Иде ли нова iРеволюция?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

С технологичен нюх и подбрана маркетингова стратегия продуктите на Apple се превърнаха в едни от най-очакваните и обсъждани джаджи на пазара. Това за пореден път се затвърди с обявяването на новия таблет на компанията в сряда. Ние обаче ще оставим настрана пазарната еуфория и ще се опитаме да анализираме дали и доколко новият iPаd може да се превърне в алтернативна гейм платформа.

Какво видяхме

На официалната презентация бяха показани две игри, които трябваше да илюстрират възможностите на новото устройство. Едната бе шутъра от първо лице N.O.V.A. на Gameloft, а другата – мобилната версия на популярния рейсър Need for Speed: Shift на Electronic Arts. Двете демо версии показаха интересни възможности. В Nova например може да местите по екрана миникартата и да я оразмерите според желанието си.  Това обаче не прикрива факта, че управлението на шутъра бе доста трудно, особено когато трябва едновременно да се прицелвате като плъзгате пръста си по екрана и да държите таблета. Shift безспорно бе по-добрата демонстрация и показа как може да изглежда една игра за iPad. Визуалното качество бе съвсем приемливо и наподобяваше това на игра за PS2, а машината прие увеличението на детайлите нормално. На моменти играта изглеждаше леко тромава, но трябва да имаме предвид, че Shift версията за iPad е разработена едва за две седмици.  

Поглед под повърхността

Извън двете демо версии, оптимизирани специално за iPad, Apple показа след края на пресконференцията още игри, всичките от които обаче бяха обикновени iPhone заглавия, пренесени директно на таблета. Триизмерни геймки като Super Monkey Ball изглеждат добре на по-големия екран, но 2D игрите определено стават размазани и пикселизирани.

С процесора си от 1 GHz новият iPad е по-мощен от iPhone 3GS, но все още е далеч от добрата геймърска мощност. Наистина успехът на Wii показа, че съдържанието е по-важно, отколкото мощността, но играта на iPod/iPad прави Wii да изглежда като PS3. Всъщност до момента iPad прилича най-много на Nintendo DSi XL, уголемена версия на джобната конзола DSi. XL увеличи екрана спрямо предната си версия така, както iPad прави сега това. Продуктът на Nintendo използва стилус, докато Apple обявиха, че към таблета ще може да се включи истинска клавиатура.

Какво мислят специалистите?

Оставяйки настрана хайпа – ах, тази дума – гейм индустрията е леко скептична към възможностите на iPad. Майкъл Пахтър от анализаторската къща Wedbush Morgan е убеден, че той няма да предизвика нищо сериозно. „Влиянието му върху геймърите ще бъде ограничено, макар че някои със сигурност ще си го купят”, казва той. Пахтър обаче предвижда, че пускането на таблета ще засегне продажбите на DS, докато в същото време ще помогне на iPod Тouch заради съвместимостта на платформите.

Джеси Дивинич от Electronic Entertainment and Design Research пък твърди, че за да бъде приета на сериозно и да има възвръщаемост на вложените от издателите усилия, една игра за таблета трябва да струва поне 20 долара. Тъй като това е малко вероятно, според него основните игри ще бъдат създавани от независими студия, но пък най-вероятно няма да са толкова качествени. Пак той счита, че свръх наситеността на пазара на заглавия за iPhone и iPod Touch също ще бъде пречка за иноваторството.

Изглежда, че един от малкото по-сериозни съюзници на Apple за момента са Epic Games. След като наскоро те пуснаха демо на легендарния им Unreal енджин за iPod 3GS, вицепрезидентът на компанията Марк Рейн обяви, че „тя ще се опита да пренесе конзолното изживяване на iPad”.  

Да бъдем трезвомислещи

Преди всичко сме длъжни да отбележим, че двете показани игри са всъщност за iPhone, не са добре оптимизирани и по никакъв начин нямат завършен iPad вид. От Apple обещават, че всичките 140 000 приложения за iPhone, които в момента са налични, ще бъдат съвместими с таблета или в прозорец, или на цял екран. Но за да се наложи той като гейм платформа, компанията се нуждае от нещо повече – уникални и оригинални игри, направени специално за новото устройство. Такива игри могат да дойдат преди всичко от големи производители като ЕА, Activision, Ubisoft и др. И тук стигаме до  потенциалния проблем – магическия кръг, в който могат да попаднат Apple и издателите на игри. От една страна, iPad се нуждае от силни заглавия, за да привлече повече потребители, а от друга, повечето големи компании няма да бъдат склонни да инвестират в ексклузивни игри, ако Apple не им гарантират, че в рамките на следващите две години ще имат поне 20 милиона продадени таблета.

Докато не видим поне няколко добре изглеждащи заглавия, направени ексклузивно за таблета, не можем да бъдем уверени в неговото бъдеще като гейм платформа. Но пък Apple вече неколкократно показаха, че могат да ни изненадват положително. Дали и сега ще е така?

Автор: Иво Цеков