Еволюция на РС гейм графиката – част I

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 апр. 2014

При все над 50-годишната си история, видео игрите никога не са еволюирали толкова много, колкото това се е случило в последните 25 комплекта от по 365 дни. С навлизането на третото измерение в сферата на електронните забавления, те станаха няколко идеи по-зарибяващи и “истински”. Пионер на масовизацията в употребата на 3D графика и главен “виновник” за създаването на първите графични ускорители (брей, колко авторитетно го накарах да звучи) пък е жанрът шутър от първо лице. Неговите представители, от самото си зараждане се стремят към създаване на перфектната илюзия – че играчът всъщност е там, вътре (в космическия кораб, секретната научна лаборатория, нацисткия замък) и въоръжен до зъби, изтребва орда след орда от своите противници в търсене на изхода към следващото ниво. О, да – някога шутърите бяха на нива и намирането на верния път или проклетия червен/син/жълт ключ често пъти се оказваше най-сложната задача!

Разбрахме – едно време шутърите са били яко тъпи. Е, и?

Да се върнем на графиката. При РС платформата, тя е водещ фактор в развитието на технологиите (войната ATi/AMD vs nVidia е добър пример, а също и че Бил Гейтс използва DooM като реклама за Windows 95) и по някаква, необяснима дори от най-големите експерти в индустрията причина, нейната еволюция обикновено се случва посредством шутърите от първо лице. Дали ще е Wolfenstein 3D, който ще въведе текстурите, или DooM – динамичното осветление, Quake – заради който се “ражда” първата видеокарта, или Unreal – в който виждаме огромни открити пространства и невероятни ефекти – няма значение. Факт, при това неоспорим, е че шутърите са носители на визуалния прогрес (добре, де, в повечето случаи – всяко правило си има изключения).

Накъде бия?

Именно заради това преинсталирахме, поцъкахме (даже в мрежа) и събрахме за вас кадри от малко над 100 шутъра от първо лице, които според нас са допринесли за еволюцията на графиката при РС игрите. Това е първата от четири части на тази своеобразна поредица, в която покриваме периода 1990 – 1999 година. Нарочно не сме изписали имената и годините на излизане на игрите – приемете го като тест за гейм култура. Ако сте почитатели на жанра, не би трябвало да имате проблем с повечето заглавия – за всяко едно от тях е писано поне по веднъж на страниците на списание РС Mania и в последствие – и в сайта, в който се намирате сега. Кой знае – може дори да измислим награда за този, който познае всички?

Ще се възползвам от случая, за да адресирам коментар на потребителя Zuzko, който питаше какво означават думите “най-доброто тепърва предстои”. Освен култова фраза на един от най-великите гейм дизайнери – Хидео Коджима (дълбок поклон на потребителя Antov, който веднага разпозна препратката), тези думи описват същината на PCM 2.0 – т.е. че винаги можем още!

Въпреки че това не е новина, нито лично мнение (напук на категоризацията), ще ви задам въпрос. Колко от игрите в първата част на настоящата видео поредица сте играли? А колко можете да назовете по име?

Автор: Диян Каролев