Ако трябва още в самото начало да ви кажа директно какво точно различава Tony Hawk’s Pro Skater 4 от втората и третата част на играта в техния вариант за РС, то ще го кажа така: всички, които са верни фенове на THPS2, няма да харесат четвъртата част, а тези, които са изтърпели THPS3 и не я намират за толкова ужасяваща, ще откачат по THPS4. Според мен обаче най-новата четвърта част на култовия скейт симулатор определено отсвирва всички стари части и дава на геймърите едно наистина незабравимо преживяване. Все пак трябва да изясня нещо – идеята на авторите за тази игра вероятно е по-различна от вашата и затова може би трябва да я разберете, за да харесате THPS4. Тя е много проста – скейт симулаторът трябва не просто да пресъздава реалистично скейт каране, а да предлага вълнуващо изживяване във всичките му разновидности. Става въпрос за всички онези неща, които прави един скейтър освен да кара скейт – обича животните, свири на китара, има звукозаписно студио и т.н. Така и добре познатите протагонисти, включени и в трите серии на THPS, имат свой собствен специфичен начин на живот, стил на каране, любими занимания и т.н. В THPS4 вие наистина ще имате възможност да се запознаете с всички специфики и малки детайлчета, които предлага скейт лайфстайла Естествено, поднесени в геймърски вид. Сега смятам да ви запозная с концептуалните различия между старите игри от серията и последната част, творение на фирмата Aspyr. Най-голямата изненада в THPS4 е, че задачите, които трябва да изпълнявате, вече не се появяват отникъде, а ви биват задавани от различни хора из различните нива. Така например още на първата карта ще се срещнете с Тони Хоук, който ще ви накара да повтаряте триковете, който децата му правят на една рампа, или пък ще видите фотограф, който ще ви убеди да направите определен як трик, за да ви заснеме. На повечето нива има доста хитри, на места дори изродски хрумки – говоря за задачи, като например тази, в която трябва да помогнете на активисти от “Грийнпийс” да спасят един слон или пък да помогнете на пандизчия да избяга от затвора Алкатраз. Други изродски задачи са примерно състезанията, в които ще ползвате скейта си като шейничка (или бобслей) и ще трябва
да се надпреварвате или срещу блейдъри, или с други скейтъри. А пък в Лондон по този начин ще трябва да изпреварите полицията. Друга гавра с органите на реда в Англия е задачата, в която трябва да съберете шапките на пет бобита. Както сами разбирате, хрумките на програмистите от Neversoft и Aspyr са нечовешки и аз лично ви гарантирам, че с THPS4 ще си прекарате страшно весело. Основният принцип в развитието на действието е доста подобрен и според мен вече е много удобен. Трябва да изпълните определен брой задачи, за да минете на следващото ниво, а парите, които събирате из картата или получавате от различни хора из терените, можете да инвестирате във филмчета, скрити нива, дъски, кодове, скрити скейтъри и т.н. За да превъртите THPS4, след като сте отворили всички нива, ще трябва да преодолеете определен специфичен за всеки състезател Pro Challenge който показва специализациите му и любимите му трикове, номера и т.н. В THPS4 има много концептуални различия в сравнение с предишните части. Хубава хрумка на авторите е фактът, че на всяко ниво, освен случайните минувачи и различните персонажи, които ви задават задачи, ще можете да видите и разни състезатели, които също ще изискват всякакви неща от вас. Родни Мулен примерно ще ви помоли да изпълнявате трикове по земя (нали това е неговата специализация), като те вече се правят доста по-различно от преди. Сега земните трикове се изпълняват веднага след менюъл, при това само с клавишите за трикове без натискане на бутоните за посоки (примерно пого се получава при двукратно използване на бутона за грайнд трик, хенд флипа – с натискане на бутона за флип трик и бутона за граб трик и т.н.). Друга нова идея на авторите е възможността да се хващате за големи подвижни обекти (коли, трамваи, а в едно от нивата – дори и за слон). Вече можете и да скачате от рампи по покриви, без да се мъчите да се прехвърляте на тях чрез трик. Само с галантно задържане на NumPad 0 ще се озовете върху постройката до рампата или ще паднете от другата страна на рампата (ако тя е двойна). Revert-ът, въведен в третата част на играта, присъства и тук. Нивата в новата серия на скейт симулатора са много яки – интерактивни и големи. Теренът Алкатраз примерно е с толкова титанични размери, че можете да се изгубите из него. Освен официалните нива – College, San Francisco, Alcatraz, London, Kona, Zoo и Shipyard – има и две допълнителни, до които можете да се доберете, само ако имате да платите по 15 000 долара. Едното е Carnival и се помещава на изродски лунапарк, на които можете да правите какви ли не щуротии по увеселителните съоръжения. Другото е включеното в Dave Mirra Freestyle BMX ниво Chicago. Графично THPS4 изглежда меко казано много добре. Анимациите са страхотни, из нивата се движат отлично анимирани персонажи, а почти всеки обект, които ви изглежда подвижен, се оказва точно такъв. Говоря за кофи, чували, стойки… Освен това можете да влизате в някои сгради да ползвате асансьори и т.н. Движенията на скейтърите са реализирани с motion capture, а триковете изглеждат наистина качествено. В музикално отношение поредният THPS е непоклатим. Както винаги, и тук има цял куп качествени парчета от различни изпълнители, които ще радват ушите ви, докато геймите. Още повече, че в THPS4 всеки от персонажите, които ви задават задачи, наистина говори, а състезателите от реалността го правят дори с истинските си гласове. Ако играете с Rune Cliffberg примерно, когато някой иска да ви помоли за нещо, от него ще чувате викове от типа на Hey Rune…over here. Общо взето THPS4 е бисерът на серията на Neversoft. Въпреки че закостенелите фенове на THPS2 биха сметнали, че е прекалено тъпо да скачат от рампа върху мерник с цел да отбелязват точки по подобие на играта дартс, аз бих им препоръчал да пробват THPS4 – наистина си заслужава!
Автор: Орлин Широв