Gabriel Knight 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Дизайнерката Jane Jensen постъпва в Sierra On-Line през 1991 година. Сред известните игри, създадени с нейно участие, се запомниха Police Quest 3, Ecoquest, King’s Quest VI, но името на младата писателка се спряга най-вече с успешната трилогия Gabriel Knight. GK: Sins Of The Fathers и GK: The Beast Within получават признанието “Игра на годината” от редица реномирани западни списания, съответно през 1992 и 1995. Естествено тези награди нямат никаква стойност, ако геймърската аудитория не даде своето признание за дадения продукт. Поредицата Gabriel Knight в никакъв случай не може да се оплаче от липса на интерес. Само четири дни след излизането на The Beast Within, се появява първото от хиляди писма с молба за трето приключение на Gabriel и неговата симпатична партньорка Grace Nakimura (връзката им е само професионална, поне те така твърдят).
По това време на книжния пазар, романите от Jane Jensen по историята на играта също жънат завиден успех. Не остава нищо друго освен г-ца Jensen да запретне ръкави и да сътвори сюжет за нова мистерия, нещо, с което се справя повече от блестящо. Сега, след четиригодишно чакане и повече от година закъснение, на пазара излезе GK3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned.

Действието започва приблизително една година след събитията в Rittersberg. Gabriel е поканен да гостува в дома на шотландски благородник, който по принуда живее във Франция. Grace се радва, че най-накрая ще прекарат времето си в среда, подобаваща на семейство Ritter (истинското фамилно име на Gabriel, на англ. Knight). Скоро обаче става ясна конкретната причина за поканата от страна на принц James, който сериозно е притеснен за съдбата на новородения си син. От незапомнени времена, неговият род е бил жертва на така наречените “нощни посетители”, които според местните предания са древна секта от вампири, с огромно влияние в този район. Благородникът успява да убеди Grace и Gabriel да останат и бдят над невръстния му потомък за известно време. През същата вечер се оказва, че принцът действително е имал повод за притеснение. Двама тайнствени мъже, облечени в черно, успяват да отвлекат спящото бебе и да се изплъзнат от Gabriel, който тръгва по следите им, но бързо ги изгубва при малко провинциално градче на име Rennes-le-Shateau. От този момент започва вашето приключение. Не разполагате с нищо, от което до започнете, освен две думи, които Gabriel e успял да чуе от похитителите- “Свещеният Граал”. В хотела на Rennes-le-Shateau, където се настанявате след краткото преследване на черните фигури, са отседнали и група туристи, които се оказват търсачи на съкровище, което никой не знае какво точно представлява, но според легендите се намира някъде в околността. Поведението на повечето от тях, буди веднага съмнение в недоверчивия Gabriel, макар всеки да се придържа към  тезата си “ни чул, ни видял”. Не искам да ви разказвам историята с подробности, по две причини. Едната е, че ще ви разваля удоволствието от играта, а другата е, че GK3 съвсем не е кратка и още не съм се запознал с всички детайли, които ще изникват до последния кадър.

Разследването на този случай е разделено на три дни, съответстващи на трите диска, на които се разпространява продуктът. От друга страна, дните са разделени на часови сегменти, които са от значение за действията, които можете да предприемате. Например, през периода от 18:00-20:00 часа, можете да използвате падащия здрач, за да се скриете и да подслушате даден разговор, а дневната светлина е незаменим помощник за разглеждане на околностите и откриване на улики. Както в The Beast Within, ще имате възможността да водите разследването през погледа както на Gabriel, така и този на Grace. Всеки от двамата има своя теория за случилото се и действа независимо от другия, но целта им е обща. Gabriel е убеден, че туристите са пряко или косвено свързани с отвличането, докато Grace е на мнение, че случилото се е една от многото неразгадани мистерии около самото градче. Подходът им към събеседниците също не е еднакъв. Gabriel е по-директен, склонен към хапливи забележки и с поведение, което не му позволява да спечели веднага доверието на околните, а Grace залага на тактичност и премерено любопитсво и разполага със способност да не буди излишни съмнения.

Дойде ред на хвалбите за графиката и звуците. Играта е изцяло 3D, с много добре моделирани персонажи и околност, но определено смятам, че предишната серия, където диалозите и действието се изразяваха с видеофилми, беше по-увлекателна. Проблемът е, че актьорът Dean Erickson е свързан с визуалната представа за героя, а новият (макар и добре) нарисуван облик, води до известно смущение. Много критици (Слепи пуяци! бел.ред.) набедиха актьорите за бездарни, а режисурата на филмчетата за непрокопсана. Вероятно това е принудило дизайнерите да се откажат от повтаряне на този замисъл за GK3. Все пак, нека не забравяме, че триизмерната среда позволява свобода на движение, което не може да се постигне с познатите 2D sprites от The Beast Within. Лицата на героите са анимирани в синхрон с думите, които изричат. Движенията изглеждат достоверно от най-незначителния жест до сложните cut-scenes (с енджина на играта). На практика няма място, където да не можете да отидете или надникнете, дори само, за да установите, че там няма нищо интересно. Подобна педантичност не съм срещал никъде преди, а уверявам ви, че репликите, които на пръв поглед само заемат място на твърдия диск, ще ви спестят лутането и безсмисленото връщане на дадено място.  Картината е на цял екран, а инвентарът и опциите се активират при натискането на десния бутон на мишката. Отдавна не бях срещал по-удачно решение за интерфейс, който вярвам, че бързо ще усвоите, и то в рамките на броени минути. При кликване върху даден обект се отваря малко прозорче с иконки, изобразяващи действията, които ви се позволяват. Фоновата музика е изключително приятна и се променя динамично в зависимост от това дали просто разглеждате наоколо или сте предприели опасна стъпка. Тя в никакъв случай няма да ви смущава докато се опитате да решите настоящ проблем. За тази игра звуците са от особено значение. Почти всяка важна информация за разследването, става известна при диалозите с даден герой. За радост, речта е разбираема и записана от професионални актьори; Gabriel говори с гласа на Тим Къри (“То”, “Тримата мускетари”). Не е нужно да сте “на ти” с английския, но заради историята повечето от персонажите говорят с досаден френски акцент и едни допълнителни субтитри биха свършили чудесна работа. За жалост такива няма 🙁

Като цяло, играта е учудващо качествена за продукт на Sierra. В дадени моменти (по закона на Мърфи, точно когато най не очаквате), ненадейно можете да се окажете изхвърлени на десктопа. По тази причина препоръчвам редовното профилактично save-ване, за да си спестите преиграване на цял диск. За други бъгове освен необяснимото излизане в операционната система не мога да си спомня.

Особено впечатление прави начинът, по който Jane Jensen успява да вплете реални исторически събития с историята на игрите си. В “The Beast Within”, се разкриваха малко известни факти от живота на крал Людвиг и композитора Вагнер, а в “Blood of the Sacred, Blood of the Damned”, се набляга на библейски мотиви, свързани с последните дни от живота на Богородицата и изгубването на Свещенния Граал, чиито последни следи водят именно до Rennes-le-Shateau. Тези достоверни данни едва ли биха представлявали интерес за повечето геймъри, ако бяха поднесени в час по история, но съчетани с елементите на мистицизъм и явна конспирация, допринасят за обогатяване на жанра и го извеждат с една крачка пред останалите заглавия, които рядко предлагат нещо повече от монотонно развитие на сюжета и целенасочени (не рядко тъпи) логически задачи.
Почти съм сигурен, че и тази част от сагата за Gabriel Knight, ще спечели почетно място в класациите за приключенски игри. Дори да не спечели приза “игра на годината”, едва ли ще има разочаровани сред почитателите на жанра. Налице е доказателството, че за добрите игри е необходимо много повече от брилянтна графика. Не, че GK3 я няма, но това, което ще ви държи будни денонощно пред компютъра, несъмнено е усуканата история и желанието да видите края на филма, пардон…
играта! Ако имате приятел с PC, не се сещам за по-добър коледен подарък от “Blood of the Sacred, Blood of the Damned”.

Автор: Иван Георгиев