Kinect: контролер за всеки ден?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Kinect измина досат дълъг път от първоначалния си анонс под името Project Natal на миналото Е3 до демонстрациите, които видяхме миналия месец в Лос Анджелис. Контролерът на Microsoft изглежда печели и рекламната битка с PlayStation Move, тъй като в последните седмици неизменно е начело в рубриките на всички геймърски издания. Като човек, който се занимава с игри както професионално, така и за удоволствие, няма как да не приветствам всяко нововъведение в индустрията. Нека обаче се опитаме да повдигнем завесата и да видим какво точно може да очакваме от него, що се отнася до реалното му приложение.

Техническите характеристики

На този етап от Microsoft обещават, че Kinect ще бъде напълно съвместим с всички съществуващи модели на XBOX 360 конзолата. Според компанията вградените в контролера сензори позволяват управлението чрез него от цели 3.5 метра разстояние, както и възможността да регистрира вашите движения от почти всеки един ъгъл. Това бе очаквано, предвид общия замисъл на Kinect, но все пак е добре да се знае, че е възможно на практика.

Две са нещата, които заслужават внимание тук. Преди всичко това е системата за проследяване на движенията, която следи цели 20 сгъвки на вашето тяло, така че да възпроизведе направените с тях движения на екрана. Проблемът е, че въпреки че е в състояние да следи до шестима играчи, системата позволява само на двама да играят едновременно. Това все още разрешава игри от типа „сплит-скрийн”, но пък автоматично изключва възможността да изиграете Split/Second заедно с няколко приятели.

Другият важен момент е наличието на вграден микрофон, който се очертава да бъде доста по-добър от този в Wii Speak например. Той разпознава команди и поддържа чат през XBOX Live, така че може да се използва едновременно като средство аз управление и комуникация. Освен това микрофонът е снабден и с функция за изолиране на ехото и страничния шум, която позволява по-изчистени команди.

Каква ще е пазарната стратегия?

Като се има предвид очакваната цена от около 150 долара, Kinect се нуждае от каталог с игри, който копира стандартните гейм заглавия. Безспорно демонстрираните на Е3 2010 неща бяха интересни, но за да спечели вниманието на истинските геймъри, на новия контролер ще са необходими по-сериозни заглавия. В крайна сметка всяка една готина игра вече може да се играе с геймпад или клавиатура и мишка, така че тук Microsoft и разработчиците трябва доста да се постараят.

Или всъщност не? Иронично е, че в своето изказване още на Е3 2009 Питър Молиньо похвали новия контролер толкова много за неща, които реално вече съществуват, при това изобретени не от някой друг, а от самия него. В по-суров вид системата за контрол с един жест вече бе използвана много успешно в неговите две игри с марката Black and White. Правейки се на истински богове, играчите можеха да направят почти всичко с простички жестове и движения на мишката. По този начин Black and White се превърна в първата игра-предшественик на Kinect по отношение на дизайнерската философия. Нещо повече, явно в Microsoft толкова са харесали идеята да глезите домашния си любимец, че дори демонстрираха подобна игра на Е3 2010 – Kinectimals. Геймърите отдавна роптаят, че няма достатъчно реалновремеви стратегии за конзоли. Ето защо не бива да се учудвате, ако Молиньо направи Black and White 3 именно за Kinect.

Новостите обаче са задължителни

За да привлече повече геймъри, Kinect трябва да революционизира начина, по който се играят игри, при това не онези кежуъл заглавия, с които може да впечатлите приятелката си или да разсмеете малката си сестричка, а нещо наистина сериозно.

Да вземем например ролевите игри. Да играеш Oblivion и Dragon Age като размахваш ръце, за да покажеш къде искаш да отидеш не е готино. Дори ще изглежда просто смешно. Но тук може да се използва друга функция на контролера, за която не се говори толкова много. Става въпрос за разпознаването на лицеви гримаси и жестове с тялото. Представете си какво широко приложение може да има подобен геймплей в игри като Mass Effect 3, които разчитат толкова на диалога и взаимоотношенията с героите. Ето това вече е друго нещо.

Нещо повече, ролевите игри предполагат потопяване в съответния свят и вживяването в една или друга роля. Ако NPC-тата в тях можеха да разпознават нашето изражение и а реагират на него, това би било страхотно. Вместо да минавате през ненужни реплики и монотонни разговори, може да внушите на събеседника си да се разкара само като го погледнете злобно или вдигнете заплашително ръка. Дори половината на това да бъде реално въведено в игрите, пак ще си заслужава.

При шутърите ще е по-трудно

Големият дебат, който различни геймъри водят с несекващ ентусиазъм, е дали мишката и клавиатурата или геймпада са по-добрият вариант за управление при шутърите. Истинският извод тук е следният: независимо дали предпочитате опашатия си приятел или сте свикнали на двата стика, именно те трябва да останат предпочитаните методи за контрол. Шутърите от първо и трето лице просто имат нужда от комплексните контролни схеми.

Но ако вземем някои по-нетрадиционни игри? В крайна сметка нали самата идея зад Kinect е да осигури нови начини за забавление. Тогава дизайнерите могат да го използват при някои аркадни игри, където геймплеят не е толкова комплексен, но пък забавлението е неподправено. Wii вече показа, че това може да стане, необходимо е само малко повече усилие.

С мръсна газ в рейсърите

Студиото Turn 10 вече обяви, че следващата им Forza игра ще ползва Kinect. Това е страхотно, но със сигурност новият контролер може да намери приложение и при по-аркадни рейсъри. Всъщност колкото по-опростен е геймплеят, толкова по-лесно ще можем да заменим традиционния контролер с Kinect. Игра като Burnout например ще бъде истинско удоволствие за управление, когато всичко, което трябва да правим е да движим дясната си ръка, все едно че управляваме волан.

Една наистина интерактивна среда

Тук вече имаме отклонение от традиционните игри, но Kinect просто изглежда създаден, за да изведе контакта с околната виртуална среда на ново ниво. Тук изобщо не става въпрос за шутър или дори за екшън елемент. Напротив, един оригинално разработен пъзел или платформър ще бъдат страхотно приложение за контролера. Представете си комбинация между Half-Life, новия Portal и щипка виртуален тетрис. Ключов елемент тук трябва да бъде свободата на движение, която да позволява да усетим средата по съвсем нов начин. Един от най-добрите продукти за Wii Metroid Prime 3 и ако Microsoft искат успех, те определено трябва да помислят за неговия Kinect еквивалент.

Разбира се, на този етап това са само предложения, които може да видим под една или друга форма или изобщо да не бъдат реализирани. Какво е вашето мнение относно реалната приложимост на Kinect в категорията на „сериозните игри”? Можем ли да очакваме ролева игра, която управлявате само с мимики и жестове или това е все още отдалечено във времето? Имате ли любима игра, която бихте искали да изиграете отново с новия контролер?

Автор: Иво Цеков