От време на време се появява по някое заглавие, което те пленява със своята оригиналност и елегантност. Като The Banner Saga – най-новата тактическа ролева игра на едно малко инди студио на име Stoic, сформирано от ветерани от BioWare.
Това е една игра, в която решенията ви играят ключово значение за хода на събитията. Да вземем за пример следната ситуация. Един човек се доближава до вашия керван, вдига ръцете си и настоява да го вземете за затворник. Какво ще направите вие? Можете да му вържете ръцете, да го оставите, да го убиете или да му предложите да се присъедини към вас.
Какво е вашето решение?
Много често ще бъдете изправяни пред подобни дилеми и нито една от тях не е лесна. Ако го убиете, има шанс да навредите на морала на своите хора. Все пак това е невъоръжен човек. Ако се присъедини към вас, ще консумира от запасите ви – без значение дали е затворник или не. Ако го запазите жив, след няколко дни може да изрази недоволството си към вас – все пак наскоро се беше опитал да ви убие.
Общо взето в повечето случаи няма да сте сигурни какви ще са последствията от вашите решения. И точно в това се крие очарованието на The Banner Saga. Нищо не е черно и бяло.
Това е една история спускащия се над севера мрак, разказана от перспективата на няколко героя. Заедно с тъмнината идва и злото в страната на хората и гигантите. За разнообразие това е една фентъзи игра без орки, джуджета и елфи. Що се отнася до врага – това са същества, наречени Dredge, които са създадени от бог, завидял на това, което останалите богове са създали.
Викингската история се разкрива пред очите
ни посредством красиви сцени с неподвижни изображения – предимно с текст, макар че някои реплики са озвучени. Вие сте лидер на кервана – първо гигант, а после човек на име Рук. Придвижването от град на град е линейно, въпреки голямата и детайлна карта на света. Начинът, от който историята се развива обаче, зависи изцяло от вас.
Пътуването от град на град се случва на фона на красиви илюстрации, които надминават по качество дори кът сцените. По време на странстването ви може да се разиграят ситуации, сходни с тази в началото на текста. Какви точно? Зависи от предходните ви действия.
Самата механика на пътуването е семпла. С вас има три типа пътници – обикновени хора, бойци и великани. От съществено значение е да разполагате с достатъчно запаси – толкова, че да стигнете до следващото селище. Нужно е и да лагерувате, за да увеличавате морала и да лекувате ранените си воини. Това, естествено, ще ви забавя.
Моралът е от съществено значение по време на походовите битките,
които са в сърцето на The Banner Saga. Когато се наложи да се сражавате, избирате до шест героя (хора или гиганти) от вашия керван. Кой е на разположение и кой не се определя от изборите ви по време на играта.
Идеята е следната – първо, придвижвате героя, после – атакувате с нормална атака, AOE или магия. Системата е изключително дълбока и включва различни класове със своите плюсове и минуси. Има и доста интересни хрумвания – така например героите ви могат да разбият бронята на противника. От една страна, по този начин той може да бъде довършен много по-бързо. От друга страна обаче, ще може да ви нанася и повече щети.
Използването на умения, допълнителното придвижване или увеличаването на ефективността не може да бъде вършено до безкрай – всичко това се контролира от статистиките willpower и extortion. Първата пък се влияе от морала.
За щастие, ако даден воин падне в сражението, той не умира, а попада в категорията ранен. Това обаче не означава, че смърт в The Banner Saga няма. Напротив – по време на някое събитие спокойно можете да загубите най-добрия си воин за винаги като нищо.
Понякога керванът ви ще се изправя и срещу огромна вражеска армия. Тук отново ще бъдете изправени пред дилема – нужно е да вземете едно от общо пет решения. Кое точно? Описанието на битката би трябвало да ви помогне в това отношение, като целта е да дадете колкото се може по-малко жертви.
Разбира се, героите ви качват нива
Те се определят от броя на убитите противници, което означава, че може да възникне дисбаланс в екипа ви, ако имате единици, нанасящи слаби щети.
При ъпгрейда ползвате валута, наречена Renown. Тя се печели по време на сраженията или при взимането на решения в играта. Всъщност, Renown се ползва за абсолютно всичко. Валутата е универсална и служи както за набавяне на провизии, така и за подобряване на героите. На теория това звучи добре, но на практика настъпват моменти, когато е изключително трудно да балансирате между покупките на храна, за да оцелеете, качването на нива или екипирането на воините ви с по-добро снаряжение.
Подобен дисбаланс не е болка за умиране. Особено като The Banner Saga във всяко едно друго отношение е прекрасна игра с изключителен стил и атмосфера. Това е и едно от най-оригиналните заглавия, които вероятно ще изиграете през 2014 г. Така че какво чакате? Пробвайте го!
Автор: Петър Йорданов