След като преди година дебютната игра на испанските програмисти от Pyro Studios – Commandos: Behind Enemy Lines се превърна в едно от най-успешните заглавия за 1998, беше напълно логично да очакваме продължение. Е, мръсната половин дузина най-сетне се завърна. Наистина, не в истинско продължение, а в add-on, озаглaвен Beyond the Call of Duty, който обаче не изисква от вас да притежавате оригиналната игра.
Един приятел каза:”Абсолютно същата работа. Нищо ново!”. Нищо ново, дрън, както се казва. Защо тогава се мъчих безуспешно цял един ден над първа мисия (трудност “Easy”), опитвайки се да използвам стари тактики. След очевидните ми неуспехи разучих функцията на новите предмети и едва след като използвах всички възможни опции, успях пряко сили да мина мисията. Както и да е, новости има, при това предостатъчно, че да си загубите около 2 седмици с тази фантастична игра.
Мисиите
отново се развиват на фона на реални исторически събития през Втората световна война от периода 1941-44 година.
През 1942 година военните успехи на Германия поставят на колене по-голямата част от Европа, а Съветският съюз отчаяно се опитва да оцелее под железния юмрук на Райха. В този кризисен момент Щатите подават ръка на Съюзническите сили и помагат на руснаците да осуетят плана на фашистката коалиция за Блицкриг. След като настъплението на Оста в Северна Африка е спряно край Тобрук, Съюзниците навлизат в Италия, ангажирайки силите на Райха на север. В това време се подготвя най-големият военноморски десант в историята… Това най-общо казано са ключовите събития, които експлоатират повечето филми за Втората световна война, а и Commandos не прави изключение. За разлика от Behind Enemy Lines, в Beyond the Call of Duty (BtCoD) няма да напускате очертанията на Европа. Задачите ви този път не са структурирани както преди (условно разделени на Норвежка кампания, Северноафриканска кампания), а се състоят от несвързани помежду си “невъзможни мисии”. Най-трудните от тях ще ви отведат в самото сърце на хитлеристката коалиция – Германия.
Що се отнася до дизайна на мисиите и графичното оформление (сградите, превозните средства, анимациите на хора и животни), Commandos: BtCoD безспорно е най-сполучливата стратегия в реално време. Новите осем задачи са направени с такава фантазия, с такова високо ниво на детайлност, че думи като “шедьовър” и “произведение на изкуството” може би са най-подходящи, за да опишат ефекта. Мога да ви уверя, че този expansion за Commandos не е скроен набързо, колкото да се отбие номера и да се припечели някой и друг долар преди излизането на Commandos 2 – новите мисии превъзхождат тези от оригиналната игра във всяко едно отношение: дизайн, трудност, степен на интерактивност и възможности за действие.
Преди да започнете играта ще можете да изберете една от двете степени на трудност: Easy и Hard. В ръководството не пише нищо по въпроса, но след известно време установих, че в трудната степен има повече вражески войници. Обаче независимо дали сте Commandos ветеран или не, силно ви препоръчвам лесната степен, която прави абсурдната сложност на тази игра малко по-поносима, ако не друго.
Както и в Behind Enemy Lines, преди всяка задача ще можете да се порадвате на архивни снимки от Втората световна война, ще ви бъде представена обстановката и хода на военните действия, а после глас на типичен англичанин (най-вероятно някой генерал) ще ви разясни подробно целите на настоящата мисия.
Най-колоритните мисии ще ви отведат в окупираната от Вермахта Югославия и по-специално в добре познатата ни от “Ъндърграунд” Белградска зоологическа градина, където ще можете да се насладите на уникалната гледка как щрауси нападат нацистки войници. Ще посетите и едно от най-богатите от археологическа гледна точка места в Европа – остров Крит, където сред руините на антични храмове ще се опитате да откраднете важна част от неизбухнала немска бомба. Очакват ви и летище на Луфтвафе, където има прототипи на нов реактивен самолет; строго охраняван военнопленнически лагер, в който се намират двама от хората ви и др.
Новите “играчки” и способности на командосите
Макар че в BtCoD няма нови командоси и отново ще управлявате великолепната шесторка: Tiny (зелена барета), Spooky (шпионин), Fins (морски пехотинец), Inferno (специалист по експлозивите), Duke (снайперист), and Tread (шофьор), новите им способности напълно компенсират този дребен недостатък. За допълнително разнообразие ще се погрижат два епизодични персонажа – Драгиша Скопие, командващият Балканската армия, който трябва да бъде спасен от вашите момчета в Белград преди да бъде разстрелян и Наташа “Lips” Ван Де Занд, сексапилната шпионка от холандската съпротива, която може да отклонява вниманието на вражеските войници. Единствените, които могат да разобличат привлекателната шпионка са агентите на Гестапо.
За разлика от Behind Enemy Lines, в BtCoD раницата на всеки един от командосите е претъпкана догоре с бръмбъзъци. Един от стратегически важните нови предмети е кутията с цигари, която може да бъде оставена на произволно място на картата. Когато някой шваба я види и почувства никотинов глад, той ще се приближи, за да я вдигне и това със сигурност ще му коства повече от съсипани бели дробове.
Не по-малко полезен е и камъкът. Когато хвърлите няколко камъка от известно разстояние, ще можете да привлечете вниманието на произволен копой и да го прикоткате към подло скроена от вашите командоси засада.
В BtCoD трима от командосите ви ще могат да зашеметяват вражеските войници за известно време с различни средства: Tiny, типично за грубиянския му нрав, използва юмруците си, шофьорът Tread цапардосва немците с палка, а шпионинът Spooky, показва елегантност и стил, носейки със себе си бурканче с хлороформ. Зашеметените войници (когато са в такова състояние над главите им се виждат звездички или пък птичета) често са жертва на непристойни дела като подло умъртвяване или на грозно оставяне по бельо, за да бъдат задигнати униформите им.
Изпадналият в безсъзнание войник, обаче е най-полезен, когато… му сложите белезниците от инвентара. Това безспорно е най-оригиналното умение на командосите, защото ще ви позволи да третирате пленения копой като марионетка и да го използвате за отвличане на вниманието на другите вражески войници. Интересното е, че вашият пленник може да заглавичква само равни нему по ранг и по-важно: можете да го контролирате само до определено разстояние (в зависимост от обсега на оръжието, което сте насочили към главата му). Никога обаче не го оставяйте да излезе извън границите, в които ви се подчинява, защото тогава швабата ще вдигне вой до небесата, така че да го чуе не само цялата армия на Райха, но и дядо Господ. Интересен е фактът, че макар на пръв поглед в BtCoD да няма радикални промени, геймплеят е напълно различен. Вече няма да можете да прехвърлите цялата тежест върху плещите само на Tiny и Spooky, докато другите бездействат. Налага се едновременно да използвате двама-трима командоси от групата и то за различни неща, което значително увеличава предизвикателството.
С изключение на няколко крайно досадни недостатъка като малкото мисии зверската сложност, която може да отчае и най-печените гейм-ветерани, недостатъчно информативните брифинги, напълно променените команди с клавиатурата (hotkeys) и завишените хардуерни изисквания, BtCoD безспорно е една от най-сполучливите игри в последно време.
Надявам се в Pyro Studios да вземат присърце критиката и да оправят дребните кусури на Commandos и да направят във втора част известни промени, тъй като играта има гигантски потенциал. Иначе, Commandos: BtCoD е играта, която според мен най-точно успява да пресъздаде атмосферата на Втората световна война. Всичко изглежда толкова автентично: звуците, поведението на вражеските войници, местностите, в които се развива действието…Да играеш BtCoD е като да участваш в класически WWII-филм. И не е ли точно това стремежът на всички създатели на игри?!
Автор: Никола Икономов