THQ: легендата не трябва да умре

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 20 дек. 2012

“Компанията THQ доброволно подаде документи в окръжния съд в щата Делауер за обявяване в банкрут съгласно условията на Глава 11 от Кодекса за банкрутирали юридически лица на Съединените щати, за да може по този начин да улесни продажбата на своите налични и оперативни активи, включително четирите си дъщерни студия и игрите, които в момента се разработват”.

Едва ли Джак Фридмън е очаквал, че някога ще види точно този текст в бизнес новините на агенция Reuters, когато през април 1990 г. създава компанията Toy Head Quarters с един милион долара лична инвестиция. Няколко години по-късно THQ се отказва окончателно от бизнеса с детски играчки, за да се съсредоточи върху продукт, за който няма горна възрастова граница – видео игрите. След няколко години на работа с различни партньори, през 2000 г. THQ решава, че е време да упражнява по-голям контрол върху произвежданата и финансираната от нея продукция и закупува студиото Volition Inc. То става първото от общо единадесет студия, които по-късно ще станат перлите в короната на един от най-големите съвременни издатели. Към Volition се присъединяват още  Relic Entertainment, Vigil Games, Blue Tongue Entertainment, Juice Games и Kaos Studios, а на върха на славата си THQ има офиси в повече от десет държави на четири континента.

Датата 10 май 2007 г. е знаменателна за компанията, тъй като тогава THQ Обявява най-високи годишни приходи в своята история: предишната й фискална година, завършила на 31 март е донесла на издателя над 1 милиард долара.

И някъде тук започват проблемите

През август 2010 г. THQ обяви таблета uDraw, който трябваше да се превърне във важен аксесоар за конзолата Wii, но се оказа тотален маркетингов провал. В самото начало на 2011 г. компанията се принуди да продаде своето Wireless подразделение, а през март 2011 г. акциите й се сринаха с цели 26 процента след издънката на Homefront. През лятото на същата година бяха затворени студията Kaos (създател на злополучния шутър Homefront) и THQ Digital Washington (известно преди това като Juice Games). На 27 юли 2011 г. THQ сензационно обяви, че няма да прави повече игри с марката Red Faction, като решението се приписва най-вече на слабите продажби на Red Faction: Armageddon. Месец по-късно в гейм историята остана и офроуд поредицата MX vs. ATV, а ръководството на THQ обяви, че вече ще се съсредоточи само върху сериозни заглавия.

Очевидно обаче проблемите под повърхността са били доста по-големи, а фактът че и 2012 г. започна лошо за компанията – през януари акциите й се сринаха до рекордно ниската цена от по-малко от долар за бройка – не помогна с нищо. През февруари THQ най-сетне спря производството на uDraw, а над издателя надвисна и заплахата за изваждане от NASDAQ индекса. Финансовите резултати, обявени през май, възлизаха на загуби от 239 милиона долара, а когато малко след това THQ предостави своя лиценз за UFC продукти на Electronic Arts и на най-големите лаици бе ясно, че нещата вървят към дъното.

Което бе достигнато на 19 декември

Тогава адвокатите на компанията подадоха официалните документи за банкрут в опит да изпреварят агресивния ход на частния инвестиционен холдинг Clearlake Capital Group, който се опита да сложи ръка върху всичките й активи за само 50 милиона долара. Към този момент една акция на някогашния гигант се търгуваше за 36 цента. По-важното обаче е, че сега вече ще има съвсем открита процедура за активите на THQ, която ще позволи на други заинтересовани играчи да наддават за тях и да предложат наистина адекватна цена. Според анализаторът Мик Хики от National Alliance Capital Markets е възможно дори някои конкуренти като Electronic Arts и Ubisoft да проявят интерес към интелектуална собственост или студия под шапката на THQ. Потенциално интересни заглавия са предстоящите Metro: Last Light, South Park: The Stick of Truth, както Company of Heroes 2 и следващата WWE игра.

Защо се получи така

Някои виждат провала на THQ чисто и просто в изхвърлянето на компанията отвъд предела на нейните възможности, като например издънките с uDraw и Homefront. Други обаче считат, че виновник за случилото се е изцяло доминираният от ААА заглавия пазар, който е свръхнаселен и не позволява на други заглавия да печелят добре. Според Никълъс Ловел, основател на Gamesbrief, в момента единствените издатели, които имат в каталозите си игри, които гарантират отлични продажби са Activision и EA, както донякъде и Take-Two. В тази конкуренция THQ просто не може да оцелее.

“THQ не притежава интелектуална собственост, която задължително трябва да имате, а по-скоро заглавия, които би било добре да имате. И ако пазарът се върти около 10 или максимум 20 силни заглавия на година, какви са шансовете на THQ?”, пита Ловел.

Какво ще стане с игрите?

Освен потвърдените по-горе заглавия, за които повече или по-малко е сигурно, че ще видят бял свят, покрай сагата с банкрута станаха ясни още няколко игри, които THQ е финансирала към момента. И те са доста интересни – например след Darksiders 2 студиото Vigil Games вече работи по нова игра с името Crawler, а ко-разработчикът на Left 4 Dead Turtle Rock се труди над ко-оп екшън с кодовото име Evolve. Relic Entertainment, познато на феновете с Warhammer и Company of Heroes игрите си, също е доста заето – този път с проект на име Atlus, който трябва да бъде готов през 2014 г. За капак на всичко THQ Montreal, което е оглавявано от бившия творчески директор на Assassin’s Creed Патрик Дезиле, се занимава с игра с работно заглавие “1666”.

Виждайки колко нови и потенциално доста интересни заглавия се разработват буквално и днес под шапката на THQ, човек не може да не съжалява за нерадостната съдба, която застигна компанията. Въпреки това ако думите на нейния президент Джейсън Рубин се окажат верни, поне Metro: Last Light, Company of Heroes 2 и South Park: The Stick of Truth са в безопасност. Що се отнася до Evolve, Atlus и 1666, те най-вероятно ще видят бял свят под друго име и в каталога на друг издател. Но пък геймърите ще помнят, че тяхното начало е било поставено в THQ.

Автор: Иво Цеков