Знаете ли, че преди да фалира, компанията Midway е вложила повече от 30 милиона долара в разработката и маркетинга на екшъна Stranglehold? А какво ще кажете за суперуспешните инди игри World of Goo и Braid, чието създаване струва съответно 96 000 и 200 000 долара? Парите наистина не са всичко и това се доказва от много игри, включително и от оригиналната Left 4 Dead, която пожъна страхотен успех само срещу скромните 10 милиона долара. Гарантира ли все пак солидната финансова инжекция успех на играта или дори здравият паричен гръб не е достатъчен? Нека проверим кои са десетте най-високи бюджета за игри, а вие споделете заслужавали ли са си те милионите, пръснати по тяхната изработка и реклама?
10. Final Fantasy XII: 48 милиона долара
Игрите от поредицата Final Fantasy винаги са били известни с дълги и объркани истории, кичозни герои и… многото пари, пръснати по тях. До момента рекордът на серията се държи от FF XII, за която Square Enix задели впечатляващите 48 милиона долара – при това без да са ясни точните разходи по рекламата на ролевата игра. Слуховете твърдят, че Final Fantasy XIII имала дори още по-голям бюджет, но официална информация за него все още не се е появила.
9. L.A. Noire: 50 милиона долара
Сензационна и успешна, технически изпипана и забъркана в сериозни медийни скандали, L.A. Noire има поне още една причина да бъде споменавана дълго, след като приключенията на Коул Фелпс са в историята. Президентът на Game Developers Association of Australia Том Карго я обяви официално за “една от най-скъпите игри, правени някога”. Въпреки че е далеч от върха на тази класация, L.A. Noire със сигурност е най-скъпото заглавие, разработено в Австралия, а Rockstar наистина развърза кесията, за да осигури на Team Bondi ресурсите, необходими за дословното пресъздаване на Града на ангелите.
8. All Points Bulletin: 50 милиона долара
Крими ММО-то АРВ бе в разработка повече от 5 години, а студиото Realtime Worlds призна, че това е най-скъпият проект, който му е поверяван някога. За да закърпи непрекъснато растящия бюджет основателят на студиото Дейв Джоунс се принуди да прибегне до услугите на инвестиционната компания Venture Capital. Така Realtime Worlds събра 50-те милиона долара… но фалира, а APB: Reloaded днес е free-to-play заглавие.
7. Halo 3: 55 милиона долара
Марката Halo отдавна се превърна в синоним за успеха на XBOX360. Когато стартира работата си по Halo 3, Bungie практически получи празен чек от Microsoft и студиото само трябваше да назове цената си. За разлика от АРВ, Halo 3 се превърна в най-продаваната видео игра в САЩ за цялата 2007 г. В тайна остава точната сума, която Microsoft пръсна за реклами на шутъра, но и в този си вид бюджетът на играта е повече от солиден.
6. Metal Gear Solid 4: 60 милиона долара
Най-голямата и най-комплексна Metal Gear Игра включва часове анимирани сцени, страхотна графика и много, много пари, разпръснати в рамките на производствен процес, продължил цели 4 години. Бюджетът на играта се изчислява на 60 милиона, поделени между Sony и Kojima Productions.
5. Too Human: ок. 65 милиона долара
Обичана от малцина и оплюта от множеството геймъри и критици, Too Human продължава да бъде един от най-екстравагантните проекти в гейм историята. Сменила няколко платформи и енджини – последното доведе и до дълъг съдебен спор с Epic Games – играта на Silicone Knights намери пристан като ХВОХ360 ексклузив, но не получи одобрението на мнозинството. Ексцентричното поведение на Денис Даяк струва около 65 милиона долара, а шефът на студиото все още чака своя звезден час след провала на миналогодишната X-Men: Destiny.
4. Shenmue: 70 милиона долара
Въпреки, че в момента е едва на номер 4 в класацията, Shenmue държеше рекорда за най-скъпа игра повече от десетилетие. 70-те милиона долара, заделени за нейното създаване бяха нещо нечувано за игра за SEGA Dreamcast. Огромните територии, динамичните климатични ефекти и множеството дребни нюанси превърнаха Shenmue в кандидат-класика, но поне що се отнася до продажбите и възвращаемостта на вложените в нея пари, това не се оправда.
3. Gran Tursimo 5: 80 милиона долара
Разработвана повече от 5 години и включваща над 1000 коли, Grant Turismo имаше нелеката задача да се превърне за PS3 в това, което е Forza за XBOX360. Към средата на 2008 г. официалният бюджет, с който разполагаше студиото Polyphony Digital бе около 60 милиона долара, но две години по-късно той набъбна до 80, превръщайки рейсъра в третата най-скъпа игра в историята.
2. Grand Theft Auto 4: 100 милиона долара
Когато става въпрос за внимание към детайла, трудно можем да намерим по-добра компания от Rockstar. За GTA IV тя мобилизира над 1000 души, които работиха три и половина години, правейки какво ли не: от това да записват с месеци трафика в Ню Йорк до това да се свържат с над 2000 души само, за да получат правата за стотиците песни, които геймърите могат да слушат в играта. Независими преценки оценяват включването на само една песен в саундтрака на около 10 000 долара. Според Rockstar GTA IV има достатъчно съдържание, че да занимава геймърите в продължение на минимум 100 часа. Няма как да бъде иначе, когато става въпрос за втората най-скъпа игра в света.
1. Star Wars: The Old Republic: ок. 200 милиона долара
Никой не знае точната сума, която ЕА задели за създаването на The Old Republic, а ако популярността на играта продължи да спада едва ли можем да очакваме Джон Рицитиело да посипе публично главата си с пепел, признавайки колко милиони са отишли в разработването на един продукт със съмнителна стойност. Въпреки това преценки на LA Times оценяват бюджета на The Old Republic на невероятните 200 милиона долара. Сумата звучи наистина плашещо, но трябва да имаме предвид, че за първата си ММО игра BioWarе записа стотици часове диалози, прибягна до услугите на няколко стотин специалисти по дизайн и програмиране и отдели огромни суми за локализация на играта на дузина езици.
Автор: Филип Станиславов