При цялата си популярност и безспорен комерсиален успех Uncharted все пак не е за всеки. Ако сте в гейминга заради „спорта” и резултатите, това определено не е вашата игра. Но търсите ли пълноценно изживяване и приключение, малко са игрите, които ще ви ги доставят в толкова чист вид. С първите две издания от поредицата Naughty Dog спечелиха всяка възможна награда, която си струва да бъде спечелена в тоя бизнес. Което е по-важното – спечелиха фeновете. Какво повече може да иска един създател на игри тогава? Какво би го поддържало мотивиран да продължи? Според един от президентите на Naughty, Кристоф Балестра, отговорът е –
удоволствието от правенето на това, което обичаш най-много
Третият пореден Uncharted, Drake’s Deception, бе анонсиран в самия край на миналата година, а пилотният му трейлър дебютира на церемонията на годишните VGA награди. Беше уточнена и датата на премиерата – 1-ви ноември 2011. Познавайки Naughty, едва ли някой се съмнява, че тя ще бъде спазена до секундата. Особено като се имат предвид геймплей клиповете, които се появиха през изминалия оттогава месец. Близо година преди излизането на играта, те показват степен на завършеност, за която не едно и две, вече издадени „тръпъл ей” заглавия могат само да мечтаят. И което е още по-важното, показват еволюция. Нищо супер-претенциозно или повърхностно лъскаво. Просто малки, но категорични и сигурни крачки във вярната посока – създаването на най-добрия екшън адвенчър, правен някога. Едно от най-очевидните неща в трейлъра е
новият сетинг
Мистър Дрейк се поразходи доста и в досегашните си приключения, но за пръв път го виждаме сред пясъците на пустинята. „Арабската пустиня”, както уточни креативният директор на Naughty Ейми Хениг. Тя спомена още, че това далеч няма да е единственото място по света, където ще ни отведе новата игра, просто там ще се развива основната част от историята. И като си говорим за история, засега от нея са ясни само дребни, но определено интригуващи детайли. Като начало Хениг каза, че предшественикът на Нейт, сър Франсис Дрейк (или поне неговата личност), отново ще играе ключова роля. Любимият пират на Нейно Величество обаче не е единственият легендарен британец, замесен във фабулата на новия Uncharted. Името и животът на
Лорънс Арабски
очевидно също са здраво забъркани в приключението. Между другото – текстът на трейлъра на Drake’s Deception е пряк цитат от биографията на предводителя на бунта арабските племена и един от най-великите авантюристи на всички времена. Наблюдателни и търпеливи люде сред феновете на поредицата, разгледаха трейлъра на забавен кадър, за да открият друга интригуваща подробност (която Naughty вероятно нарочно са искали да открием). Става въпрос за мистичен символ, изрисуван върху картата от видеото, и написаното до него име на Джон Дий, личният астролог на Кралица Елизабет. Друг интересен детайл, който мис Хениг сподели, е, че този път не става въпрос за търсене на „просто едно съкровище”, а по-скоро за цял изгубен град. Отново в трейлъра се мярнаха имената на Томас, Фили и Тесигър, изследователи на арабската пустиня Руб ал Кали. А какво ще кажете за споменаването на
митичния „Меден град”?
За него в „Хиляда и една нощ” се споменава, че бил обитаван от „метални марионетки без конци” и бил пълнен с „всякакви странни механизми”. Редом с него ясно се виждат имената и на няколко други изгубени града от тази част на света. Разбира се, дори при толкова исторически достоверни знаменитости на борда, закъде сме без добрите стари познайници от първите две игри? Naughty твърдят, че доста от тях ще се завърнат отново на сцената, но единственото име, което се споменава със сигурност е това на Виктор Съливън. Хениг подхвърли, че феновете на поредицата основателно са чувствали, че на Съли е била отредена твърде малка роля в Uncharted 2: Among Thieves. Тя обеща, че този път именно той и Нейт ще са в центъра на събитията, изцяло в духа на някои от
класиките в „buddy movie” жанра
Засега нищо за женско присъствие, но едва ли някой се съмнява, че такова ще има. Интересно дали Елена, която през по-голямата част от последната игра беше по-скоро „ръчен багаж”, няма да бъде избутана по в периферията. Определено ми намирисва на нещо такова. Лийд дизайнерът на Naughty Dog, Джеймс Лемарчанд, също измъкна някой и друг заек от ръкава. Той спомена, че след като в Uncharted 2 акцентът е бил върху екшън секциите със стрелба, този път Naughty са решили да поработят допълнително по ръкопашните схватки. Първото сериозно допълнение по тази линия е способността на Дрейк да се бие с
повече от един противник наведнъж
Геймплей клиповете потвърждават думите на Лемарчанд. Там на няколко пъти се вижда как Нейт, държан отзад от един противник, успява да нарита друг, атакуващ го отпред, и след това се освобождава от захвата с удар с глава назад. Дълбоко се съмнявам, че това ще е единствената възможна ситуация в цялата игра. Очевидно ни чакат още по-интригуващи от тупалки от непосредствена близост, особено като се добавят т.нар.
„контекстуални интеракции”
Става въпрос за предмети от заобикалящата среда, които главният герой ще може да използва в битките – като например случайно зарязана на бара бутилка. Друго уж дребно, но ключово допълнение, „стелт скокът”, ще позволява на Нейт да поваля и неутрализира противниците си като скача върху тях от по-висока платформа. Всичко, което се иска от нас, е да натиснем екшън бутона, докато героят ни е още във въздуха. Лемарчанд уточни също, че Naughty ще наблегнат допълнително на т.нар. „пространствени пъзели”, или с други думи – секциите, в които героите ще трябва да намерят пътя си през серия от всевъзможни препятствия. Често тези секции ще разполагат и с алтернативни маршрути, което категорично ще разнообрази този геймплей сегмент на играта. Онова, което ми направи особено впечатление в гейплей клиповете, беше
динамично променящата се заобикаляща среда
Голяма част от действието там се развива в горяща сграда, която непрекъснато представя нови и нови предизвикателства пред нашите герои. Рушат се стени, пропадат подове, пламват нови секции. Всичко изглежда адски убедително и което е още по-важното – е „вписано” безпогрешно в геймплея. На много места ставя ясно, че двамата герои вероятно ще трябва да си взаимодействат доста по-интензивно, отколкото в първите две игри. И за да не забравя – дори сега, единайсет месеца преди премиерата си,
играта вече изглежда феноменално
От пясъчните дюни, по които вятърът завихря песъчинки, до огнените пламъци и начина, по който те поглъщат всичко наоколо, Drake’s Deception категорично дава заявка за една от най-добре изглеждащите игри (ако не и „най-добре изглеждащата игра”) на годината. Излишно е да уточнявам, че ще ви държа в течение за всяка наистина интересна новост около новия потенциален шедьовър на Naughty Dog. Ако толкова време преди премиерата се знаят вече толкова, меко казано, интригуващи подробности, какво ли още имат да анонсират създателите на Uncharted 3 до 1-ви ноември тази година?
Автор: Ивелин Г. Иванов