Sid Meier’s Starships е нещо като продължение на Beyond Earth, но без Civilization в заглавието си, което повдига въпроса доколко прилича на другите творения на Firaxis. С помощта на малък екип от Firaxis, Майер разработва играта с идеята да продължи експедицията на човечеството в космоса след събитията в Beyond Earth (кратка предистория – след изразходването на ресурсите на Земята в Beyond Earth избирате една колония, с която да намерите нова планета, достойна да бъде наречена дом) След успешно заселване, в Starships ще започнете разширяването на новосъздадената цивилизация, сблъсквайки се с мародери и други колонисти като вас.
В Starships разполагате с един флот от космически кораби, с който да кръстосвате картата в търсене на нови планети за покоряване и цивилизации. Преди да започне всяка игра ще трябва да изберете един от три афинитета и един от осем лидери познати от Beyond Earth. Афинитетите биват Надмощие – дава едно произволно „чудо“, Хармония – дава възможност за два пъти по-евтина поправка на флота и Непорочност – удвоява възнагражденията след мисия. Съдейки по начина, по който искате да победите афинитетите предоставят лек тласък към желаната победа (тя може да бъде най-много население, чудеса или научни открития).
Менюто преди започване дава опция за големината на картата,което ще повлияе главно на времето нужно за победа,като малка карта се преодолява за около час, а всяка следваща големина горе-долу удвоява времето. За жалост опция за задълбочена кустомизация на корабите (като например цвят или име) не е налична. Поне с различните ъпгрейди, придобиват промени във външния вид.
До безкрайността и отвъд
И така след всички приготовления вече сте готови да отлетите към непознатите дълбини на непрощаващия космос. Местейки флота от планета на планета, изпълнявайки мисии малко по малко ще разширите владенията си, първоначално състоящи се от една единствена планета. При избиране на някоя от съответните мисии игровото поле ще се превърне от карта на познатата галактика в една по-детайлна репрезентация на планетата, където се развива мисията. Естетически играта не дразни окото, но не е нещо особено, съдейки че е порт от iPad. Самото портване обаче има своите недостатъци, като липсата на пълен fullscreen, заради която трябва да движите камерата, използвайки клавиатура вместо мишка.
Не сме сами
Взаимоотношенията с други колонисти, като вас са идентични с тези в Civilization – възможни са война и мир според предпочитанията на двете фракции. Тук обаче фактът че всеки разполага само с един флот е автогол за структурата на играта, от стратегическа гледна точка. Няма да имате възможността да разпръснете флота си по границите, защитавайки ключови планети и отблъсквайки вражески нападения. Изглежда Майер и компания са целели да създадат приключение, на което не сте водач на цивилизация, ами капитан на кораб – и тук идва отговорът на въпроса „Защо няма Civilization в заглавието на играта? „
Галактиката е пълна с множество от планети, които имат разнообразни цветове не само, за да ги различавате, ами носят съответните условия, които пряко повлияват на продукцията ви на ресурси. Например вулканична планета ще произвежда 50% повече енергия, а такава наподобяваща Земята ще дава 50% повече храна. Според тези показатели ще трябва да развиете планета, така че да използвате пълния ѝ потенциал. Всяка планета носи и съответното „чудо“, с което ще модифицирате флота си с приспособления, като например – бойна готовност на изтребители при deploy-ване или способност за преминаване през тесни астероидни области.
Мисиите са няколко вида, въпреки че имената и ситуациите са различни винаги се свеждат до ескортиране на приятелски кораб, удържане на станция определен брой ходове или чисто изтребление на противниците. Самите битки напомнят на смесица от XCOM и Ace Patrol. Полето е осеяно от астероиди, които променят позицията си всеки ход, отваряйки и затваряйки пролуми за корабите. Планетите и луните предоставят прикритие, а чрез червейните дупки може да се телепортирате на произволно място на картата,където също има червейна дупка.
Fire at will, commander
С прогресирането в играта флота ви ще става все по-изобилен и ще ви бъдат предоставени сравнително голям брой от ъпгрейди, с които да разнообразите подхода си към битките. Модификациите на отделните кораби от флота варират от усилена огнева мощ, стелт режим и дори до хангари с малки, но способни на повече ходове изтребители. Зависи напълно от вас силните страни на флота. Може да е добре въоръжен и защитен, но по-бавен или невидим и бърз, разчитащ на точни изстрели с торпеда. Аз заложих на нещо по средата, за да не бъда затруднен независими от вида на мисията. Няма да прекарате повече от 10-15 минути в битка, което е жалко, считайки че те са най-забавната и изпипана част от играта.
Starships е едно приятно допълнение към вселената на Sid Meier, но не е със мащаба на предишните му заглавия. Считайки цената и факта, че е предимно насочена към iPad потребители, играта е една наистина стойностна стратегия.
Оригиналния ключ на играта ни беше осигурен от www.fast2play.bg – където можете да намерите дигитални ключове за всички платформи.
Автор: Стефан Райков