Mass Effect 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 мар. 2012

Няма надежда за никого. Рийпърите се спуснаха над Земята без предупреждение. Техните кораби се впиха в недрата на планетата като метални паразити. Милиони умряха в деня на инвазията. А най-трудното тепърва предстои – обратното й превземане.

Трябва да си призная, че първоначално бях скептично настроен към Mass Effect 3. Как ще може третата част от поредицата да оправдае очакванията на милиони? Особено на фона на двама толкова велики предшественици. 

За щастие обаче останах безкрайно изненадан – третата част предоставя не само доволен завършек на цялата поредица, но и предлага един стабилен геймплей, който ще ви впримчи с десетки часове.

Началото е ударно

Рийпърите нападат Галактиката, включително Земята. Опустошението, което нанасят, е несравнимо, а сцените, на които ще станете свидетели, са сравними с тези на „Война на световете“ на Стивън Спилбърг.

Инвазията изпълнява ролята и на своеобразен туториъл, в който новаците в поредицата ще могат да свикнат с командир Шепърд и основните тънкости на геймплея. Какво се случва оттук насетне? Трудно е да се говори за историята на Mass Effect 3, без да разваля удоволствието ви по някакъв начин. Често обаче, ако помагате на една раса, прецаквате друга. Така че ще трябва да бъде внимателни във взимането на решения. Енигматичната организация Церберъс също е тук, но този път тя няма намерение да застане на ваша страна. Вместо да ги унищожи, тя се надява, че ще може да…

Е, стига толкова. Оставам останалото на вас. Само ще вметна, че

решенията, които взимате

дори най-дребните, могат да повлияят на хода на историята, така че множеството преигравания на Mass Effect 3 са просто задължителни за истинския фен на поредицата.

Не всички решения, които взимате обаче, ще предопределят съдбата на Галактиката. Често, докато се разхождате из градовете, ще ставате свидетели на спорове от различно естество. Мъж и жена разговарят помежду си и обсъждат дали да се запишат във флотата. Тя казва, че те нямат никакъв опит. Той – Земята се нуждае от всеки годен за бой човек. На чия страна ще застанете? Доста хитра идея, която, макар и да не предоставя реални ползи, ви кара да се чувствате наистина полезни. Хем оставате с впечатлението, че светът около вас е наистина жив, хем ставате свидетели на ежедневните проблеми на хората и ефектът, който войната има върху тях.

Шепърд, разбира се, няма да е сам. Към него ще се присъединят 

познати герои от първата и втората част

стига да не са паднали в боя в сейва, който сте импортнали (ако имате такъв, разбира се). BioWare са успели да вплетат техните мини истории в цялостната драма на Галактиката поедин доста елегантен начин. На практика доста разсейващите второстепенни мисии, свързани със съдбата на екипажа ви, отсъстват. Всичко е омесено в едно монолитно цяло, което, освен всичко останало, има своя задоволителен край.

Романтичните връзки в Mass Effect 3 отново са налице. Този път с още една екстра – възможност за хомосексуални отношения. Убеден съм, че това няма да се понрави на много от геймърите по една или друга причина. Подобна екстра обаче е поредното свидетелство, че игрите се развиват в положителна насока и дори узряват. 

Често обаче дипломатическите способности на Шепърд не са достатъчни. Тук идва ред и на 

екшън-елементът 

в играта, който е все така силно застъпен. Ще трябва да преодолявате вълни от най-разнообразни противници, залегнали удобно зад някое прикритие и изпразвайки десетки патрони в техните физиономии. Любопитен факт е, че онези от вас, които искат просто да се насладят на историята в играта, могат да активират т.нар. “Story” режим. В него битките няма да ви затормозяват твърде много и ще може да пребягвате през тях за нула време.

Ако пък от друга страна именно екшънът ви кефи и бихте искали да се отървете от частта „ролева игра“, трябва просто да активирате “Action”. Тук развитието на героите е елиминирано напълно, а диалозите протичат като кътсцени, в които не ви се налага да избирате своя реплика.

Разбира се, никой себеуважаващ се ролеви маниак и фен на поредицата не би трябвало да избира по-горните две опции, поне по мое мнение. Най-приемливият вариант е RPG – с всички налични опции и възможности, характерни за първите две игри. В този ред на мисли – 

геймплей промените

в тройката не са една и две. Управлението на Шепърд е значително подобрено и се доближава до голяма степен до игри като Gears of War. Героят може да се претълкува, а системата за прикриване е значително подобрена и ви позволява бързо и лесно да се стрелнете от едно безопасно място на друго с помощта на малки стрелкички. Е, играта не е идеална. Често по една или друга причина няма да ви позволява да заставате зад дадено прикритие – досаден бъг, който можем само да се надяваме, че ще бъде оправен в най-скоро време.

Впрочем, в тройката враговете са доста по-агресивни, някои дори ще атакуват директно позицията ви в желанието си да ви изкарат на открито. Уви, с течение на времето групите, с които ще се сражавате, не стават по-трудни. Просто по-многобройни. Това от своя страна може да доведе до определени моменти на отегчение.

Що се отнася до ролевите елементи – 

предполагах, че те ще бъдат още по-опростени. BioWare ме изненадаха. Този път вашите умения не се ъпгрейдват в една стандартна скала. Напротив – в определен момент тя се разклонява на две, като тук имате възможност да избирате между определени подобрения. Или едното, или другото. Да вземем за пример Shockwave. Когато достигнете ранг 4, ще може да избирате дали да подобрите щетите, които то нанася, или неговия радиус на действие. Това общо взето важи за всички умения, като разклоненията при някои се появяват и по-рано.

Прави впечатление също така, че интерфейсът е значително по-опростен, което принципно е за добро – навигацията в него е интуитивна и незатормозяваща, особено в частта при ъпгрейд и подмяна на оръжията.

Онези от вас, които намираха сканирането на планетите във втората част за досаден процес, ще останат доволни от факта, че този елемент е значително по-опростен и отнема доста по-малко време. Мини игрите с хакването също са премахнати. Това от своя страна ще ви позволи да се съсредоточите върху основната ви цел – а именно, да избивате противници и да спасявате Галактиката, която този път, за разлика от Mass Effect 2, е доста по-голяма.

В аудиовизуално отношение нямам никакви оплаквания. Unreal Engine 3 може и да е остарял, но BioWare определено знаят как да го използват, за да пресъздадат множеството епични моменти в играта. Излишно е да споменавам, че озвучаването в тройката също е на ниво, подобно на всяка една игра на компанията.  

Може би най-съществената промяна в Mass Effect 3 спрямо цялата поредица е въвеждането на 

мултиплейър режим

Т.нар. Galaxy at War кооп. Тук ще може да играете заедно с трима ваши приятели в поредица от уникални мисии, които могат да повлияят на развитието на сингълплейър кампанията. Всяка една е изградена така, че да пасне на отборната игра. Общо взето до голяма степен този режим напомня на Horde Mode от Gears of War.

В мултито не присъстват герои от соловата игра. Ще трябва да създадете чисто нов персонаж, като може да избирате и измежду нехуманоидни раси – например асари, турианци и т.н. Всяка една от тях притежава уникални умения и специфични опции при придвижване. Максималното ниво на опит, което може да достигнете тук, е 20. Разбира се, ще научавате и нови умения, които, от своя страна, са със специфичните разклонения, за които вече споменахме от соловата част.

Общо взето мултиплейър режимът е забавен за игра и е подходящ за убиването на час-два. Честно казано обаче не мога да си представя кой фен на соловите ролеви игри би посветил времето си на него след превъртането на соловата кампания. Аз лично по-скоро бих превъртял Mass Effect 3 още два пъти, отколкото да водя безмислени онлайн битки.

В крайна сметка – за да оцените всичко в тази игра, всички преплитания в сюжета, неговите развръзки и прочее (както и уникалният финал), ще трябва наистина да сте играли на първите две части. Ако сте решили да подхванете тази поредица, не се нахвърляйте на третата й част, само защото е най-лъскава. Започнете от самото начало и проследете една от най-великите научнофантастични истории в гейминга.

Автор: Петър Йорданов