PS3 vs XBOX 360: ексклузивните игри

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Въпросът PlayStation 3 или XBOX 360 е почти толкова интересен, колкото и класическия сблъсък „РС срещу конзола”. Този път ще се опитаме да погледнем битката на конзолите в нова светлина като вместо технически данни, се съсредоточим върху разработчиците, издателите и игрите, които двете платформи предлагат. Логиката зад това решение е следната – представете си, че хипотетично сте събрали известна сума с цената на доста лишения и се чудите в коя от двете конзоли да я инвестирате. Освен всичко друго, от избора ви зависи и кои точно игри ще играете и от кои ще се лишите.

Защо това е така? 

Разбира се, доста от игрите в момента излизат в мултиплатформен формат – каквото и да се говори, много издатели предпочитат да пускат своите заглавия в няколко комбинации като например РС и PS3/XBOX360, двете водещи конзоли или една от тях в комбинация с някоя от по-„леките” Wii или DS. Всички тези игри отпадат от уравнението, защото, за да разберем гейм стойността на PS3 и XBOX 360, трябва да се съсредоточим върху т.нар. „ексклузивни заглавия”, които се пускат само за една от двете платформи, без да броим предните им версии и оценките, които получават.

Любопитно е, че както Sony, така и Microsoft пазят в тайна точния брой на ексклузивните си заглавия, вероятно от някакви пазарни съображения. Все пак такава статистика не е толкова трудна за изготвяне и когато я компилираме, установяваме първия любопитен факт – от излизането на двете конзоли до момента за XBOX 360 са създадени цели 218 ексклузивни игри, докато за PS3 само 60. Означава ли това автоматично, че количеството е равнозначно и на по-високо качество? Отговорът е не, ако се допитаме до известния сайт Metacritic, който все повече се налага като критерий за успеха на дадено заглавие. Средната оценка на ХВОХ 360-ексклузивните игри в него е 66.6 процента, докато PS3 заглавията имат среден резултат от ревютата си 75.6 процента, което е своеобразен реванш.

А какво да кажем за създателите?

Сравнявайки списъка на студията, които работят за двете конзоли, отново е налице сериозно предимство за платформата на Microsoft. Нещо повече, списъкът в графата ХВОХ 360 прилича на извадка от енциклопедията „Кой кой е в гейм индустрията” – тук са гигантите BioWarе и Epic Games, чиито игри имат средна оценка от 93.5 в Metacritic, както и авторите на рейсър серията Forza Motorsport Turn 10 и тези на игрите с марка Halo от Bungie, които също имат среден резултат за игрите си от почти 90 процента. По-нататък следват имена като Bizarre Creations, Ubisoft Paris, EA Los Angelеs, Neversoft и др. Всичко на всичко, за да се попълва каталога с игри на ХВОХ 360, се грижат повече от 30 студия.

На свой ред списъкът от разработчици на PS3 ексклузивни продукти е доста по-скромен. Предвид успеха на двете Uncharted игри, на първо място там е студиото Naughty Dog, чиито продукти имат средна оценка от 92 процента в Metacritic. Следват го Insomniac Games (Resistance: Fall of Men), Evolution Studios (Motor Storm) и Santa Monica Studio (с ексклузивния за PS3 God of War III). И… дотам с по-известните разработчици. Общо само 8 студия работят по продукти, предназначени единствено за конзолата на Sony.

Хората с пари

Точно така, това са издателите, от чието финансово благоволение зависи до голяма степен попълването на каталозите за двете игри с качествени заглавия. Отново за ХВОХ 360 работят цяла плеяда от известни издатели – Rockstar, Electronic Arts, Activsion, Microsoft Game Studios, Eidos, SEGA, THQ и още две дузини други. При тях борбата за титлата „Най-голям издател за ХВОХ 360” спорят ЕА и Rockstar, но в последно време везните се накланят към авторите на GTA IV.

При PS3 отново се наблюдава малък брой компании, издаващи ексклузивни за конзолата игри. Всъщност те са само шест на брой, като начело на списъка е малко познатата японска компания Atlus, която обаче издава адски популярни в родината си игри. Извън нея най-големият издател на игри за PS3 е самото подразделение Sony Corporation Entertainment. Това показва и различието във философията на Microsoft и Sony – докато американците залагат на широк брой автори и издатели за тяхната платформа, японците предпочитат да държат нещата под строг контрол и в резултат на това съществуват само няколко студия и издатели на техни ексклузивни игри.

И все пак, заглавията

Тук достигаме до истинския сблъсък, защото по-горните категории и цифри могат да се обезсмислят, когато челно се сблъскат самите игри. И така, нека претендентите да излязат на ринга.

Ако трябва да вдигнем максимално летвата за най-представителните ексклузивни игри за двете конзоли, от отбора на ХВОХ 360 ще се състезават поредиците Halo, Gears of War, Left 4 Dead и Mass Effect (с уговорката, че някои от тях имат и РС версии, но те са извън целите на настоящия материал). Буквално в последния месец излезе още една изключително добра игра, предназначена единствено за конзолата на Microsoft – мрачното приключение Alan Wake.

Честта на Sony пък се защитава от двете Uncharted игри, поредицата God of War, Kllzone 2 (която има средна оценка от 91 в Metacritic), Metal Gear Solid 4 и PS3 конкурентът на Alan Wake – Heavy Rain. Ако отново се обърнем към вездесъщия Metacritic ще видим, че ХВОХ 360 разполага само с пет заглавия, които надскачат 90-те процента (Gears of War 1 и 2, Forza 3 и Mass Effect 1 и 2, като втората част на космическия екшън на Epic Games и рейсърът на Turn 10 имат по-голяма тежест, тъй като няма къде другаде да ги изиграете), докато PS3 има цели десет игри отвъд бариерата между „добри ревюта” и „всеобщо признание”:  Uncharted 2: Among Thieves, God of War III, колекцията God of War, обединяваща първите две части, Killzone 2, Metal Gear Solid 4, MLB 09 и 10, Little Big Planet и Demon’s Souls, която ще има европейската си премиера това лято. С други думи точно в ключовата част от сравнението игрите на PS3 се оказват напълно равностойни, ако не и превъзхождащи тези за ХВОХ 360.

Означава ли това, че PS3 отвръща на удара? Имат ли значение влаганите в ХВОХ 360 заглавия пари и дългия списък със студия, които работят за платформата? Печели ли Sony, придържайки се към максимата „по-малко, но по-качествено”? На кого принадлежи бъдещето при големите конзоли? Коя е любимата ви конзолна игра? Много въпроси, на които може да отговорите само вие, уважаеми читатели!

Автор: Иво Цеков