В светлините на PAX 2010

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 сеп. 2010

Вече е официално – PAX Prime 2010 се превърна в изложението с най-голям брой посетители в историята на Penny Arcade Expo. С приключването на форума в Сиатъл стана ясно, че тазгодишното му издание е поставило рекорд с цели 67 000 души. Това подобрява постижението от миналата година и по думите на неговите основатели – комикс авторите Джери Холкинс и Майк Крахулик – единственото ограничение за посетителите е бил физическия капацитет на залите, в които се провежда изложението.

Игрите – истинските звезди

Естествено, всички тези хора бяха дошли, за да видят истинските звезди на шоуто – игрите. Те, разбира се, бяха много и предложиха по нещо интересно за любителите на различните жанрове. Сред показаните заглавия бе Bionic Commando Rearmed 2 и неговия кооп режим. Говорейки за ко-оп, не трябва да пропускаме и демо на ко-оп режима на Portal 2. Феновете на бойните игри се насладиха на бойните умения на супергероите в Marvel vs. Capcom 3. Специален интерес предизвика и мултиплейъра на Killzone 3, където всеки един от класовете е подобрен и снабден с нови умения и оръжия. Нямаше как да не видим – и, в този случай, буквално чуем – нещо за Duke Nukem Forever. Специален гост на РАХ 2010 бе Джон Сент Джон, който е озвучавал Duke Nukem от 1995 г. насам. Освен че раздаде хиляди автографи, той даде и специално интервю, в което потвърди, че ще озвучава Duke и в предстоящата игра.  

Guild Wars 2

Откъде да започнем? Трудно е, но защо не с Guild Wars 2, например? РС играта се оформя като едно от най-чаканите ММО заглавия за следващата година. Хората от ArenaNet демонстрираха някои много важни геймплей елементи като възможностите за кустомизация на героя и някои важни решения за него, които трябва да вземете още преди да е започнала самата игра. Изборът, който ще направите, определя до голяма степен т.нар. лична куест линия – поредица от задачи, които са подбрани специално за вашия герой и са съобразени с неговата история, раса, лични качества и решенията по време на игра.

На пръв поглед тези куестове се изпълняват по традиционния за ММО игрите начин. Някои NPC-та имат иконки над главите си, които означават, че могат да ви предложат задача. Вие ги заговаряте, за да я приемете, и после я изпълнявате. Разликата обаче е в това, че всички тези лични куестове ще бъдат изцяло съобразени с това с какъв герой играете и как се е развила историята ви до момента. Например човек с аристократичен произход, който предпочита да решава проблемите с дипломация, ще има напълно различна история в играта, отколкото някой брутален варварин, свикнал непрекъснато да използва  оръжието си.

Накрая, авторите от ArenaNet потвърдиха, че Guild Wars 2 няма да има месечна такса, както и предшественика си.

Hunted: The Demon’s Forge

Hunted бе една от приятните изненади на PAX 2010. Приключението изглежда издържано в много стилен фентъзи вид, а от Bethesda смело го определят като кръстоска между World of Warcraft и Gears of War. И ако това не звучи интригуващо?!

Да видиш как елф използва система за прикритие, подобно на героите от модерните шутъри от трето лице, е някак странно, но наистина работи. В играта може да поемете ролята на въоръжения с меч Кадок или на Е’лара, която използва лък. Какъвто и да е вашия избор, демонстрацията наистина изглеждаше забавна, защото Hunted определено съчетава геймплей механика на съвременен шутър със свеж фентъзи полъх. Играта с Кадок прилича повече на хек-енд-слеш заглавията, но още от сега Е’лара и нейният лък се оформят като фаворит на публиката.

Hunted изглежда добре благодарение на неостаряващия Unreal 3 енджин и единствената забележка, която може да се отправи на този етап, е свързана с управлението на героите. Движението наляво и надясно, особено когато тичат, изглежда тромаво и трудно. Все пак играта има поне шест месеца пред себе си, така че когато излезе през 2011-та, може да бъде едно от откритията на годината.

FireFall

Изненадахме ли ви с това заглавие? Ако все още не сте го чували, време е да го отбележете в геймърския си календар. FireFall ще бъде безплатна, отборна масова онлайн игра, която се очаква за РС в края на 2011 г. Неинте автори рекламират FireFall като “игра от създателите на World of Warcraft”. Технически това наистина е така, тъй като голямата част от служителите на студиото Red 5 действително са бивши кадри на Blizzard, работили по WoW. Шефът на Red 5 Марк Кърн например е бил шеф на екип, а Таеуон Йън е бил пряко отговорен за стартирането на WoW в Азия.

Главното действащо лице зад FireFall обаче е Скот Йънгблъд, главен дизайнер на игри като Starsiege: Tribes и Tribes 2. Той определя FireFall по следния начин:

“Представете си, че Tabula Rasa, Halo 3, BattleSwarm: Field of Honor, StarCraft, Starsiege Tribes и Section 8 са участвали в истинска оргия и им се е родило потомство… е, то би изглеждало като FireFall”.

Смели думи, но нека видим какво се крие зад тях. FireFall ще наблегне на сериозна кустомизация, битки от първо и от трето лице, превозни средства, отборна игра и управление на ресурси. Играта използва енджина Offset, на официалния й сайт вече може да видите първия разширен геймплей клип.

Torchlight 2

Анонсът на Torchlight 2 донякъде натъжи феновете, защото стана ясно, че очаквания ММО проект на Runic засега няма да бъде реализиран. Но пък по време на РАХ 2010 студиото показа началото на новата игра и позволи на геймърите да опознаят първите няколко нива с два от класовете – Railman и Outlander. Всички герои могат да се кустомизират, но стартовата им позиция и фракция е една и съща. Въпреки това изборът на клас може да доведе до някои дребни различия в диалозите, които да обогатят изживяването.

“Този път сме поставили ударението върху стила”, разяснява визията на играта нейния продуцент Травис Болдри. “Искахме тя да наподобява повече God of War, отколкото Excel”, шеговито добавя той. Според него играчите трябва да се наслаждават на това колко готини и могъщи изглеждат техните герои, отколкото да обръщат внимание на сухи статистики.

Не че в играта няма достатъчно статистики – подобно на оригинала, и тук има три отделни skill trees и четири категории (strength, dexterity, magic и defense), между които може да разпределяте точки след всяко качено ниво. Демото, показано на РАХ, съдържаше относително малко умения. “В началото създаваме огромно количество умения, които просто изхвърляме по-късно”, обяснява причината Болдри. Той смята, че онези умения, които са останали в крайния вариант на играта, са не само готини, но и напълно различни, така че придават уникалност на героите. Освен това битките с босове ще бъдат много по-сложни, което стана ясно от демонстрацията на конференцията. Там един огнедишащ гад под името генерал Грел набързо се справи с двама герои от трето ниво.

Стана ясно, че Runic не планира участие в някои от останалите по-големи геймърски изложения до края на годината като New York Comic-Con и GDC Online. Това означава, че РАХ 2010 бе може би последният шанс да видим Torchlight 2, преди нейната премиера през следващата пролет. А от видяното си личи, че ще си струва.

Място и за инди проектите

Няма защо да се заблуждаваме – РАХ е комерсиално изложение, в което участват някои от най-силните компании в гейм индустрията. Но една от характерните черти на това издание бе присъствието на доста от т.нар. инди (от independent) производители. Още към края на първия ден техните щандове вече се радваха на засилен интерес, а през втория буквално се пръскаха по шевовете от желаещи да видят някои некомерсиални и оригинални хрумвания. Така видяхме заглавия като SpyParty, Monaco, Dishwasher 2 и Comic Jumper. А авторитетният геймърски сайт Destructoid дори посочи Super Meat Boy като официалната игра номер едно на шоуто. Колко от тях ще пробият на пазара и ще се превърнат в следващия World of Goo или Braid, тепърва ни предстои да разберем. Но е факт, че в последно време инди игрите се възраждат, което винаги е свеж полъх за понякога твърде еднообразната високобюджетна гейм индустрия.

И така, РАХ 2010 вече е в миналото. Но то ще остане в историята като поредното силно геймърско събитие, което може да радва всички ни – разработчици, издатели, гейм журналисти и преди всичко, просто фенове.

Автор: Иво Цеков