Call of Juarez: Gunslinger

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ако има едно нещо, което не може да се отрече на студиото Techland, това е че момчетата наистина са много продуктивни. Едва пуснали Dead Island: Riptide те вече имат цели два нови проекта, по които да работят, а някъде между ангажиментите все пак са намерили време и да пуснат цяла една Call of Juarez игра. Ако пък има едно нещо, което с готовност признавам за себе си, това е че Call of Juarez: Bound in Blood е може би едно от най-любимите ми заглавия изобщо. Затова след разочарованието, което представляваше The Cartel (всъщност играта не беше чак толкова лоша и някъде под посредствената графика и бъговете се криеха интересни идеи и атмосфера, но все пак масово не оправда надеждите) подходих към Gunslinger с известно притеснение. От една страна се радвах много на връщането в Дивия запад, но от друга определено изпитвах притеснения за реализацията.

За щастие нищо подобно не се случи

На пръв поглед Call of Juarez: Gunslinger е скромно усилие, което се предлага само дигитално и на доста ниска цена. Аркадният облик на играта вероятно би отблъснал някои геймъри, търсещи по-сериозно и дълго приключение, но веднага ще кажа, че за няколкото часа, които продължава, Gunslinger е многократно по-силно заглавие от последните open world игри на Techland.

Играта започва с влизането на старото куче Сайлъс Грийвс в един бар в Канзас. Годината е 1910-та и Дивият запад вече не е толкова неопитомен. Някогашният каубой, престъпник и ловец на глави обаче е достатъчно познато име, за да може около него веднага да се образува малка и сплотена група от слушатели и почитатели, които изгарят от нетърпение да чуят неговите истории. А че Сайлъс има какво да разкаже е повече от ясно – в годините, прекарани далеч на запад от цивилизацията, той е яздил с Били Хлапето, разменял е куршуми с Пат Гарет и е минавал границата, за да преследва бандити в Мексико. Приключенията на Сайлъс ще ви отведат в прериите на Аризона, опожарените от пустинното слънце земи на Мексико, задимените барове на Канзас и девствените планини на апачите, научавайки пътьом за някои от най-интересните личности, кръстосвали пашните пътища на американския Запад в рамките на славния период на втората половина на 19 век.

Всъщност презентацията на Gunslinger е толкова приятна изненада,

че си заслужава да се започне с нея. Цялата игра е разделена на епизоди, които представляват различни истории, разказани от Сайлъс. Интересното е, че много често неговите спомени, бележки и диалози със слушателите се водят на фона на битките, така че се създава неподправеното усещане за интерактивност и връзка между играча и играта – докато вие се опитвате да си проправите път през нивото, Сайлъс разказва същите тези събития, които в момента изигравате. Нещо повече, типично за кръчмарските истории истината понякога се изопачава, друг път ходът на историята се променя в движение или дори се връща назад за пояснение. Всичко това прави презентацията в Gunslinger изключително подходяща за историческия период, в който се развива действието и ви кара да обръщате внимание на всяка дума и сцена. Специално внимание заслужава нивото в блатата на Мисури, което предлага истински лабиринт, картечница Гатлинг, брутален двоен дуел и… шега за „Титаник“. Същото се отнася и за финалната права, когато съдбата среща Сайлъс в призраците от неговото минало в един не по-малко призрачен град в Уайоминг.

Като геймплей Gunslinger е шутър от първо лице, в който умело са прибавени някои ролеви елементи. Ръководейки Сайлъс от първо лице вашата задача неизменно си остава да се доберете до края на нивото, елиминирайки всеки, имал неблагоразумието да се озове пред дулото на оръжието ви. Сайлъс започва със стандартният револвер, но скоро към арсенала се добавят всички типични за периода оръжия – двуцевка, карабина, динамити и т.н. Тук всяко убийство носи определени точки според това дали е обикновено или е изпълнено някое допълнително условие като хедшот, стрелба от особено далечно разстояние или пък поваляне на тичащ противник. Натрупаните точки се превръщат в ХР, което води до качване на нива.

И тук идва ролевият елемент

Героят ви има три раздела с умения – за близък бой, за далечна стрелба и за нормална стрелба. Всяко от колелата съдържа едно стартово умение, което може да отключите с първата си точка, след което изборът кои умения ще отваряте и в каква посока зависи изцяло от вас. Всяко едно от уменията е полезно по своему и това ви кара да бъдете доста внимателни когато решавате къде да похарчите скъпоценната си точка. Някои от уменията могат да бъдат особено полезни, ако се комбинират, а в края на всеки раздел ви чакат специални бонуси под формата на уникални оръжия.

В играта присъства и познатите ни от поредицата дуели, реализирани с доста интересна механика. Когато се изправите срещу индивидуален противник може да контролирате едновременно фокуса върху врага и близостта на ръката до кобура, така че когато настъпи мига да бъдете максимално бързи в изваждането на оръжието и стрелбата. Възможно е да стреляте и преди да бъде общоприето, но тогава историята ще ви запомни като страхливец и съответно точките няма да са толкова много.

Имайки предвид, че Gunslinger е дигитално заглавие с малък обем, едва ли можем да очакваме чудеса от графиката. Въпреки това визуално играта изглежда прилично, което е резултат от комбинацията между енджина на поляците Chrome, върху който е нанесен слой cell-shaded графика. Ако не се вглеждате много в околната среда, Gunslinger изглежда съвсем приемливо, въпреки че налице са очевидни компромиси. Един от тях е замяната на дългите кътсцени от предните игри със статична презентация тип „комикс“, но това пък допринася за специфичната атмосфера, наподобяваща булевардните романи, от които слушателите на Сайлъс са черпили най-вече информация за полулегендарните му подвизи.

Еднократното преминаване през изпълнения с опасности живот на Сайлъс ще ви отнеме не повече от пет часа, но играта ви предлага достатъчно инициативи да се върнете отново към нея. Сред тях е New Game +, аркаден режим за точки, както и възможността да съберете доста голяма бройка от т.нар. Nuggest of truth, които разказват реалните истории на лица и събития от Дивия запад. Call of Juarez: Gunslinger е отлично завръщане към славните дни на каубоите и престрелките и заслужава пълното внимание на всеки, който има интерес както към шутърите, така и към Дивия запад. Имайки предвид колко малко продължават да бъдат игрите, които се занимават с този период, мисля че е крайно време момчетата от Techland да запретнат ръкави и да създадат нова и пълноправна Call of Juarez игра. А дотогава Gunslinger ще бъде един от по-добрите варианти за дигитална разходка към този бурен и славен период.

Автор: Иво Цеков