Келтски крале

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 авг. 2002

Появата на българска игра е събитие и разработчиците на геймсофтуер ни дават основание да се чувстваме част от световната компютърна карта. Celtic Kings, известен най-вече под работното си име The Druid King, е в предстартови позиции и ще се появи за продажби (в САЩ и Европа) през есента. Преведената на български език версия се очаква най-рано през месец януари на 2003 година, но още не е ясно дали изобщо ще излезе. Ще задоволи ли Celtic Kings очакванията ни за качествен продукт и дали последното отроче на Хемимонт ще оправдае циркулиращите вече две години в родните медии суперлативи относно заглавието – на тези въпроси ще се опитаме да отговорим в следващите редове.
Както писах преди точно една година в тогавашния ми предварителен поглед над The Druid King, действието се развива във времето на римските легиони и пресъздава
конфликта между

Цезар и галските племена

предвождани от техния храбър вожд Версенжеторикс. Главен герой е галският младеж Ларакс, чиято любима е убита при нападение над родното му село. Той решава да призове боговете на помощ, за да си отмъсти. И оттук нататък се започва…
Celtic Kings обхваща 20 мисии като всяка от тях е свързана с предходната, а всички заедно се сливат в обща последователност и образуват единен разказ. Следвайки новата мода, Celtic Kings e жанров хибрид и може да бъде определен като стратегически адвенчър с елементи на ролева игра. Така че не се учудвайте, че ще можете да забележите много познати детайли от най-актуалния хит WarCraft III като например присъствието на по-силни уникални единици – героите, които могат да се развиват и да трупат опит. Тези юнити притежават по-високи показатели за атака и защита, а носеният от тях инвентар от специални предмети влияе и на присъединената към тях армия.
В геймплея на Celtic Kings

елементът на строежите е премахнат

По този начин вашата единствена задача ще се окаже провеждането на битките и решаването на конкретни задачи. Особено внимание е отделено на друидите. Те могат да лекуват вашите части, а също така да извършват магии в специални светилища, разпръснати по картата. Ефектът от тези заклинания се отразява на всички единици, намиращи се по съответното ниво. Така например може да бъде извършена магия, която да увеличи финансовите постъпления както във вашата хазна, така и в хазната на римляните.
Основните ресурси са два – злато и храна. Когато армията ви се намира близко до населено място, изхранването на вашите бойци не е проблем, тъй като те се “препитават” от събраното количество. Ако обаче се отдалечите от базата си, след време показателят за храна започва да намалява и в най-лошия случай вашият войник гладува и не е в състояние да изпълни бойните си задачи. Този проблем е решен с така наречените обози с мулета, които прекарват манджа за бойните части и ви позволяват да водите продължителни битки далеч от базовия лагер. По този начин логистичната подкрепа за вашата войска се превръща в първостепенен елемент от геймплея, който ще принуди геймърите да си размърдат мозъка и да измислят по-оригинални и засукани тактики от популярните “ръшове”. Освен това завладяването на привидно маловажни и безполезни населени места може да се превърне в ключов фактор за победата над врага. Самите селища са два вида – град и село, като в града се генерира злато (постъпления от данъци), а в селата се трупа храна.
Специално внимание е обърнато на

изкуствения интелект

Галските воини са много могъщи, но крайно неорганизирани, като по този начин превъзходството им срещу една добре обучена и дисциплинирана римска армия на практика се изпарява във въздуха. От своя страна пък римляните показват истинските си качества, само когато са събрани в легион и спазват бойния ред. Разнообразието от бойни части е повече от добро. По време на 20-те мисии, обхващащи приключението на Ларакс, ще се срещнете с пеши и конни войници, въоръжени с мечове, копия, боздугани, лъкове и прочее. Любопитна е способността на пешия галски войник да изгражда катапулт. Докато останалите ви воини се бият с вражеските единици, можете да отделите един боец, който да се заеме с построяването на обсадната машина, след което той може да започне атаката срещу сградите на противника. На практика няма ограничение в размера на армиите (стига да можете да се справите с изхранването им), като в повечето случаи красиво анимираните сблъсъци се осъществяват между 50-ина воини.
Приликите с WarCraft вероятно са целени, но в никакъв случай не можем да говорим за копиране или заимстване на идеи от хита на Blizzard. По-скоро

Celtic Kings е повече екшън-ориентирана

като главната ви задача е правилното управление на бойните части и планирането на най-ефективната тактика. Самите карти на игра са доста големи. В една мисия нерядко ще трябва да изпълнявате повече от един куест, а допълнителните задачи се появяват с течение на времето.
От Хемимонт поставят специален акцент върху графиката на Celtic Kings. За съжаление обаче като база за сравнение бихме могли да използваме преди всичко заглавия като Age of Kings или други подобни продукти от последните години. Качеството на текстурите е далеч от това на актуалния еталон WarCraft III, който успя да докаже, че много шарен`ия и бомбастични визуални ефекти са възможни и в стратегическия жанр. В звуково отношение момчетата от българското геймстудио също са се постарали, но според мен не достатъчно. Звънът на мечовете, реакциите на бойните части на дадена команда и фоновата музика са достатъчно добри, приятни за ухото и могат да си съперничат с всеки нов продукт в жанра. Когато обаче става дума за озвучаването на диалога между героите, свързан с развитието на историята, нещата просто не стоят така.
В заключение мога да кажа, че Celtic Kings е много приятна и добре направена стратегия. Основният коз се нарича дълбочина на геймплея. В графично и звуково отношение обаче по-ниският бюджет в сравнение с мощната световна конкуренция си личи отдалече. И все пак като за независим разработчик нещата са на шест. Дано играта има търсения успех по световните пазари. Конкуренцията обаче ще бъде меко казано свирепа.

Автор: Александър Бойчев