Mass Effect 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Когато изиграх Mass Effect, си помислих – „По-добро нямаше как да бъде”. Е, по дяволите, не бях прав. Втората част от приключенията на Шепърд представлява градация във всяко едно отношение. Една (почти) перфектна научнофантастична екшън-ролева игра, която в нито един момент от геймплея си не страда от шизофрения. Тя много добре знае, че не е нито шутър, нито RPG в пълния смисъл на думата. Тези два жанра не се бият постоянно за надмощие, напротив – живеят в идеален синхрон помежду си. Какво да ви кажа – Bioware. Точка.

Естественото продължение на приключението

Онези от вас, които са си запазили сейвовете от първия Mass Effect, ще останат изключително доволни. Благодарение на едно бързо и безболезнено действие ще можете да пренесете всички основни решения на главния си герой директно във второто приключение, като например дали сте предпочели да спасите Съвета или не, кой оцелява на планетата Вирмере и т.н. Общо взето идеята на BioWare е наистина добра. Ако да речем сте избрали да оставите Рейна Таноптис жива, тя ще се появи във втората част на Mass Effect, за да се опита се реваншира за това, че е помагала на Сарен. Разбира се, това е само една от многото възможни ситуации, които ще намерят отклик във Mass Effect 2.

Не очаквайте обаче с решенията ви да преминат и цялата ви екипировка и умения. В най-добрия случай ще получите отделни бонуси под формата на пари и/или ресурси, чийто размер зависи до голяма степен от това на кое ниво сте превъртели Mass Effect. Също така дори и вашият герой да е бил infiltrator в първата част, когато го импортнете във втората ще може да изберете друг клас и дори да промените външния му вид, ако случайно сте се отегчили от старата му физиономия.

Не на последно място, ако сте завършили играта като Paragon (пич) или Renegade (гад), част от точките, натрупани в съответното отношение ще се пренесат и във втората част, улеснявайки ви още от самото начало при воденето на отделни диалози и въобще – в новата задача на Шепърд. А тя хич не е лека.

Колекторите – една нова заплаха

Основният враг на Шепърд отново са рийпърите, няма защо да се самозалъгваме. Този път обаче над Вселената е надвиснала още една заплаха – Колекторите. Хора изчезват из галактиката, цели колонии биват обезлюдявани за броени минути в следствие на бруталните действия на тази нова насекомоподобна извънземна мощ. Колекторите прелитат от планета на планета с огромния си космически кораб и с помощта на рояк от буболечки парализират стотици души за секунди. След това, необезпокоявани от нищо и никого, провлачват телата им до специални камери и отлитат, без да оставят каквито и да било следи.

Малко по малко Шепърд започва да се убеждава, че рийпърите имат нещо общо с Колекторите, но какво точно? Как ще успеете да ги спрете? И какви са истинските мотиви на Illusive Man да ви върне от смъртта (за повече информация виж карето)? Това са едни от основните въпроси, на които ще се опитате да си отговорите в продължението на Mass Effect.

Какво ново по отношение на геймплея

Макар и историята да е в основата на огромна част от игрите на BioWare и да изглежда винаги поставена на преден план, това в никакъв случай не означава, че компанията пренебрегва геймплейът. Почти всеки един аспект от Mass Effect 2 е леко променен или напълно преструктуриран, за да съответства на стотиците препоръки, отправени към канадците.

Започваме с класовете. Въпреки че във втората част те са същите – soldier, infiltrator, sentinel, vanguard, engineer и adept, BioWare са се постарали този път играта с всеки един от тях да бъде коренно различна. В самото начало описанието е далеч по-подробно и дори ви показва какви умения ще получите, ако изберете съответния клас. Много от тях имат нови способности, като например cloak на infiltrator-а. Други са напълно премахнати. А сега всички могат да се разклонят в две основни специализации в своя финален стадии на подобрение. Така например гореспоменатата cloak има възможност да бъде развита в Assassination Cloak или Enhanced Cloak. В първия случай ще нанасяте повече щети, когато сте скрити от очите на противниците си, а във втория – ще оставате невидими за по-дълго време.

Интерфейсът е преструктуриран

Начинът, по който контролирате съекипниците си, е вече в пъти по-удобен. Всички клавиши, необходими, за да овладеете случващото се на бойното поле, се намират около W, S, A и D. Чрез Q и E посочвате къде да ходят или кого да нападат, а с C ги викате при себе си. С помощта на левия Shift паузирате действието, за да прецените по-добре случващото се около вас. Интерфейсът, който ще се открие пред очите ви в този случай, също е претърпял промени. По-скоро преструктуриран, дори опростен, но в пъти по-ефективен. Сега всички команди, оръжия и способности са събрани на едно място в долната част на екрана.

Прави впечатление, че битките са с една идея по-динамични

Може би това се дължи на факта, че сега не само щита, но и кръвта ви се възстановява автоматично всеки път, когато останете в прикритие за по-дълго време. Или пък на т.нар. „ammo powers”, които допълнително увеличават ефективността на дадено оръжие. Едни разкъсват щитове им, а други замразяват противниците, за да ги разбиете на дребни парченца. Ефектът е прекрасен.

Липсата на инвентар в пълния смисъл на думата пък може да ви накара да се замислите дали BioWare не са прекалили леко с опростяването на някои елементи в Mass Effect 2. Когато обаче се качите на борда на „Нормандия” и видите с какъв набор от възможности разполагате, за да кустомизирате както героя и кораба си, така и всяко едно от възможните оръжия в играта, ще въздъхнете от облекчение.

Дори диалозите са подобрени

Първоначално, когато разбрах, че ще можем да прекъсваме разговорите по различен начин, имах известни резерви. Това обаче се оказа едно от любимите ми нововъведения в Mass Effect 2. От време на време ще получавате възможност да се намесвате активно в разговора, било то за да прекъснете учтиво постоянно говорещия Мордин или за да спрете глупаво хлапе, искащо да стане наемник и по този начин да му спасите живота. Може и по-брутално – като например да забиете на някого нож в гърба в момента, в който престане да ви гледа в очите, или просто да го бутнете през прозореца. Тези сцени са наистина ефектни и показват, че канадците могат да подобрят абсолютно всеки елемент от геймплея, дори и на пръв поглед да изглежда така, сякаш това е невъзможно.

Какъв е крайният ефект?

Разбира се, и BioWare не са съвършени и тук-таме откриваме много, ама много дребни технически проблеми, както и по-дълги от обикновеното лоудинг екрани. Но дори и с тях бих дал на Mass Effect и оценка 7, ако имахме повечко звездички тук в PC Mania. Играта представлява един неустоим микс от динамични битки, уникално добра презентация, страхотни герои, всеки със свой собствен характер и история, и не на последно място – отлична кустомизация както на персонажите, така и на екипировката. Накратко – епична!

За финал мога да кажа само едно. BioWare, спрете се! Ако пускате велики ролеви игри през няма и три месеца, какво ще се случи със свободното ни време, камо ли със социалния ни живот? Първо Dragon Age: Origins през ноември, а сега и Mass Effect 2. През март се задава и експанжъна на драконовото RPG – Awakening. Програмата е пълна, така че си отложете всички ангажименти в тефтерчето, купете няколко фалшиви медицински бележки и се барикадирайте пред компютъра. Мърдане няма.

И не забравяйте – вашите действия в Mass Effect 2 ще имат последствия и в Mass Effect 3!

Автор: Владимир Тодоров