Следващото конзолно поколение реално е вече тук – вижте само Nintendo Wii U и PS Vita – но за мнозина геймъри то няма да започне, докато не видим наследниците на PlayStation 3 и XBOX360. Това, което обаче вече започна, е задочната битка между двете хардуерни платформи, която по-късно ще се решава в милиони продадени бройки, ексклузивни игри и лоялността на феновете по цял свят.
На този етап обаче имаме едно по-техническо противопоставяне – това на спецификациите на двете платформи.
И PS4 изглежда отново по-добре
Ако на слуховете може да се вярва, следващият PlayStation ще бъде значително по-мощен от новия XBOX. Поне това твърди сайтът VG47, позовавайки се на източници от гейм индустрията, с които сайтът е беседвал по време на изложението CES 2013. Според тях новата конзола на Sony, известна с кодовото име Orbis, ще има производителност от 1.84 терафлопс, докато следващия ХВОХ, познат засега като Durango, ще е в състояние да постигне само 1.23 терафлопс.
FLOPS (FLoating-point Operations Per Second) е мярка за производителност на компютрите, която показва броя операции, които машината може да извърши за една секунда. Ако горните данни се окажат верни, това означава, че PlayStation 4 ще има с 50 процента по-висока сурова производителност спрямо XBOX720.”Сурова” в случая е ключовата дума, тъй като това не винаги се пренася в реално качество на крайния продукт. За мнозина въпреки, че също е по-мощна от своя конкурент, специфичната архитектура на PlayStation 3 и до момента си остава едновременно предимство и недостатък на конзолата – студията на Sony, които са запознати с особеностите на разработване на този хардуер, правят страхотни като качество игри, но за външните разработчици архитектурата на ХВОХ360, която значително повече наподобява тази на РС, е по-лесният вариант.
Какво ново на RAM фронта?
Позовавайки се отново на същите източници, VG247 твърди, че наследникът на ХВОХ360 пък ще има предимство при количеството инсталирана RAM памет. Новата конзола изглежда снабдена с 8GB DDR3 RAM, от които 3GB са запазени за операционната система и останалите 4-5GB са достъпни за игрите. На свой ред PS4 най-вероятно е оборудван с 4GB DDR5 RAM (отчетете разликата спрямо по-бавната DDR3), от които 1GB е резервиран за операционната система, сигурността и различни приложения, а около 3GB са налични, за да поддържат игрите. Достъпната RAM памет е важен ресурс, но със сигурност не е най-определящият за производителността, така че сравненията тук са по-скоро спекулативни особено докато не получим и официалните технически параметри.
За графичните чипове на новите си платформи двата производителя са се доверили на една и съща компания – AMD. Sony изглежда ще ползва AMD A10 APU, докато Microsoft предпочита да заложи на Radeon HD 8770 GPU. Последното обаче изглежда малко спорно, предвид че 8ххх серията все още не е официална и компанията ще трябва да плати доста солена цена, за да оборудва милиони конзоли с нея. Според наблюдатели най-високата серия, до която Microsoft може да прибегне е 6ххх. Очакванията са при включени в калкулацията RAM, CPU и сторидж, Orbis да консумира не повече от 150W, което определено е по-добре спрямо консумацията на PS3 и XBOX360, която отиваше опасно близо до 200W и често ставаше причина за YLOD и RROD. Накрая се очаква, че XBOX720 също ще може да чете Blue-ray, което бе запазена територия за PlayStation 3 това конзолно поколение.
Очакванията на източниците са, че и двете конзоли ще бъдат обявени още през месец март, а по магазините ще бъдат пуснати около ноември 2013 г. Някои големи гейм сайтове и списания вече дори са получили промоционални материали относно новите платформи и в момента работят по първите си статии за тях, завършва VG247.
Автор: Александър Рангелов