Няма съмнение, че истинските усилия на Treyarch са били насочени в мултиплейър режимите на Call of Duty и веднага трябва да кажем, че тук резултатът е солиден, забавен и разнообразен геймплей, който до известна степен дори къса с традициите, установени от поредицата. Ходът е дързък, качествено изпълнен и в крайна сметка оправдан. Още от времето на първата Modern Warfare геймърите екипират своите герои с три пърка, две оръжия (основно и допълнително) и гранати или друг тип оборудване. Този път обаче традиционната Create-a-Class система за екипиране е заменена от т.нар. Pick 10 система. Тя води началото си от оригинално хрумване на дизайнерите Дейвид Вондерхаар и Колм Нелсън, които вдъхновени от настолната игра Carcassone се опитват да изработят онлайн система, която да наподобява играта. Досегашната Create-a-Class беше неразривна част от мултиплейъра, но в същото време някои играчи се оплакваха, че е твърде рестриктивна и не достатъчно гъвкава за ъпдейтване между мачове.
Затова този път всичко се променя и на хоризонта се появява Pick 10
„Искахме да се отървем изцяло от пърковете и категориите, както и от някои стари проблеми като неудобните менюта“, обяснява Вондерхаар. Основните идеи около избора на екипировка остават същите, но с една голяма разлика – всичко е по желание. Всеки зает слот ви струва една точка. Разликата се усеща веднага. Ако не обичате да ползвате второто си оръжие и досега сте гледали на него като на излишно бреме, сега просто не го взимате. Вместо това слагате още един атачмънт за основното оръжие или пък втора граната. Същото се отнася и до пърковете. Ако някой от пърковете от дадена група не ви се струва достатъчно полезен, просто не го избирате и похарчвате точките си някъде другаде. С помощта на т.нар. Wild Card може да известна степен да промените правилата като екипирате два пърка от една и съща група. За да е балансирана ситуацията обаче, това удоволствие ще ви струва две точки, по една за Wild Card и за самия пърк.
Така екипирането на героя ви придобива дори известен ролеви елемент, в основата на който е умението да разпределите точките и слотовете си там, където наистина ще са ва полезни. Просто заменяте онези оръжия и джаджи, които не са ви полезни или с които не се чувствате сигурни, за сметка на други, които ще ви позволят да бъдете конкурентоспособни в битка. Просто е, идейно е
и дава изненадващо много възможности за експериментиране
Налице са и други промени като замяната на Kill Streaks със Score Streaks, а онези играчи, които предпочитат да бъдат повече в полза на съотборниците си, отколкото да трупат директни килове, вече имат повече възможности за това. Пленяването на флагове и активирането на отбранително оборудване постепенно пълни вашия Score Streak. Същото, разбира се, правят и киловете, но определящ е най-вече конкретният режим, в който играете, така че понякога може да се окаже по-плодотворно да се съсредоточите върху други отборни дейности. Така например активирането на едно ЕМР в момент, в който отборът ви е под масиран вражески обстрел, може да спаси целия ви тим при това без дори да реализирате сингъл кил. Така съотношението kills/deaths вече не е чак толкова важно, а отборната игра определено носи по-голямо удовлетворение.
В играта онлайн присъстват и нови режими като Multi-Team Deatchmatch и Hardpoint , при все, че те не са толкова атрактивни колкото миналогодишния Kill Confirmed да речем. Multi-team има известен потенциал за забавление в масовката, защото там общо 18 играчи могат да се сражават за 6 отбора едновременно в Team Deathmatch, Kill Confirmed и Hardpoint. В самия Hardpoint трябва да защитите определен участък от картата, който периодично се променя. Въпреки това Team Deathmatch, Domination и Search and Destroy
продължават да бъдат гръбнака на мултиплейъра
За щастие 13-те нови карти (14, ако сте направили приордър) наистина са добри, а техният дизайн е в характерния за Treyarch стил. Повечето са със средни до големи размери, изглеждат по-добре структурирани, а някои като Raid и Cargo например имат потенциала да бъдат запомнени с добро. Разбира се, има и препратки към стари карти като Hijacked, която напомня за Wetwork от Call of Duty 4: Modern Warfare или Turbine, която ни подсеща за Afghan от Modern Warfare 2. Конкретно Hijacked може и да не се хареса на всички, защото е доста тясна и изглежда прекалено тромава за такава бърза игра. Повечето карти обаче са съвсем нови като Express, която представя гара в Лос Анджелис. Yemen пък се оформя като ранен фаворит за стандартния Team Deatchmatch, а различните нива, на които се водят бойните действия, правят картата идеална за снайпери.
Познатите от оригиналната Black Ops Wager Matches този път присъстват под името Party Games. Сред тях са Gun Game (всеки кил ъпгрейдва оръжието ви), One in a Chamber (всичко, което имате е един куршум, нож и три живота), Sharpshooter (оръжията ви се сменят след 45 секунди) и Sticks and Stones (въоръжени сте само с лък, балистични ножове и секира). Въпреки че Party Games не са част от същинския мултиплейър, играта в тях също ви дава ХР точки за качване на нива.
Между Pick 10 и новите карти Treyarch е намерило време и за League Play
– вариант на ранкинг системата на StarCraft II. Тук може да създадете собствен отбор или да се присъедините самостоятелно, в койт ослучай ще бъдете автоматично събран с други геймъри със сходно ниво на уменията. Състезателният елемент в League Play определено е добър, но известен недостатък е невъзможността да направите смяна на някой от играчите, без това да доведе автоматично до създаването на цял нов отбор. Codcasting пък е възможността да стриймвате през YouTube мачове на живо или такива, които сте записали и да ги коментирате.
Засега може би е рано да се правят кардинални заключения, но няма съмнение, че комбинацията от нови карти, по-гъвкавата Pick 10 система и допълнителните възможности за въвличането на повече хора в игра със сигурност ще превърнат Black Ops 2 в предпочитано онлайн заглавие. Вероятно в някакъв бъдещ елемент ще бъдат направени и фини настройки по баланса на различните оръжия, но на този етап първите отзиви са положителни. Мултиплейърът съдържа общо 55 нива преди да достигнете заветния Prestige, който пък на свой ред може да бъде отключен общо 10 пъти. Сега обаче може да рестартирате нивото си без да загубите всички оръжия и атачмънти, извоювани с толкова труд. Ако чувствате затруднения в играта онлайн, предвиден е и туториъл за геймъри под 10-ти левъл.
Като цяло, мултиплейърът продължава да бъде водеща характеристика и в Call of Duty: Black Ops 2. Въпреки слабата история и безличните герои, сингъл кампанията може да бъде изиграна дори няколко пъти, а с подходящите хора за партньори зомби режимът има доста потенциал. Сърцето на Вlack Ops 2 обаче е играта онлайн и няма съмнение, че милиони геймъри отново ще предпочетат именно това заглавие. Поне докато не излезе следващата Call of Duty игра.
Автор: Иво Цеков