Няма спор, че стратегиите в реално време са солиден жанр с много почитатели. Всяка година бройката на RTS-игрите главоломно нараства. Производителите почти винаги ни обещават “нови, невиждани, невероятни” нововъведения, които често се оказват пълна боза или пък сляпо следват лидерите в жанра. Те измислят какви ли не безумия като фабула на своите творения. Един от най-често използваните мотиви е “извънземни нападат земята”. Май имаше и една игра, където хората бяха лошите и нападаха чужда планета. Играчът трябваше да поеме управлението на горките извънземни същества и да отблъсне свирепите представитли на вида хомо сапиенс. Приятно разнообразие, но не мога да се сетя името на играта (а може и да съм сънувал. :-))
Руснаците от GSC не са си губили времето в съчиняване на поредната “оригинална” футуристична история. За Cossacks са използвали един много по-близък до здравия разум сюжетен фундамент. Какъв по-добър източник на сценарии за мащабни кръвопролития от историята на човечеството. По-точно става дума за периода XVII-XIIX век. Период, през който държави се създават и сриват, а безкрайни
войни заливат Земята с морета от кръв
Няма да навлизам в подробности, допълнителна информация можете да намерите в учебниците по история или в специализираната литература. С играта върви и кратка “енциклопедия”, която е посветена на военните тактики и събитията от периода.
Cossacks предлага четири кампании. В първата ще ви бъде поверено командването на английската армия в Карибите. Главните ви проблеми ще са Холандия, Испания и разбира се, пиратите. Втората се нарича “война за независимост”. Не очаквайте да командвате заселниците на Новия континент. Бойните действия се развиват из безкрайните украински степи, а вие поемате ръководството на украинската армия. Третата кампания е посветена на “трийсетгодишната война”, а играчът влиза в ролята на млад офицер от френската войска. В четвъртата кампания ще трябва да помогнете на Русия в борбата за излаз на Балтийско море. Препоръчвам ви да минете tutorial-а, преди да се захванете с кампаниите. Без него ще научите повечето тънкости в играта, чак когато компютърът ги приложи срещу вас.
Можете да водите и единични битки. Има и генератор на случайни карти. В момента, когато си пуснете единично сражение, ще забележите, че всъщност можете да избирате от 16 различни нации. Тук възниква въпросът за баланса на силите. Поне според мен няма нито прекалено силни, нито прекалено слаби. В “енциклопедията” на играта е поместена съвсем точна информация за всички единици – времето, за което се строят, защитата им от различни типове атака, типът на щетите, които нанасят, “заплатата”, издръжливостта им, необходимите за изграждането им материали и кратко описание на приложението им на бойното поле.
Има само една “прекалено яка” единица
– френският кралски мускетар. Но такъв се тренира бавно и струва скъпо, така че балансът не е нарушен. Хубаво е, че няма универсални единици.
Армиите се делят на няколко класа: пехота, конница, артилерия, флота. Флотата покрива диапазона от рибарски лодки и фериботи до многопалубни бойни кораби. В категорията артилерия освен стандартните оръдия, гаубици и мортари, има и едно “нещо”, което, да си призная, не бях виждал преди (поне не с такъв външен вид). Представете си обикновено оръдие, но вместо масивна цев, между двете колела вертикално е разположено трето колело с множество малки оръдия по него. Това чудо стреля с шрапнели и е истински кошмар за настъпващите кавалеристи и пехотинци.
Конницата се дели на лека, тежка и стрелци (тук попада и споменатият по-горе кралски мускетар). Пехотата се състои от войници с хладно и с огнестрелно оръжие, офицери и музиканти. Офицер и музикант (барабанист или гайдар) са ви необходими, ако искате да правите формации. Музикантът повдига и морала на единиците. Типовете формации са линия, плътен квадрат и квадрат с празен център (всъщност не е празен, защото там се скатават офицерът и музикантът). Доброто разположение на единиците е от голямо значение. Например, подредени в две редици копиеносци могат да спрат многократно по-голяма сила (стига да не са далекобойни войски).
Освен редовната армия, можете да използвате и наемни войски. За целта трябва да имате построен дипломатически център. Наемниците са по-евтини, но и по слаби. За сметка на това можете да “сплашите” опонента с доста големи количества от тях. Като казах големи количества искам и да спомена, че от GSC са “ограничили” броя на единиците, който едновременно могат да се намират на една карта, до 8000!!! Трудно беше да го повярвам, преди да го видя наистина. Ако си включите Cossacks и изчакате малко, компютърът ще ви изненада приятно с няколко предварително готови демонстративни сражения.
Пропуснах да предупредя: никога не оставяйте артилерията, сградите и селяните си без охрана от конници или пехота. Достатъчно е само врагът да се приближи достатъчно до тях, за да ги превземе. Но същото можете да правите и вие.
В Cossacks има шест ресурса
храна, дърво, камъни, злато, въглища, желязо. За да добивате манджа, трябват ви или житни ферми, или рибарски лодки. Освен за някои производствени процеси, храната служи и за подържане на армията и населението. Старайте се количеството й винаги да е растящо. Свърши ли ви храната, настава глад и мор. Ясно е откъде идва дървеният материал – изсичате безжалостно дървета (изграждането на добра флота изисква ликвидирането на големи количества широколистни и иглолистни насаждения 🙁 ). Камъните (основен ресурс за строене на солидни укрепления) се добиват от открити находища. За добив на злато, въглища и желязо се строят мини (залежите са неизчерпаеми). Златото служи и за заплати на армията. Ако свършите златото, наемните ви войски ще се разбунтуват. Артилерията и корабните оръдия няма да стрелят, ако изчерпите запасите от желязо и въглища.
Може нещата да ви се струват малко сложни, но установите ли функционираща икономика, няма да имате проблеми. Ако все пак се окажете в отчаяна нужда от някой ресурс, можете да го изтъргувате срещу друг, стига да сте построили пазар. Естествено, размяната се осъществява при неблагоприятни за играча обменни курсове.
Според авторите Cossacks може да се похвали с
доста голямо технологично дърво
– повече от 300 науки. Не съм ги броил, но защо да не е вярно след като само за кулите има шест подобрения. Най-значимото “изобретение” е преминаването от държава на XVII, към държава на XIIX век. Това ви осигурява достъп до много нови науки и по-добри армии.
Съвсем друг въпрос е дали ще имате търпение да ги изобретите всичките. Вариантите за мрежова игра са два – deathmatch и историческа битка. Първият вариант ви предлага да си премерите силите с до осем приятели/врагове. В този случай започвате само с няколко работника. База се изгражда бавно. Кулите са едни от най-евтините сгради, но се строят дразнещо мудно. Можете да ускорите процеса като отделите за целта повече работници. Има и друг вариант – имате пълен контрол над скоростта на играта. Това ще ви свърши добра работа, ако нямате нищо против не само конниците ви да галопират. Ако конфликтът се проточи твърде много, разполагате и с опция за save в мултиплейър.
Ако изберете варианта историческа битка, ще можете да премерите сили с един опонент в сражение, което наистина се е случило преди време. Освен да изберете на коя страна ще застанете, ще трябва и добре да разберете целите си. Не винаги е необходимо/възможно да избиете цялата противникова войска. А армиите, които са на бойното поле, са наистина внушителни. Не се строи, така че внимателното планиране е ключът към победата. Вземете под внимание терена – Cossacks е първата RTS, за която бих казал, че заемането на добри позиции е наистина решаващо. Мрежовите битки предлагат много място за импровизация.
Идва ред на коментара за мултимедийната част на играта. Музиката е напълно подходяща за епохата. Можете да избирате дали играта да пуска хаотично избрани мелодии или само тези на страната, с която играете.
Звуците са на ниво. Грохотът на битката и тътенът на оръдията са пресъздадени почти перфектно. Единственото разочарование е наборът от реплики на единиците, ако изобщо може да се нарече набор. Чува се само
някакво приглушено сумтене
Офицерите ломотят нещо, което не се разбира…
За графиката – макар и 2D – предимно добри думи. Максималната резолюция е 1600х1200. Единственият проблем е да се намери видеокарта, която да не се задъха на такава разделителна способност. Сградите, единиците, теренът – всичко е детайлно нарисувано и относително съразмерно. Корабите имат отражение във водата и я порят при движението си. Димът от дулата на оръдията, експлозиите на снарядите и движението на единиците са приятни за окото. Корабите и сградите се взривяват/сриват ефектно, навсякъде хвърчат отломки. Дърветата не ги вее вятър, няма смяна на ден с нощ и липсват атмосферни ефекти, но няма да издребнявам, защото цялостната картина е много добра.
Има още едно нещо, с което Cossacks ме изненада приятно. Няма абсолютно никакви проблеми с pathfinding-а. Пратите ли нещо, то стига целта си, ако не го убият по пътя. Формациите се спазват дори в движение. Няма да хваля интерфейса на играта – ако решите, сами ще му се порадвате.
Творението на GSC е наистина добро. Поне на мен ми се понрави повече от Age of Kings. Допълнителният реализъм внася приятно разнообразие. Нивото на трудност на кампаниите е малко високо, но упоритите няма да останат разочаровани.
Автор: Борис Цветков