Serious Sam: Revolution – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Разходете се виртуално назад във времето, поиграйте четири-пет нощи и пак се върнете към сегашните игри. Ще видите колко по-добре ще усетите тръпката да пръснете на някого тиквата от упор с double barreled shotgun или да спасите приятел от нападение в гръб.

Ako нямате подобно намерение, има и едно алтернативно решение, което се нарича Serious Sam. Не че ще попаднете в игра с такава графика и MIDI Sound, а с такава атмосфера

PC Mania 17.04.2001; Serious Sam: The First Encounter

 

Blast from the Past

Е, ако преди 13 години Serious Sam: The First Encounter е предлагал атмосферата на някогашните „стрелялки” Wolfenstein, DooM, Rise of the Triad, etc., но със съвременна (за онзи момент) визия и звук, то днес, тринадесет години по-късно получаваме нов „удар от миналото”, но този път 1:1 с оригиналната игра. Забравете графичните глезотии като отражения, разцветки, филтри и какви ли още не глупости и се потопете отново във времената, когато игрите бяха предимно груби геометрични фигури, покрити с текстури най-често 256х256 пиксела. И когато се потопиш обратно в тази атмосфера първата ти мисъл е „Е каква огромна крачка напред беше тая игра във визуално отношение тогава”. Стига толкова лирични отклонения. Нека видим какво ново и какво старо.

Serious Sam Revolution – какво старо…

Ако изключим Xbox мода за Second Encounter Classic и Fusion DLC-то за Second Encounter HD, то Serious Sam Revoluion e първият официален опит да се слеят двете игри в една цяла. Казано иначе – цялото съдържание, за което се сещате в двете класически части – нива, оръжия, врагове, мултиплеър режими – се завръщат тук, без да са мръднали и милиметър. Отново ще можете да играете изродски co-op на нива с откачена гравитация, каквато HD римейковете не можеха да поддържат заради конфликта, който се получаваше с Havoc енджина. Е, тук такива неща като „физика” нямат голямо значение и отново ще можете да се разхождате по таваните и да си причинявате световъртеж, гледайки небето като под, а пода като небе и прочее (за справка – нивото Sacred Yards). Отново ще можете да се хвърлите настървено в scorematch/deathmatch с онази екстремно-нереалистично-висока скорост, която беше характерна за класическите части и караше Quake и Unreal да изглеждат като тромави и бавни игри. И да, някои от старите проблеми са си отново тук – примерно в мултиплеър моделите на опонентите ви са все така дребни и трудни за прицелване, а нивата – все така огромни и широки.

…и какво ново?

Има обаче и тонове ново съдържание, както и тонове не чак толкова ново съдържание.

Знам, че второто звучи по-любопитно – ами ако си спомняте детмач мода Seriously Warped, който вървеше в комплект със Second Encounter и предлагаше нови оръжия и игрални режими сега вече е интегриран в самата игра т.е. нивата и част от игралните режими, които дебютираха там са вкарани в Serious Sam Revolution. Същото се отнася и за някои от опциите и настройките на мултиплеър сесиите, като например скоростта на придвижване (която можеше да се контролира чрез съответна опция в менюто при пускане на сървър в Seriosly Warped), вкарани са още и тайминга и демиджа на оръжията от Serious Sam HD, за тези които са любители на детмача и, но искат да го видят в „класически” дрешки. За нивата е използвано много хитро обозначение – ако дадено ниво е било част от First Encounter да речем, то неговото име е „оцветено” в светло-зеленикав цвят, ако е от SE – в син (включително нивата от Seriosly Warped), а изцяло новите нива – в типичния за SE оранжев шрифт. Уви, жалко е, че оръжията, които дебютираха в Seriously Warped не са намерили място – Plasma Launcher-a и Proximity Mine Launcher-a. За сметка на това едно от най-легендарните и желани оръжия в цялата игра най-накрая се появява завършено – митичният Ghostbuster. Това оръжие се сдобива с митичния си статус, понеже в оригиналната игра са открити файлове на някои оръжия (модели, текстури и ефекти), които в крайна сметка не са завършени и са отпаднали от играта в процеса на разработка. Оръжието е достъпно само в Survival нивото Space Ball, доколкото забелязах, характеризира се с огромна мощ и лочи муниции като руска „Волга” – бензин (дето ако не я загасиш на бензиностанцията, колонката не може да и насмогне)

Добавени са нови детмач режими като Capture the Flag, Instant Kill, Clan Arena, Control Zone, Team Deathmatch. Не е пропуснат и станалият емблематичен за поредицата Survival, който дебютира в Serious Sam HD. Сред картите за детмач режими може да се забележи и римейк на едно от нивата от FE HD – Gvide. Личното ми мнение, че FE HD съдържа може би най-добрите детмач карти и може и да ги видим и тях добавени по-нататък.

Разбира се солта и пипера на Serious Sam поредицата е в нейния кооперативен режим. Най-голямата крачка напред тук е опцията за Speedrun защита. Супер дразнещо е, когато играете с приятели, стараейки се внимателно да прочистите всяко кътче на дадено ниво, да се появи идиот, който с rocket jump да стигне за нула време до края на нивото и да го мине. Всеки играл Serious Sam Classic/HD знае колко дразнещи са такива хора.

Иначе нивата са си все същите. Уви, не са включени трите нива, които дебютираха в Legend of the Beast DLC-то, което прави FE частта леко незавършена. Не са включени и тайниците, които бяха добавени в HD. Всичко това ще рече че в Singleplayer/Cooperative ви очаква 100% чисто класическо преживяване, такова каквото беше преди 13 години. Отново ще минете през Египет, ще корабокруширате в планините на Южна Америка, ще прекосите Вавилон и накрая ще се озовете в Средновековието.

Сървайвъл режимът обаче бих казал, че много подхожда на класическата игра, и докато в HD лично за мен бе може би най-неинтригуващия режим, то тук е повече интересен. Към момента са налични само две карти, но то какви! Картата Mental’s Needle ще ви захвърли насред пустинния каньон от нивото Valley of the Kings, като от двете страни ще започнат да ви притискат всякакви гадове, а картата Space Ball ще ви изстреля директно в открития космос, върху малък объл астероид (който ми навя някакви асоциации с планетата на Малкия Принц). Това определено е по-забавната от двете сървайвъл карти, тъй като ще можете да обикаляте навсякъде из астероиде, а гравитацията е сравнително слаба. Много често дори ще се реете в орбита около него докато малката му площ се пренаселва от врагове, които искат да ви ликвидират. Към това добавете и метеоритната канонада, която се изсипва периодично над метеорита и имате страхотно, уникално и динамично ниво.

За всички режими са добавени и Leaderboards (класации), така че във всеки един момент можете да сравните прогреса си с този на другите играчи в световен мащаб. Уви, самите менюта на класациите са с една идея по-неинтуитивни, сравнени с тези в Serious Sam HD/Serious Sam 3: BFE. Налични са също така и Achievements, които не бих казал, че са особено интригуващи, а аз лично ги намирам за безполезна добавка.

Звукът си е класическият – цялото озвучаване, музика, менюта са си такива каквито бяха и преди 13 години. Лошо впечатление ми прави някак си глухото ехо на Steam версията на класическия Serious Sam, което се долавя и тук. Уви, не подлежи на промяна от опциите. Също така някои от нивата, най-вече тези за детмач базирани режими, са озвучени с мелодии от Seriously Warped, които мелодии не се отличават с кой знае какво качество на композицията и реализацията и са по-скоро дразнещи.

Леговището на алигаторите

Играта е разработена от няколко души – дългогодишни фенове на поредицата, обединили се под името Aligator’s pit. Разбира се, не се е минало и без подкрепа от страна на Croteam, най-вече що се касае до програмирането и подкарването на играта под съвременните операционни системи (Windows 7/Windows 8), което всъщност е най-голямата новост, която това заглавие предлага.

Играта е в Steam Early Access, което ще рече, че е още недовършена, а във финалната версия ще ни очаква цяла нова кампания за сингълплеър/кооперативен режим, както и надявам се още нива за детмач базираните режими.

Предвид това, че в края на тази година ни очаква Serious Sam 4, а също така бял свят трябва да види и другия фен-проект – Serious Sam Origins, мисля, че ни чака повече от Serious-на година. За сега обаче Serious Sam Revolution, макар и незавършена, е повече от добро решение за запълване на времето, докато излязат останалите заглавия.

So, stay Serious!

 

———————————————————–

Автор на тази статия за Serious Sam е Георги Кацаров, познат също като Serious Sam. Сигурни сме, че между двете няма връзка. Това е поредната статия, създадена от читател, която публикуваме като част от новата PC Mania 2.0.

Искаш да публикуваме и твоята статия? Възможно е! Всички подробности ще намериш в обновените правила тук.

Автор: PCM 2.0