Ето, че дойде началото на поредния месец и аз отново потеглям към фронтовете на Втората световна война. Знаех си, че Съюзниците не могат без мен. Моята намеса винаги означава едно – победа. Това пък е единствената цел на Главното командване и затова участието ми в операциите е задължително. Това е добър повод да поупражнявам бойните си умения върху горките фашисти.
Този път билетът ми за бойното поле е Call of Duty, новият 3D шутър от Activision. Играта се появи на пазара, съпътствана от множество суперлативи, изказани от водещите PC издания в света. Направи ми впечатление, че в повечето от мненията Call of Duty беше сравнявана с Medal of Honor. След посещение на официалния сайт картинката окончателно ми се изясни. Оказа се, че в създаването на Call of Duty участват 25 от най-важните разработчици и дизайнери, както и целият екип от продуценти, работили по сътворението на Medal of Honor. За целта е създадено студиото Infinity Ward.
Това обаче не се е сторило достатъчно за разпространителите от Activision и те са привлекли известния холивудски автор на филмови сценарии Майкъл Шифър. Неговата задача е да създаде възможно най-интригуващия сюжет на тема WWII. Звездното присъствие не свършва дотук. В озвучаването на играта участват актьорите Джейсън Статам и Джовани Рибиси. В създаването на музиката към Call of Duty основна роля играе многократно награждаваният композитор на гейммузика Майкъл Джиачино. Събирането на толкова много доказани професионалисти определено гарантира отличното качество на крайния продукт. Не случайно списание PC Zone определя играта като
“най-доброто продължение на Medal of Honor”
Прилика между двата шутъра определено има. Най-малкото, което се забелязва от пръв поглед, е почти идентичната като геймдизайн визия на нивата. Но все пак нали и двете игри пресъздават едни и същи събития и местности. Общото настроение, което лъха от мисиите, отново е много подобно, но горното изречение важи и в този случай.
Приликите обаче свършват дотук (на приликите и разликите в геймплея ще се спра по-подробно по-нататък). За първи път геймърите могат да погледнат на войната от три различни гледни точки. Това е възможно, защото ще се впуснете в бойните действия като се превъплътите в три отделни персонажа. Ще започнете като американски парашутист. После ще прогресирате до британските специални части. А накрая ви чакат подвизи като руски танков командир. Интензивните битки ще ви потопят във вихъра на бойните действия. Ще можете да се насладите на неподражаемия фронтови хаос на Втората световна в 24 епични сингълплейър нива, разделени в четири мащабни мисии. За десерт е предвидено и превземането на Берлин. Най-общо казано, сюжетно играта е разцепена на три големи кампании. Това са американската, британската и руската. Ще се спра по-подробно на всяка една от тях.
В американската част от играта
ще воювате от името на редник Мартин от 101-ва въздушно-преносима дивизия. След като преминете задължителния Training, сюжетът ще ви запрати в разгара на подготовката за D-day или казано с други думи – за десанта в Нормандия. Заедно със своя отряд ще бъдете спуснати зад вражеските линии. Основната ви задача ще бъде да извадите от строя няколко батареи с германски зенитни оръдия, за да разчистите пътя за Съюзническите въздушни удари. Едва приключил тази мисия, ще ви се наложи да участвате заедно с двама свои съекипници в луда гонка на борда на стара френска кола. Стреляйки по всичко що мърда, ще прекосите цялата немска фронтова линия.
Следващото изпитание, на което ще ви подложи Главното командване, е обезвредяването на няколко оръдия Flak 88, които са старателно замаскирани. Цялата карта е изпъстрена с лъкатушещи окопи и ровове. По-нататък съдбата ще ви запрати в отдалечен австрийски замък. В него ще научите изключително важна информация за пленен британски майор от SAS. Естествено, веднага заминавате за околностите на Лиенц в Австрия. Ще се наложи да избиете целия гарнизон на военнопленическия лагер преди да освободите майора. Както сами се досещате, докато се биете за американската армия, ще носите американска униформа, ще използвате американски оръжия, колегите ви ще говорят с американски акцент, изобщо всичко ще бъде made in USA.
Тук е мястото да разгледам по-подробно арсенала, с който разполагате на този етап. Ще започна с една класика. Става въпрос за М1 Garand и нейния вариант М1А1. За тази полуавтоматична пушка мога да кажа, че според мен е най-добрата в играта. Следва добре познатият на всички автомат, създаден от генерал Томсън. За поддръжка на пехотата е предвиден любимият ми BAR (Browning Automatic Rifle). Не са забравени и хората, които си падат по убийствата от голямо разстояние. За тях е добавена снайперската пушка Springfield M1903. Естествено, присъстват и Frag Grenades. С това се изчерпва наличният ви арсенал, но за радост той е напълно ефективен и достатъчен.
Веднага щом изпълните всички задачи на американското командване, получавате нова самоличност.
Под британски флаг
ще играете със сержант Ивънс от 6-та парашутна дивизия от състава на британските специални части SAS. С английска униформа ще имате привилегията да вземете участие в едни от най-паметните битки на Западния фронт. Стартовото ниво е точно такова. В деня на десанта в Нормандия вие ще се приземите на борда на безмоторен самолет далеч в тила на врага. Единствената ви задача е да овладеете стратегическия мост Пегас. От което зависи успешният изход на десанта. Това е нощна мисия, изпълнена с много напрежение.
Изпитанието, очакващо ви на другия ден, е още по-страшно. Рано сутринта немците започват мощна контраатака, за да си върнат така важния мост. За мен и малцината оцелели мои колеги беше истинско изпитание да задържим стратегическия обект. Фашистите направо ни заливаха на вълни, а през две минути изкачаше и по някой танк. Когато подкрепленията най-накрая се появиха, наистина се зарадвах, че нивото свърши. Всичко мина на косъм. Заради героизма, проявен от вас и вашите братя по оръжие, отрядът ви е преобразуван в елитна част от командоси. Първата ви задача на това елитно ниво е обезвреждането на Eder Dam в Германия.
Последната ви мисия под британски флаг е обвеяна с най-много слава. Става въпрос за саботаж на гордостта на нацисткия флот кораба Тирпитц. В тази мисия ще участвате под прикритие. Ще бъдете дегизиран като немски офицер. Естествено и тук, както и в първата кампания, ще сте снабден с характерното въоръжение на съответната армия. Основното ви средство за убиване е автоматът Sten Mark 2. За поддръжка на пехотата е предвидена картечницата Bren. Базовото ви оръжие обаче е пушката с болтов затвор Lee – Enfield. След като преминете успешно всички изпитания под британско командване, идва ред отново да смените своята самоличност.
В руската кампания
ще влезете под кожата на новобранеца Алексей – мужик, взет направо от полето и пратен на фронта. Според мен това е най-добрата част от играта. В нея има най-много драматизъм и екшън. Атмосферата ви поглъща още от интрото на първото ниво. Стартирате в речен шлеп, пълен с новобранци като вас, който плава по средата на река Волга на път за Сталинград. Непрекъснато ви обстрелват немски щурмовици, а всеки опит за бягство се наказва със смърт от политкомисарите.
Така започва вашето участие във великата битка за обсадения град. Първият шок настъпва, когато на брега вместо оръжие ви дават само пачка с 5 патрона. Това обаче не е всичко. Трябва да щурмувате стръмния речен бряг, а отсреща ви обстрелват няколко немски картечници. Ако все пак оцелеете в кървавото меле, очаква ви още по-голям удар. Следващото ниво започва със сражението за Червения площад в Сталинград. Срещу вас са изправени една дузина картечници и няколко танка. Вие все още сте невъоръжен, а на площада почти няма прикрития. За капак всяко отстъпление дори и с 3 крачки, за да заобиколите нещо, се наказва като дезертьорство с изстрел в главата от най-близкия офицер.
За щастие съвсем скоро си намирате една снайперска карабина и започвате да гледате по-оптимистично на света. Това обаче не важи за вашите по-некадърни колеги. Те се изливат на тълпи на площада и гинат на камари от картечния огън. Масовката, хаосът и паниката са навсякъде. От прецизната ви работа с пушката зависи изходът на сражението и животът на много руснаци.
След завземането на площада, вашата смелост и умения ви повишават до снайперист. Естествено, веднага получавате нова задача. Трябва да разчистите подземните канали, за да подпомогнете овладяването на най-добре укрепения немски пункт в града. Уменията ви при разкъсването на обсадата на Сталинград не остават незабелязани и в следващата мисия вие вече сте командир на танк Т 34. Начело на цял полк от руски танкове трябва да освободите окупирано от фашистите полско селце. Сред хаоса на боя, трябва да навигирате между взривяващи се сгради, немски танкове и противотанкови оръдия. За щастие
Т 34 е много стабилна машина
и почти нищо не може да ви стресне. Демиджът, който нанасяте, е огромен. След като отблъснете нацистките войски от селото, идва черешката в играта. Това е бонус нивото с превземането на Берлин. Краят на Call of Duty е повече от впечатляващ. Определено си заслужава да го дочакате… С това вашите приключения по бойните полета на Втората световна война свършват. Оръжията, които са на ваше разположение в руската армия, са просто еквиваленти на западните образци. Става въпрос за пушката с болтов затвор Mosin – Nagant като тя има две версии – обикновена и с оптика. Не е пропуснат и популярният автомат PPSh 41. В играта може да се използват и оръжията на убитите врагове. Това са немските легенди – MP40, MP44 и болтовата пушка Kar 98k във варианти със и без оптика.
Геймплеят на Call of Duty е наследил всички положителни страни от Medal of Honor. Разликата, която ми направи впечатление, е, че в повечето мисии няма да разчитате само на двама-трима свои колеги, а на цели взводове и роти. Тоест масовката е по-мащабна, а оттам – и удоволствието. Между отделните кампании също има разлики. Например докато под американски и британски флаг основно ще изпълнявате секретни операции, то в руската мисия преобладават фронталните атаки с огромна батална масовка. Много приятно впечатление ми направи възможността да се прицелваш като вдигаш оръжието си на рамо.
За графиката и реалистичността няма какво да се разливам. И двете са на най-високо ниво. Просто трябва да се видят. Кинематографичното усещане, което графиката притежава, може да спре дъха и на най-заклетия геймър. Определено това е една от най-красивите игри в настоящия момент.
За финал (защото мястото ми вече свърши) ще добавя, че това е блестяща игра. Не могат да се подминат паралелите с Medal of Honor, но който поне малко е харесал MOHAA, истински ще се наслади на това приключение, защото то е достойно продължение и развитие на култовата поредица.
Автор: Димитър Трифонов