С новаторското хрумване за моушън контрол и задължителната доза класически серии – от Zelda и Mario през Donkey Kong и Metroid до Kirby – Nintendo и тяхното Wii се оказаха малко изненадващият победител в седмото конзолно поколение що се отнася до продажби на хардуер. От друга страна обаче за повечето медии, анализатори и геймъри голямата неизвестна бе кой от другите двама собственици на платформи – Microsoft и Sony – ще излезе с едни гърди напред в крайното класиране.
Всъщност това бе една предварително решена от драма надпревара.
Първите години на ХВОХ360 действително белязаха доблестният опит на Microsoft да покаже нещо стойностно, най-вече чрез игрите на легендарното студио Rare, закупено между другото точно навреме от Nintendo. Заглавия като Perfect Dark Zero и Kameo: Elements of Power дадоха известна надежда, че ХВОХ360 може да бъде достоен конкурент, но много бързо политиката на Microsoft превърна платформата в безлична комерсиална боза, от която може да сърфирате в интернет през Bing, да говорите с приятели чрез Skype, да гледате филми от Netflix, но не и да намерите истински забавни игри, които да не присъстват никъде другаде. Последните няколко години Microsoft тотално изостави ексклузивните заглавия и заложи единствено на изтърканите, но комерсиално успешни серии Halo, Gears of War и Forza, от които единствено рейсърът на Turn 10 заслужава истински адмирации.
От друга страна навлизайки в седмото поколение на крилете на PlayStation 2 – най-продаваната и успешна конзола на всички времена – Sony не губи време, за да затвърди позициите си. Истината е проста – независимо какъв е вашият предпочитан жанр, Sony ви осигурява добри игри. При това работейки на два до голяма степен независими пазара – родният японски, където Microsoft вдигна белият флаг още преди излизането на ХВОХ360, и в глобален план. Ако искате ААА екшън приключения в стила на холивудски блокбъстъри, поредицата Uncharted даде 3 чудесни екземпляра. Ако си падате по модерните за това поколение шутъри, сериите Killzone и Resistance ви дават по няколко игри, съчетаващи страхотна графика и експлозивен геймплей (в случая с играта на Guerilla) и драматична история (в случая с епоса на Insomniac). Ако пък имате носталгични чувства към платформърите, то отново Insomniac предложи цели пет Ratchet&Clank игри, към които трябва да добавим и превъзходната Sly Cooper: Thieves in Time на Sanzaru, която възроди славната PS2 поредица на Sucker Punch. Какво, предпочитате 2D платформъри с повече чар и творчество? Няма проблем, LittleBigPlanet на Media Molecule ви дава точно това и се превърна в първата игра, която наистина позволи на геймърите да вложат свое съдържание. И понеже споменахме Sucker Punch, талантливото сиатълско студио ни зарадва с две InFamous игри, които ще се понравят на всеки привърженик на отворения свят и супергероите. За почитателите на хак-енд-слаш жанра едва ли има съмнение, че иконата на последното десетилетие God of War е предпочитаното заглавие – тук получихме две нови игри. Феновете на JRPG заглавията също нямат повод за недоволство, след като им бяха предложени игри като Ni No Kuni, White Knight Chronicles и много други достойни представители на този специфичен жанр. Независимо дали си падате по по-реалистични рейсъри като Gran Tursimo 5 и 6 или предпочитате спиращите дъха аркадни изпълнения на MotorStorm, авто маниаците също получиха своята доза адреналин. Demon’s Souls пък популяризира сървайвъл RPG механиката много преди Dark Souls да завладее мултиплатформеният пазар. Игри като LittleBigPlanet Karting и Play Station All Stars Battle Royale черпят очевидно вдъхновение от техните по-ранни предшественици, създадени от Nintendo, но отново дават нещо, което XBOX360 няма в своята библиотека. Богатите HD римейкове на класики като Ico, Shadow of the Colossus и Okami дават възможност на ветераните да се докоснат до старите си спомени и на по-младите геймъри да опитат класически заглавия от близкото минало. За уникалността на Heavy Rain няма конвенционален жанр, а същото се отнася и за предстоящата Beyond: Two Souls.
И, разбира се, да не забравяме и The Last of Us – може би най-уникалната и затрогваща история, разказана под формата на видео игра. В известен смисъл противопоставянето между Microsoft и Sony бе предрешено много преди последният хит на Naughty Dog да излезе на пазара, той просто затвърди неизбежното. Новото поколение позволява на всички компании да започнат на чисто и тепърва да се борят за сърцата и портфейлите на милионите потребители, но Microsoft определено се нуждае от повече инициативност, ако иска да си върне обичта на истинските геймъри.
Автор: Александър Рангелов