
Мммдааа… Всеки, който види името на Сид Майер пред заглавието на някоя игра, вероятно ще си каже, че това е поредната Цивилизация или нещо подобно. Но ето че сега митичният гейм-дизайнер ни изненада с нещо, което няма нищо общо с походовите стратегии. Всъщност играта представлява симпатично tycoon-че, което симулира управлението на голф-клуб.
На голф игрището
Първото нещо, което се набива на очи, когато пуснете играта е, че тя доста наподобява The Sims. Но това е само на външен вид. Както във всеки tycoon, така и в SimGolf разполагате с някаква сума (в зависимост от трудност) и с нея трябва да построите процъфтяващ лунапарк или, както е в случая – голф клуб. Не си мислете, че ще се занимавате само със скучно засаждане на трева и копаене на дупки за флагчета (не че липсват и подобни занимания). Нямате си и представа колко има да научите за управлението на едно подобно игрище.
В началото на играта имате само една сграда (самият клуб), гол парцел земя, които трябва да превърнете в меката на голфа и… героя ви. Ми да, имате си собствено превъплъщение долу на терена. Давате му име, обличате го, избирате характера му и той е готов за бой. Като стана дума за бой – не си мислете, че героят ви ще раздава тупаници на всеки срещнат не особено симпатичен голф маниак. Няма такова нещо, единствената му функция е да се състезава с разни неизвестни за мен голф-звезди (което не е особено забавно) и да тъпче бурените, които са поникнали по игрището. Толкова за него.
Но да се върнем на главния въпрос –
как аджеба се строи голф клуб?
Не се изисква чак толкова много сиво вещество. Дори на висока трудност играта е сравнително лесна. Трябва само да се въоръжите с малко търпение и парите ще потекат като Ниагарски водопад. Между другото има два начина да печелите – когато гостите ви отбележат точка или когато играчите да си купят нещо от вас (по-малко доходният начин). Но за това ще стане дума по-нататък.
Като начало си „засаждате“ малко настилка за голф. Има ги всякакви – забавящи, ускоряващи, такива, които ви помагат да изпратите топката по-високо и т.н. После маркирате мястото за изстрел и поставяте флагчето, което отбелязва къде е дупката. Разбира се, играта не се изчерпва само с това да строите различни съоръжения, които радват хората, хранят ги или им продават някакви боклуци. Освен с магазин за голф пособия разполагате с барчета, басейни, конюшни, тенис кортове, специални игрища, където гостите подобряват уменията си. Има и гаражи за наемане на малки колички, място където, играчите се научат да карат тези возила, частни летища и хеликоптерни площадки, хотели, мини-лунапаркове, малки кейове и още много съоръжения, които едва ли ще ви хрумнат. Можете дори да продавате построени от вас жилища на различни звезди от хайлайфа.
И ето тук идва големият майтап – пичовете от Firaxis всевъзможно са се гъбаркали със певици, актьори и други префърцунени персони. Например в една от къщите се заселва не кой да е, а
Бритни Агилера
Бъзици с имената има на кило, което не е лошо…
Но строенето на жилища крие и своите недостатъци. Едновременно с многото пари, които давате за построяването на дадена къща, членовете на вашия клуб незнайно защо много се нервят, когато някое жилище седи празно. Но този бунт трае само докато Памела Андерсън не се нанесе близо до игрището ;-).
Невероятно е с каква свобода на въображението ни дарява SimGolf-а. Птичките летят, красиви мостове помагат на голфаджиите да преминат от другата страна на някоя тиха рекичка, уморени от игра спортисти са поседнали на джин с тоник в комфортните пейки, построени от вас. Идилична картинка.
Разбира се, въображението ви може да бъде възнаградено – получавате награди за най-трудна „дупка“ на годината, клубът ви се класира на челно място в световната ранглиста и други такива благинки, повишаващи самочувствието на геймъра. Но животът на голф игрището е красив само за клиентите. Какво да кажем за отрудените специалисти по поддръжката на голф настилката или продавача на сладолед…? В SimGolf персоналът е важна част от играта. Ако гостите ви ожаднеят, разносвачът на напитки веднага трябва да дотича с чаша живителна течност в ръка. Ако пък играчите нервничат, че досаден бурен е поникнал върху любимата им настилка, градинарят ви веднага ще трябва да го отрови с пестициди или да го изпържи с електричество. В зависимост от това каква е атмосферата и обслужването, клуба ви може да бъде удостоен с присъствието на високопоставени клиенти. Ако те харесат игрището, ще получите възможност да си купите допълнителна земя и да разширите владенията си.
За терените
Картите, върху които може да играете, са разнообразни. Като се започне от Ямайка и се стигне до добрата стара Великобритания. Всеки терен си има уникална постройка – например в Англия има средновековен замък, а в Маями – ролъркостър. Плюс това всяка карта ви дава някакъв бонус. Например по някои терени в Америка са се водили битки по време на Гражданската война и по тях са разпръснати оръдия, които правят голф-игрището по-трудно и съответно ъпгрейдват уменията на членуващите в клуба.
Бъгове
Никак не са много, но лесно се забелязват. Лично аз открих само две „буболечки“. Не знам защо, но някои от персонажите в играта са решили, че мостовете, които така грижливо сте построили, не стават за нищо и затова пресичат реката, ходейки по водата като Исус Христос. Другият бъг е направо очеваден – построявате си най-проста къща, в нея се нанася Силвестър Сталоун (да кажем). Само след пет минути в друго жилище отново се заселва познатият ни здравеняк!
В техническо отношение SimGolf е на доста прилично ниво, без да е нещо феноменално и новаторско. За графиката мога да кажа, че е детайлна, хубаво нарисувана и въобще радва окото. Но звукът е проблем, тъй като се включва, когато му скимне. Иначе мелодиите са издържани в приятен и умерен тон.
В заключение мога да кажа, че SimGolf е една приятна и миролюбива геймка, която заслужава да се изиграе от начало до край.
Автор: Христо Танушев