Как щеше да бъде устроен светът днес, ако Хитлер бе спечелил Втората световна, ако САЩ не бяха надделели в Студената война, ако бирата не съществуваше и ако Том и Джери не ни радваха по Cartoon Network? Може би всички мъже щяха да си пуснат къси черни мустачки, да се обръщат помежду си с “другарю”, да имат малки коремчета и да са оперирани от всякакво чувство за хумор? Едва ли някой може да даде точен отговор на тези фундаментални и екзистенциални въпроси, които от време на време тормозят съзнанието на средностатистическия жител на планетата Земя. Е, създателите на Hitman 1 и 2 ще се опитат да представят своята версия по въпроса. А именно – какво би се случило, ако СССР бе спечелила “тихата” Студена война. Това става възможно с помощта на Freedom Fighters – най-новата изключително здрава и патриотична до полуда екшън игра на IO Interactive, в която в един слънчев ден американците се събуждат под окупацията на другарите от съветската комунистическа армия и започват да стенат под игото на нейния сърп и чук. Пряко включване от Телевизионната мрежа на Въоръжените сили на СССР: “Граждани на Ню Йорк, другари от руската армия! Вие сте свидетели на първото ни телевизионно предаване на живо в този град. Аз съм Татяна Кемпинска и оттук нататък ще бъда основният ви източник на новини. С течение на времето се надявам, че и останалите ви познати телевизионни личности ще ни съдействат в името на Червената армия. Повечето от тях вече заминаха в Аляска за една превъзпитателна и обучаваща програма и много скоро ще се завърнат оттам с подобрени възгледи за живота. Междувременно аз ще ви предоставям цялата необходима информация от събитията във вашата проблемна страна. От известно време насам лидерите на СССР са загрижени за горките американски работници, които живеят под бремето на един лош и корумпиран режим. И найнакрая те намериха изход от тази ситуация като освободиха трудовия народ на САЩ. Вярвам, че рано или късно всички ще се съгласят с нас и ще застанат на наша страна. Ако ни съдействате, ще получите всички възможни облаги и привилегий. А тези, които ни се противопоставят, ще бъдат екзекутирани на момента. След справедлив народен съд, естествено…” Животът на един водопроводчик В тази тъй напечена и кризисна за САЩ ситуация вие поемате управлението на един съвсем обикновен 31- годишен гражданин на име Кристофър Стоун. От съвестен водопроводчик на минимална държавна заплата той ще се превърне във върл патриот и защитник на своето монополистично отечество. И това ще стане в деня, в който ще отиде да оправи мивката на най-голямата противничка на Червената армия – Изабела Анджелина. Първоначално въоръжен само със своя гаечен ключ, той ще се впусне в една безспирна битка с пълчища от руснаци, които искат да промият мозъците на неговите съграждани. За щастие няма да е сам, а ще се сражава рамо до рамо със своя отряд от бойци за свобода. Бунтовниците срещу съветско робство са си скалъпили уютна база в подземните канали на Ню Йорк. Оттам те имат бърз достъп до почти всяка точка на града и могат лесно да заобикалят блокадите на руските сили. Това е и мястото, откъдето планирате и избирате всеки следващ удар срещу срещу комунистите и екипирате Кристофър с желаните от вас оръжия. Мисиите са достатъчно интересни, че да държат очите ви широко отворени през почти цялото време. Те варират от взривяване или превземане на някой ключов за руснаците обект, през спасяването на затворници и други важни за съпротивата клечки до убиването на високопоставен генерал. Деветдесет и девет процента от задачите завършват с гордото развяване на американското знаме. Направо да му се доповръща на човек от този патриотизъм. Впрочем цялата игра е бъкана с подобни работи. Бунтовниците говорят помежду по начин, който спокойно може да се конкурира дори и с бозаджийските диалози в “Пърл Харбър”, които са върхът в това отношение. На качулката на една от дрешките си пък Кристофър гордо е пришил отечествения флаг. Колко патриотично. Но като оставим тези дразнещи елементи настрана, Freedom Fighters притежава един ултраяк геймплей който изумява със своята простота и увлекателност. Гледната точка в играта е от трето лице, като почти през цялото време Кристофър трябва да се сражава с пълчищата от руски войски, които дебнат иззад всеки ъгъл на Ню Йорк. Той разполага със стандартен набор от най-различни съвременни оръжия – пистолет, картечница, револвер, пушка двуцевка, базука, гранати, коктейли “Молотов” и прочие. Освен това може да се прицелва с почти всяко едно от тях, при което крачката му се забавя, а камерата се премества директно над неговото дясно рамо. Това ви дава една по-добра видимост на врага, но ви прави по-малко маневрен. Колкото повече задачи изпълнявате (както главни, така и второстепенни) и на колкото повече хора оказвате първа помощ или ги освобождавате, толкова по-високо ще е нивото на вашата харизма. Тя определя броя на бойците, които може да ръководите. Горната граница е дванадесет души. Сигурно се чудите как може да се справите с толкова много NPC-та наведнъж? Не се притеснявайте, защото Freedom Fighters предлага адски опростен и ефективен контрол над вашия отряд. Управлението се състои от три команди: атакувай, следвай ме и защитавай позицията. Те действат по следния начин. Ако искате да изпратите своя отряд в нападение, ще трябва да посочите с курсора на мишката желания от вас враг и да натиснете бутона за атака. Колкото повече го задържате, толкова по-голям брой хора ще започнат да го обстрелват. Останалите команди действат на същия принцип. Просто и ефикасно. И не на последно място – дизайнът на картите е отличен. Те са изградени по такъв начин, че да ви предоставят най-различни варианти и пътища за изпълнението на дадена задача. Енджинът Glacier захранващ Freedom Fighters пресъздава полуразрушения Ню Йорк по един доста забележителен и зрелищен начин. Горящи и порутени сгради, преобърнати коли, съборени пътни знаци – всичко изглежда похвално добре, но не чак главозамайващо. Музиката е в стила на добрия стар Hitman 2. А именно – професионално изпълнени мелодии със съветски привкус. Същинско съвършенство. Трябва да призная, че Freedom Fighters е игра от конзолен тип – от начина на записване до самото управление. И въпреки че няма мултиплейър, нейната солова кампания предоставя един същински чистокръвен екшън. С това свое ново творение IO Interactive доказаха, че освен стелт заглавия могат да създават не помалко успешно и стопроцентови стрелялки. Freedom Fighters е именно такава – див и качествен екшън до полуда! Вече се моля за продължение!
Автор: Владимир Тодоров