И то по-зъл и по-гаден, с по-мощна кола и пак без жена в третия и за сега последен епизод на Carnageddon – Тhe Dead Rally 2000. За самата игра май няма какво да се каже много-много освен, че SCI поясниха на компюърното гейм братсво, че “Carmageddon TDR 2000 НЕ Е за продължение на предишните серии”, защото НЯМАЛО да съдържа хора, които да мачкате в нито една от версиите на играта, независимо английска или японска. В Carmageddon I и II това се отнасяше само за немската (от европейските) и още една-две локализирани версии. За германците е ясно, защото там все още не можеш да си купиш Wolfenstein, DooM и Quake, пък какво остава за игра, в която мачкаш бюргери :). Естествено blood patch излезе още преди първи септемви – датата, на която излезе и TDR 2000.
Както и да е, новата серия е при нас и пак основната идея е:
Бягай, не идвам с мир!
За изпусналите предишните части накратко ще кажа, че далече в бъдещето се организират рали турнири с огромни наградни фондове, а целта е само една – ПОБЕДА. Естествено, мачкането, блъскането и унищожаването на противници, пешеходци и домашните им животни носят кредити, които след обиколката или етапа на ралито оползотворявате в екстри за колата – мощност, защита и т.н. и т.н. Ама като се замисля сериозно на мен не ми пука изобщо за самата сага. Аз се кефя да мачкам по ред на номерата всичко, което мърда или кара кола по света.
В новата серия на Carmageddon – TDR 2000 има доста промени и в предисторията. Светът е разцепен на парчета, наречени Subates, контролирани от частни полицейски части, градовете са оградени с непристъпни и непробиваеми порти и стени и ако имате необходимите пари, си живеете живота. Но ако сте беден, нямате късмета да сте привилегирован гражданин. Роден сте в неохраняемите гета, имате неясно потекло и родители, така че не ви остават много варианти, освен кражби, побоища и насилие. Ако отраснете и малко по-едър, присъединяването към някоя от бандите в гетото е естествената ви еволюция. Вариант е и да сформирате група от побойници. Основното занимание на бандите e атакуването на Subates и тормозенето на мирните и спокойно живеещи граждани в Subates.
Когато обаче тези набези стават непоносими за “хората зад стените”, те решават да ви направят няколко кални номера – атакуват по-големите гета с ядрено оръжие и ограждат остатъците им с още по-огромни стени. Така обаче гетата стават гигантски автономни единици. В тях с пълна сила се вихрят вакханалии от всякакъв вид и едно от основните забавления е
Тhe Dead Rally
– самоубийствено рали със самоделни смъртоносни превозни средства, достойни за въображението на Р. Х. Гигър. В точно едно такова рали се включвате и вие от името на Max Damage (буквалният превод е “максимална щета”).
Този път обаче правилата са леко променени, понеже ралито е на нива и етапи. Всеки етап се състои обикновено от пет или шест нива. Етапите са осем или десет.
Като цяло играта е най-голямата от поредицата.
Във всяко първо ниво трябва да стигнете преди всички до финала, минавайки през определен брой check points. Смачкана кола, дете, жена или куче по пътя ви носи bonus points, има пръснати екстри и ъпгрейди. С bonus points ъпгрейдвате колата.
Нищо ново нали? Да, ама не.
Защото след като завършите първото ниво, винаги ви очакват задачки със или без досегашните ви опоненти, но посветени на много странни мисии, като например “отвори клетката на механичната акула и после я убий” или “открадни бензин от доковете”, или пък “пусни в орбита огромната статуя на Max Damage”. Готиният момент е, че в тези мисии и нива има връзка както с предишното, така и със следващото.
Става нещо като садо-мазо рали с RPG eлементи :).
И това не ти се казва, а трябва да се досетиш сам, макар че има филмчета, навеждащи на тази мисъл. Ако след дванайсетчасово каране ви е останало с какво да мислите!
Разработчиците са направили новости в градовете. Пешеходците вече са десетина вида (в буквалния смисъл “куцо и сакато”) – от деца, тинейджъри и влюбени двойки по парковете до чичковци, лели и бабки с техните грохнали половинки, инвалиди и пияници. Виждат се домашни любимци, крави, коне и странни кенгура в едно от нивата. Дори има и опоненти на TDR 2000 – едни такива досадници, въоръжени със стикове за голф, хокей и коктейли “Молотов”, които се опитват да трошат колата ви. Неуспешно, разбира се. Мачкането на “опозиционери” е най-готино и дава малко повече бонус секунди от връхлитането върху обикновения пешеходец.
Като казах бонус, се сетих, че има няколко вида жестоки предмети, пръснати из нивата, като гаечни ключове, даващи предимства на колата и на самия вас, жълти ромбчета, прецакващи пешеходците, но най-интересните са ромбчетата с въпросителна, които могат да погаждат номера на пешаците, като ги направят например четири пъти по-големи, но могат да бъдат опасни и за вас.
Жестоки са бонусите: “Frozen Opponets” и “Frozen Pedеstrian”.
Графично играта e колкото близо до предишните части, толкова и далеч. На пръв поглед няма много промени от Splat Pak, но като се вгледате малко повече, усещате разликата веднага – много по-загладени модели на хора, пътища и автомобили, значително по-големи панорами, доста по-добре направени следи от кървави гуми по асфалта и тревата, както и много по-красиви пушеци от колите и автомобилоподобните превозни средства.
Страхотна атмосфера създават и падащите парчета от колата, когато се блъскате със стени, колони, телеграфни стълбове или противници и, натискайки клавиша за “Repair”, сякаш се появяват отново. Това важи както за вас, така и за вашите опоненти. Koлите са около дванадесет, но на тях може да се слагат уреди за допълнителен damage, както и да ги боядисвате и ъпгрейдвате, докато ви писне.
За съжаление, самолетът без крила, когото имаше на скрийншотовете преди около година, не присъства никъде в играта. Ех, колко съм си мечтал да го покарам и да режа с перки и крила главите на хората или да пикирам над паникьосаните опоненти!
Когато карате, можете да избирате между шест-седем гледни точки: близко, да се отдалечавате на няколко степени от колата или да виждате вътре от нея. Последната е най-неудобната. Така се чувствате като в танк правен от пълен идиот – стъклото става нещо като цепка между краката на стара мома – точно толкова тясно и непристъпно за виждане.
Музиката, хммм, е просто ПЕРФЕКТНА!
Не мисля, че би могла да бъде по-добра, каквото и да се направи по въпроса (освен в следващия Carmageddon може би). Групите или изпълнителите не са популярни, макар и да заслужават по няколко златни фигурки на Max Damage при следващото раздаване на наградите “Perfect Pedestrian Killer”.
Иначе слушането на аудио траковете на TDR 2000 повече от двадесет и една-две минути води до желание за побой над невинни хора, изхвърляне на съседа от колата му в движение, бесен лай от страна на всички кучета в радиус десет метра около уредбата, на която е пуснат дискът, и паническо бягство на котките (ако има такива). Дори моят басет се опита да ме ухапе. Спестявам ви за скандала със съседите и хората около мен. Но ако сте почитател на industrial и hardcore музиката, ви препоръчвам да си я прехвърлите на аудио диск, с който да гоните внезапно натреслите се досадни техноманиаци от рождения си ден например :).
Звуците в играта са на много добро ниво. Програмистите са се постарали дори да направят и звук от задавяне на двигателя, когато блъснете пешеходец или животно по пътя си към заветната победа. Освен това кравите мучат, овцете блеят и хората пищят докато вие минавате най-кротко през тях с пълна газ. Има ги и станалите вече стандарт звуци от природни феномени, като реки, ветрове и т.н. и т.н. При наличието на sound карта със съпорт на Аurial или ЕAX атмосферата става адски страховита. Което е и търсеният ефект. За мен лично е постигнат 110 процента.
Всичко казано до тук важи не само за сингълплей. Напротив, в тази част на Carmageddon има много добре направен мултиплейър. Опциите за мрежова игра са перфектни за всяка гейм зала, разполагаща с минимум 400 Мhz Pentiun процесори, 64 Mb RAM, и свестни 3D карти от рода на Riva TNT или Voodoo2 или 3. А коя зала ги няма тези неща вече? За голямо учудване играта при тест тръгна и на Intel 740 с 32 Mb RAМ, макар и не особено красива. Но на процесора му се зави свят от сметки.
Ако някога сте сядали пред PC-то и сте ломили колите, децата, бабата и жената на съседа, кефили сте се на Мах и компания,
не се колебайте, а започвайте ТDR 2000!
Ako не са ви харесали предишните серии, просто играйте каквото там ви харесва и не се учудвайте, ако срещнете по улиците на вашия град кола, движеща се по тротоара с броня в кръв.
Мax Damage не прощава.
Никога!
Автор: Пеню Дачев