Spells of Gold

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Въведение:

Искам да започна с това какво всъщност представлява играта. Тя е търговски симулатор, но с RPG елементи… или по-скоро RPG с наченки на търговски симулатор. Може да се разцъква и само като игра от единия тип, но така ще загубите част от удоволствието – целта на следващите редове е да ви помогнат да намерите баланса между двата варианта.

Характеристики на персонажа

По време на игра ще вдигате нива в трите си професии – търговец, воин или маг. При всяко качване на ниво ще получавате 10 точки, които да разпределите между началните си статистики. Номерът е в това, че ако сте качили ниво на воин и искате да вдигнете точките си за Интелект, то всяка нова точка Интелект ще ви струва 5 от получените точки. Така практически можете да завишите умението по този показател само с 2. С други думи, това е безсмислено прахосване на нужни точки, които инвестирани в показателя Сила биха ви били доста по-полезни. Убивайки гадове, ще вдигате нивата си на Воин, правейки изгодни сделки и печелейки големи суми, ще вдигате нивата си на Търговец, а използването на магии, естествено, ще вдига нивата ви на Маг.

Към средата на играта, в зависимост от нивото ви в някоя от професиите и допълнителни фактори като карма и богатство, ще можете да изберете гилдия към която да се присъедините. Това си има своите преимущества и слаби страни, но за гилдиите – малко по-късно.

Пътят на Воина

Ако поемете по него, ще направите най-лесния избор. И най-правилния, поне за началото. Както вече казах, номерът е да намерите баланса между всеки един от елементите в играта, за да извлечете максимален кеф от нея. Трупането на нива с воина е лесно – намирате гадинки (или по-скоро те намират вас), изтребвате ги и качвате нива. На пръв поглед лесно, но си има няколко тънкости. Почвате играта с нож, слаба броня и молитва. Още с излизането си от града, ще ви пресрещнат няколко гноморона – дали ще си платите като поп и ще фалирате во веки веков или героично ще се изправите срещу тях – изборът е ваш. Хитричко е в самото начало, докато сте много слаб, да избиете един или два противника и когато кръвта ви започне да спада, да си плюете на петите. И не забравяйте, че докато сте в менюто с инвентара си, игровото време спира и можете безопасно да пиете елексири за здраве.

Отварите, молитвите в храмовете и редовното преспиване по гостилниците са трите начина да си възстановявате изгубените точки живот. Първият, поне в началната фаза на играта, излиза доста солено от финансова гледна точка, затова разчитайте на отварите, които изпускат гадчетата. Вторият е за предпочитане, защото след малко дарение и една молитва си възстановявате солидно количество живот. Когато съберете малко опит, ще можете да научите молитвата и да я произнасяте, когато не сте в храм, но само веднъж на ден. При таверните и избора на типовете стаи важи правилото: “По-евтиното, винаги излиза по-скъпо”. С други думи – доста по-бързо и по-евтино ще си възстановите живота, ако преспите в луксозно помещение, отколкото ако се гърчите в някоя дупка.

Ако нивата ви на воин са повече от тези за другите професии, към средата на играта ще можете да се присъедините в зависимост от кармата си към някоя от двете гилдии: Братството на меча или Нощните Гарвани. Първите са Паладините на Локатриен. Изискват чистота на кармата ви (забравете за мисии, свързани с убийства, грабежи или транспорт на откраднати стоки) и ще ви насочат към собствен върховен учител, вдигащ основно силата и бойните ви умения сравнително балансирано. Има няколко ранга, които трябва да покриете, изпълнявайки различни мисии, и при най-високия (това важи и за Нощните Гарвани) ще можете безплатно да поправяте оборудването си или да се лекувате в някой от клоновете на гилдията.

Нощните гарги са наемните убийци на Локатриен. За да се присъедините към тях, ще ви трябва доста тъмна карма (изпълнявайте гадните мисии, за да се ориентирате кои са те, вижте при отказ на мисията какво казва вашият човек и ако споменава думите “кражба”, “убийство” или “нечестно” – то това са задачите за вас). За сметка на това печелите уважението на разбойниците от пътищата и ако ви нападнат и откажете да платите, най-често ще избягат от вас. Така пътищата стават опасни само заради немъртвите и дивите зверове. Отново имате серия от рангове, които да покриете. Освен редовните поправки, изпълнението на задачи за гарваните води до вдигане или на бойните ви умения, или на силата – вие избирате, в зависимост от желанията си.

Всяка гилдия (важи за търговската и магическите) си има по един върховен учител, който е ключов за напредването ви в сюжетната линия и “възмъжаването” ви. Вдигайки точки сила, ще можете да се екипирате с по-добри оръжия и брони. Въпреки че играта разполага с наистина богат арсенал, то мечът е за предпочитане – и като сила на удара, и като щети, които нанася. Арбалетите и лъковете са толкова мизерно безполезни, че кратките ми опити да се изживея в ролята на Робин Худ завършиха с зареждане на последния запис. С брадвата срещу един противник можете и да се справите, но срещу повече положението става критично. Хубавко е да си мъкнете със себе си един якичък боздуган за по-лесно натрошаване на разните му там скелети, зомбита и тем подобна немъртва паплач (жалко, че няма личове), които се водят доста издръжливи на пронизване и намушкване.

Пътят на Търговеца

Да, убивайки врагове, прибирайки предметите, които пускат, и по-късно – продавайки ги на местните ковачи, ще получавате пари, но не достатъчно. Например първите мисии, които изпълнявате, ще ви носят от 75 до 450 златни монети, докато един от главните ви куестове, за да излезете от Вайон, иска 150 000 златни монети. Сами разбирате, че това трудно става с продажба на мечове от по 350 или най-малкото е досадно. Затова къткайте се, докато съберете 2 хилядарки и се впускайте в търговията. Когато сте на картата на района, задръжте курсора над някой град – ще видите стоките му за внос и износ. Тези, които са за износ, се продават евтино, тези, които са внос, се купуват скъпо и най-вероятно са дефицитни.

Следва изборът на стока. Докато не сте научили нужните умения, за да хвърчите от град на град за по-малко от седмица, едно пътуване ще ви отнема до 60 дни. Така че ако инвестирате първоначалния си капитал в хляб, то най-вероятно е да фалирате – храните се развалят по пътя. Вижте към кой град ще ви отведе поредната задача, вижте какво купувате, посетете местния търговец, напълнете Монрок торбата си и дим да ви няма. Поне във Вайон виното и бирата се котират доста добре навсякъде и когато вече можете да използвате портала, хубавко е да сте научили всички възможни умения и да имате резерв от около 200 000 жълтици за ГОЛЕМИЯ УДАР. Дотогава трябва да сте около 6-7 ниво търговец, а Монрок торбата ви да побира около 90 парчета стока. Закупете сребърни съдове или бижутерия (около 1000 – 2500 се движи цената) и излезте от света през портала, насочете се към този, който се пада на юг. Там, в произволен град, в който се търсят тези стоки, ще получите четворно по-голяма цена и вашите хубави, сладки 200 бона, ще са се превърнали в още по-хубави и сладки 600.

Гилдията на търговците е само една – тя няма да се влияе от кармата ви. Преимуществата, които ви дава са, че освен лекуването, във всеки неин клон безплатно ще се възстановява качеството на стоките ви. От друга страна, членуването в нея и славата ви на добър търговец ще ви превърне в апетитна плячка за цялата разбойническа сган, мъкнеща се по горските пътеки. Затова не зарязвайте напълно и развитието си на Воин.
 
Пътят на Мага

Отново има две гилдии, отново зависещи от това каква е кармата ви, отново насочващи към два различни висши учителя и два различни завършека на играта. Проблемът с магията е, че когато вече имате достатъчно пари, за да научите нови заклинания, между другото се оказва, че е малко трудно да разберете как става това. Проблемът е в липсата на бутон, “забравен” от разработчиците. Когато сте в магическо училище, на прозореца, от който учите нови умения, натиснете клавиша [TAB], за да се отвори нов прозорец, от който да закупите желаните магии. Както и при овладяването на нови умения, за да стигнете до по-съвършените чародейства, ще ви трябват не само повече пари, но и по-добро разположение на търговеца към скромната ви пикселизирана персона. Това става с изпълняване на задачките, които ви дава – те са около десет.

И така, купили сте си магията, сложили сте си я на бутона за бърз достъп (тоя, в задната част на екрана), излизате на пътя, пристига голямото зелено нещо с бухалката и докато се опитвате да му вкарате поредния фойерверк в мутрата, си отнасяте една яка тупаница в кофата. В този момент зарязвате магия и всички подобни глупости и го намилате с меча си, съжалявайки за изхарчените преди малко пари при мага. Вторият проблем при магиите е не само мистериозният начин за тяхното научаване, но и времето. Когато имате средства, с които да си позволите само най-слабите магии, гадовете са достатъчно силни, за да не им пука от тях. Затова ако искате да се превърнете в SOG-версията на Гандалф, ще ви е нужно малко търпение. По принцип гадовете, които ще срещнете, въоръжени само с първата си магия, ще са около четвърто ниво и ще има един или двама съответно от първо и второ. За да печелите опит в тази професия, трябва да убивате. За това по-силните дзверове ги оставете на плюнка живот, а след това ги довършете с магия – така само след 3-4 местности ще сте качили достатъчно нива на маг, за да вдигнете интелекта си достатъчно. Интелектът влияе и на точките ви за обучение (ТО). За да научите ново бойно/магическо умение, магия или молитва, ще ви трябват ТО. Те се възстановяват сами с течение на времето, като вдигайки интелекта си, ще увеличите максималния им брой, а с умения ще вдигате бързината, с която се регенерират. Удобен и лесен начин за тяхното пълно възстановяване е спането или дългите пътувания. Ако имате пари, то е добре веднага да ги изразходвате за обучение – помислете кое ще ви е по-полезно: допълнителни 30 хилядарки или некролог.

При маговете изборът на гилдия отново се определя от кармата ви – дали ще станете член на Белия кръг или Черен Маг. И в двата случая ще можете да почивате и да получавате нови магии, но тези на тъмните са малко по-унищожителни. Ще ви издам малка тайна – техния Висш учител ще ви даде най-интересния от всички куестове за завършване на играта, който, ако успеете да изпълните, ще поемете ролята на бог :).

Това са трите пътя, по които може да поеме в своето развитие персонажът ви. Сами преценете кой ви влече повече, но ако изберете дадена гилдия, не можете да членувате в друга, освен ако не ви изхвърлят от нея. Стане ли това, трябва да забравите за връщане обратно.

Уменията

Те се делят основно на бойни, магически, търговски и общи. Почти няма ненужни (освен специализирането в някое оръжие). Общите до едно са задължителни – те вдигат скоростта ви на пътуване между градовете и световете и дават информация за чудовищата. Търговските ще ви помогнат, вдигайки капацитета на Монрок торбата ви. Магическите и бойните се делят на пасивни и активни – разликата е, че активните, когато са задействани, източват от маната ви всяка секунда, докато работят. А пасивните просто добавят бонус към някоя от второстепенните ви характеристики (защита, атака, броня, щети и т.н.). Не можете да активирате повече от едно умение наведнъж. Затова, ако сте добре брониран, но слабо въоръжен, е нормално да изберете активно умение, вдигащо щетите ви, и обратното.

Молитвите са подобни на уменията, но не изискват мана, за да бъдат активирани. Могат да бъдат използвани само веднъж дневно. За да сте сигурни в силата им, редовно правете дарения в храмовете на избрания от вас бог и изпълнявайте мисиите, които абатът ви дава. Също така не можете да удовлетворите всички богове (същото важи и за жените в реалния живот между другото :)). Т.е. това, че почитате един, ще издразни друг. Май Джоела и Балаор са най-полезни, но това е лично мое мнение.

Предпоследен съвет – всеки път преди да излезете от града си, записвайте играта. SOG няма опция за автосейв и понякога е дразнещо, подценявайки враговете, да гушнеш маргаритките и да разбереш, че около 4 часа игра са отишли нахалос.

П.С. (последен съвет :)) – Забавлявайте се…

Автор: Георги Панайотов