Ето такива изненади обичам :–) Докато Westwood се трудят над Red Alert 2, а пък от Blizzard не се чуват дори и слухове за Starcraft 2, една относително неизвестна фирмичка изстреля на пазара игра, която без проблем може да стане новият стандарт при стратегиите в реално време. Става дума за Earth 2150 на немската компания Topware. Интересното е, че този бисер се предлага на немски от 7-8 месеца и след като обра възторжените аплодисменти на тамошните геймъри от SSI решиха да лицензират играта и да зарадват и останалата част от света с нея.
И така нека видим за какво става дума: Както е ясно от заглавието, действието се развива в далечната 2150 година. Учени откриват, че предстои голямо слънчево изригване, което ще промени орбитата на Земята и ще я направи негодна за обитаване. Поради това големите държави решават да организират спешната евакуация на населението.
Лошата новина е, че при предишната голяма война през 2140 година (това е предишната стратегия на Topware) по-голямата част от минералните ресурси на планетата са били изразходвани, а остатъците от природни залежи не могат да стигнат за изграждането на кой знае колко голям космически флот. Поради тази причина всяка държава решава да спасява само своето население и така избухва поредната голяма война за последните минерали на Земята. В нея участват три страни. Eurasian Dynasty е могъща монархия, която е пряк наследник на СССР. Тяхната сила е предимно в сухопътните войски. United Civilized States, както вероятно се сещате, произхождат от САЩ. Те са високо технологична декадентна нация, която не обича да си мърси ръцете и вместо това залага най-вече на роботи. Последната страна е Lunar Corporation, която има своето седалище на Луната. Те са миролюбиви бизнесмени, които досега винаги са успявали да се държат настрана от конфликтите между ED и UCS. Грозящият апокалипсис обаче принуждава ръководството на LC да се намеси в тази съдбовна война. Лошата новина за компанията е, че тя не разполага с никакви военни технологии. Това обаче е нещо, което бързо се променя в хода на кампанията 🙂
Едва ли е необходимо да споменавам специално, че ще можете да играете и трите страни. След старта на всяка кампания ще видите и първото интересно хрумване на хората от Topware. Всяка страна си има не само абсолютно уникални бойни единици, но и собствен интерфейс. Като добавите, че и всяка кампания обхваща по 30 и повече мисии ще видите, че на практика получавате 3 самостоятелни игри. Следващата новост в жанра е
нелинейното действие
С други думи протичането на кампанията си зависи изцяло от вас. Винаги имате на разположение няколко мисии и в зависимост от вашите приоритети ще можете да избирате къде да срещнете противника.
Единствено фиксирана е крайната цел: в рамките на половин година да съберете достатъчно пари за евакуацията. Как ще постигнете това си е вече ваша работа. Никак не е необходимо да анихилирате противника. Просто трябва да спечелите ресурсите преди него. Това ще ви стане ясно още по време на първата кампания, където ще видите, че единствената печеливша тактика на Lunar Corporation е да действа сравнително незабележимо за врага, защото иначе малките им силици нямат особен шанс при пряк сблъсък.
При геймплея има и още гениални хрумвания. Така например всяка от страните разполага с централна база. След края на всяка мисия ще можете да евакуирате частите си там и да ги използвате в следващата акция. Също така е възможно по всяко време да си докарате подкрепления от централната база (стига да разполагате с такива). Там се извършва и изследователската дейност. Феновете на стратегическото мислене направо ще паднат като видят какъв research tree са подготвили авторите на Earth 2150. На практика това, което ще можете да откривате, спокойно си съперничи като обем дори с еталоните Civilization II и Master of Orion II. Още повече, че изследванията не са за всяка отделна мисия, а за цялата кампания, така че има направо съдбоносно значение дали ще успеете да се снабдите с нови танкове преди поредната мисия.
Това обаче далеч не е всичко 🙂 Преди да се юрнете към ценните ресурси е добре да имате предвид, че можете да строите два вида мини. Едните доставят минерали на вашия експедиционен корпус в съответната страна, а другите доставят кредити за евакуацията от планетата. Така че ще трябва сериозно да премислите кое ви е по-необходимо – силна армия на място или пък по-бързо изпълнение на задачата да изпратите в централната база съответното количество пари. Все пак времето ви е доста ограничено и ако се моткате прекалено много в битки с врага, може планетата да си избухне преди да сте успели да се махнете от нея!
Друг хит на Еarth 2150 са климатичните особености. В играта
не само има преход между ден и нощ, но той има
и значение за битките
а не е само декоративна украса. С други думи: през нощта можете да изгасите светлините във вашата база или само в отделни сгради и така да станете по-трудно откриваеми. Същото важи и за бойните единици. Можете да определяте поотделно за всеки танк дали да се движи с пуснати фарове или на тъмно. Веселото тук е, че тази особеност отваря нови перспективи особено в мрежовата игра. Така например можете да пратите един отряд с пълна светлинна сигнализация и в същото време да атакувате от друга страна с голяма армия, която обаче е без светлини.
Като заговорих за светлини искам да отбележа и феноменалната графика, която предлага всякакви атмосферни ефекти (сняг, дъжд, мъгла, ден и нощ) и изключително детайлирани единици. Всичко това е придружено с приятна музика и професионално направени филмчета, които се поднасят като телевизионни новини по време на мисиите и придават една доста интересна нотка на играта.
Въобще Earth 2150 e една забележителна стратегия, която ще впечатли всички фенове на жанра и ще докара много нервни кризи на конкуренцията. Не случайно едни западни колеги съвсем открито заявиха, че играта на Topware е това, което е трябвало да бъде Tiberian Sun. Не мога да не потвърдя техните думи. Просто ако си падате по стратегии в реално време, Earth 2150 e част от задължителната ви програма за следващите седмици и месеци.
Автор: Никола Дърпатов