на този етап. От една страна, за игра, създадена с толкова любов към високите скорости, безспорно неприятно впечатление прави отсъствието на марки като Ferrari, Lamborghini, Bugatti и Porsche. Модерните болиди от Формула 1 и GP2 са предимно измислени, тъй като Codemasters държи геймърските права за F1. Пропуски има и при пистите – Льо Ман е тук, но липсват реалистични добавки по трасето като спонсорите например, а известната писта Нурбургринг е наречена Айфелвалд. Да, Pro Eolution Soccer не е единствената игра, която има проблеми с лицензите.
На този етап Project CARS изглежда много впечатляващо – от силната графика до определено симулационното управление, всичко в нея създава впечатление за добре изпипан продукт. По-консервативните геймъри вероятно ще се намръщят на концепцията за напълно отворената игра, тъй като няма да изпитат удоволствието от борбата за отключване на по-добри модели и писти. От друга страна обаче, точно това прави Project CARS толкова различна от повечето рейсъри в момента.
Автор: Александър Рангелов