Във време, когато всички се скъсват да говорят за “полигони”, “3D ефекти” и “кадри за секунда” SNK са дръзнали да изкарат на пазара игра, която дори не е чувала за третото измерение. Metal Slug X ни връща във времената, когато игрите служеха преди всичко за забавление, а не за демонстрация на нови технологии.
Предполагам, че няма да е зле да започнем с едно дребно уточнение – какво, по дяволите, е side-scrolling 2D action?! Всъщност далеч не е толкова изчанчено, колкото звучи. 2D-то – сигурно ви е ясно – ще рече, че играта е двумерна, ама съвсем. “Side-scrolling” идва от факта, че ще напредвате с героя си по дължината на екрана. Екран след екран, екран след екран и така до края на играта. “Action”… това просто ще го прескоча по очевидни причини. Нещата май започнаха да си идват по местата, нали?
Всъщност идеята на Metal Slug X почти идентична с тази на познатите ви “галактики” от доброто старо време на първите монетни игрални автомати в България. Това, че този път ще стреляте не с космическо корабче, а с герой, не променя особено нещата. Така или иначе основната ви цел отново е същата – да намерите онова малко и постоянно местещо се петънце по екрана, което в момента не е затрупано със смъртоносните лъчи, бомби, мини и прочие бълвани от вашите безбройни противници. Купонът е умопомрачителен! Въпросните “галактики”, “side-scroller”-и, 2D екшъни, наречете ги както си искате, са безспорно едни от най-прилепчивите игри, измисляни някога.
Вярвате или не, Metal Slug X е третата игра от поредицата. Нещо повече – Metal Slug спокойно може да бъде наречена “легенда” сред почитателите на аркейд машините (или монетните игрални автомати, ако предпочитате). Защо ли? Три думи –
чувство за хумор
Ако имаше класация за най-смешна (в хубавия смисъл на думата) игра, Metal Slug X със сигурност щеше да размаже конкуренцията. Ако си падате по този тип майтапи, разбира се. Препоръчвам ви да преиграете тази иначе кратичка игра поне три пъти. Освен това се вглеждайте адски, ама адски внимателно, за да не пропуснете някой дребен, но затова пък смешен до припадък детайл.
За да навлезете в “същината” на геймплея ще ви бъдат необходими средно между две и три секунди. Управлението се изчерпва със “стрелките” плюс още три бутона – за основно и допълнително оръжие и за скок. Оттам нататък всичко е само рефлекси и съобразителност. Metal Slug X ще ви изправи очи в очи с някои от най-оригинално замислените противници, стъпвали някога на екрана на видеоигра. Принципно декорите на играта са
пародия на филмите за Втората световна война,
но момчетата от SNK са добавили и всевъзможни други елементи. Има нива, в които действието се пренася в дълбините на древноегипетски пирамиди, където, естествено, бъка от мумии. После по някое време ще ви се наложи да се справяте с нашествие на извънземни. И така нататък, и така нататък… Въобще предстои ви да пребродите куп места, които принципно нямат много общо помежду си, но затова пък се връзват перфектно в рамките на играта.
В началото трябва да изберете между четири различни героя, като разликите между тях (ако не броим пола им) са чисто козметични. Базовите оръжия са пистолет и нож, който героят размахва автоматично, когато е в непосредствена близост до някой “гад”. Оттам нататък нивата са осеяни с бонуси – предимно муниции за различни по-мощни пушкала (картечница, лазерна карабина, гранатомет и т.н). Новите муниции също са безкрайни – губиш ги единствено, ако те убият. На определени места ще можете да се качите за известно време в специални бойни “машини” – въоръжена до зъби… камила или пък механична жаба с лазерни установки. Принципът с тях е същият – убият ли те, продължаваш с “гол в ръката нож (и пистолет)”.
Като в повечето подобни игри и тук босовете са повече от задължителни. Те се явяват във всякакви форми и размери, като повечето от тях представляват пародии на страховити бойни машини.
Всъщност ужасно се колебах дали да обявя именно Metal Slug X за игра на броя. После реших да не скандализирам чак толкова феновете на лъскавата графика. Още повече, че Onimusha: Warlords е една наистина добра игра. Но пък не мога да се сдържа да не ви препоръчам Metal Slug X като задължително заглавие във вашия личен “hall of fame”.
Автор: Ивелин Иванов