Jak III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Добре дошли в третата и последната (поне според Naughty Dog) част на сагата за Джак и неговия космат, маймуноподобен приятел Декстър. Вероятно не сте забравили, че предишното издание от поредицата успя да изненада всички с радикалната смяна на общия тон. В Jak II за пръв път в трилогията бяха представени оръжията и като цяло геймплеят направи рязък завой в посока екшън. Всичко това беше посрещнато доста топло, както от специализираната преса, така и от геймърите. На този фон, логично, Jak III е просто подобрена версия на предишното издание с леки, по-скоро козметични промени.

Нека започнем с две думи за историята, тъй като така и не успях да намеря време за предварителен преглед на играта. Сигурно си спомняте, че в края на Jak II нашият главен герой и неговия спътник Декстър тъкмо бяха освободили Хейвън Сити от властта на диктатора Барон Пракис след като преди това бяха размазали на пух и прах Кор и неговата армия от “метални глави”. Странно защо тогава новата игра започва с прогонването на нашите хора от Хейвън Сити. Излиза, че междувременно се е разразила жестока борба за надмощие в града, която го е превърнала на практика в бойно поле. Сред основните претенденти за освободения от Праксис трон, са старият враг на Джак, Ерол, някой си Граф Вегер, борещ се уж за мир, и като капак новосформирана армия от добре познатите ви “метални глави”.

Очевидно предпоставките за здрав екшън са на лице и авторите на играта са се възползвали на 100% от тях. Както споменах, геймплеят е оставен почти непроменен, като към всичко са прибавени просто повече оръжия и по-разнообразно действие и декори. “Хъб” структурата (с една “централна точка, от която тръгва всяка мисия) е непокътната, като този път на практика “хъбовете” са два – добре познатият Хейвън Сити и Цитаделата, скрита сред пясъците на пустошта, обграждаща града. Иначе принципът е същият – срещате с правилните персонажи, те ви задават мисия и вие я изпълнявате. С навлизането в играта ще можете да прескачате между града и Цитаделата винаги в произволен момент, което би могло да мине за нещо като намек за тока предъвквания напоследък “нелинеен” геймплей.

В новата игра Джак отново може да се превръща в своята “тъмна половина”, което води след себе си по-ефективни и най-вече по-ефектни атаки без оръжия. По-интересното е, че в Jak III нашият човек се среща с някакви мистични монаси, притежаващи фантастични сили. Именно те му “подаряват” умението да се превръща и в своята “светла половина”, като това води след себе си умения като възстановяване на здравето, създаване на енергиен щит, забавяне на времето и куп други интересни нещица.
Графиката на Jak III е на все същото завидно ниво, като аз поне не забелязах някакви видими подобрения в сравнение с предишната игра. Освен това, честно казано, авторите на новия Ratchet & Clank определено са се справили по-добре по този показател. Все пак, като цяло, Jak III си остава абсолютно задължително заглавие за всеки сериозен PS2 фен.

Автор: Ивелин Иванов