Отваряйки кутията на играта, се чувствам едновременно превъзбуден от предстоящото, но и притеснен, че мога да се окажа разочарован. Та нали това е Call of Duty: Modern Warfare 2 – играта, за която аз и колегите сме пуснали поне дузина новини, превюта и анонси, може би най-очакваният продукт на годината и потенциално най-продаваната за всички времена игра! След няколко дни нон-стоп екшън в снежни пустини, американски предградия и бразилски гета мога да кажа, че притесненията ми са били напразни, защото Modern Warfare 2 действително предлага спиращи дъха геймплей и разнообразие в най-добрите традиции на поредицата.
Три в едно – една наистина добра комбинация
Уникалното в играта е, че с нея получавате цели три режима, всеки от които е не просто добавка към основния геймплей, а самостоятелен елемент с характеристики и особености, които ще ви задържат дълго. Най-напред сингъл кампанията се явява директно продължение на събитията от предната част, като ви пренася четири години след събитията в CoD: Modern Warfare. Русия е в ръцете на крайните националисти, които издигат в култ своя загинал лидер Закаев. Неговият наследник Макаров е истински фанатик, който се опитва всячески да дестабилизира международния ред с терористични атаки. За да го спре, американското разузнаване се опитва да внедри агент под прикритие в най-близкото му обкръжение. Той обаче е разкрит и руснаците използват това като претекст, за да нападнат Съединените щати. Момчетата от Infinity Ward очевидно са прекалили с тази история, която изглежда с повече дупки в сюжета, отколкото има по второкласен път от републиканската ни пътна мрежа, но това пък поставя сцената за кратка и напрегната кампания.
За милионите фенове на предната част всичко в играта изглежда познато и дори някак носталгично: от тренировъчната мисия в началото, през пурата в устата на Соуп, който сега, в качеството си на ваш командир, изглежда я е наследил от капитан Прайс, та до появата на други познати лица. Веднага щом започнете и самата игра ще разберете защо това е един от най-добрите шутъри, който някога се е появявал. Modern Warfare 2 ви поставя директно на бойното поле, без помощта на допълнителни умения и предмети: пред вас е суровата реалност на войната във всичките й форми и без да е крайно реалистична, играта създава неподправено усещане за участие в нещо голямо, динамично и атрактивно.
Рецепта за успех
В основата си геймплеят е останал непроменен: вие и вашите спътници се опитвате да постигнете различни междинни цели, които ви водят до крайната задача за мисията. Компасът на екрана услужливо ви показва накъде трябва да се движите, а макар че повечето от тях са скриптирани, различните ситуации не престават да ви очароват и изненадват. Верни на себе си, Infinity Ward са създали живо и динамично бойно поле, където се чувствате като важна част от военната машина, без обаче да сте супергерой. Заедно с вас отново се движат десетки войници, които маневрират, търсят прикритие, обстрелват врага, а понякога попадат и под неговите куршуми. Точно това чувство за принадлежност превърна поредицата Call of Duty в толкова успешна и тук отново ще може да се насладите на него.
Пренасянето на действието в САЩ може да е малко лековато от гледна точка на реалистичност на сюжета, но безспорно предлага нови възможности за геймплея. Предградията на щата Вирджиния са интересна територия за бойни действия в градски условия. Така ще ви се наложи да се сражавате в ресторанти за бързо хранене, задни дворове и типични американски еднофамилни къщи. Останалите места, които ще посетите, също са издържани много добре, като особено пленяващи са снежните мисии. Възможността да се придвижваш сам във вражеска база през непрогледна снежна завеса и да наблюдаваш движението на враговете на сензора на оръжието си е наистина неповторимо изживяване.
В повечето случаи обаче мисиите ви отвеждат в пълни с действие зони, където всичко ври и кипи. Около вас летят куршуми, падат гранати, а по радиостанцията се чуват почти непрекъснати разговори и команди. Част от репликите по радиото всъщност ви обясняват и случващото се в сюжетната линия, но е доста трудно да ги следите, когато са подадени в разгара на някоя престрелка. Други обаче съдържат информация за непосредствени опасности и позиционирани врагове, на които е добре да обръщате внимание. Всичко това се развива на фона на красивия свят, създаден от собствения енджин IW, който в четвъртата си версия е още по-мощен и позволява генерирането на по-големи и детайлни пространства.
Разнообразието от оръжията в играта определено е сред нейните силни страни. Ще срещнете познати от предишната част автомати, но повечето са съвсем нови и дори леко футуристични. В отделните мисии ще боравите със снайпери с термални сензори, автомати със сензори, които засичат туптенето на сърцето, различни видове пушки помпа, ще насочвате въздушни удари и какво ли още не. В играта ще откриете и едно интересно хрумване – възможността да държите по едно оръжие във всяка ръка – но това не е особено практично и затова се появява рядко, а ще го използвате дори още по-рядко.
Търся войник по обява
Режимът SpecOps е перфектната връзка между сингълплейър изживяването и лудостта на мултиплейъра. В него имате на разположение над 20 мисии, които са разпределени в пет категории и се развиват на карти, вдъхновени от събитията в кампанията. Може да ги изиграете с партньор и, повярвайте ми, усещането на моменти е наистина страхотно. Задачите са най-различни и варират от относително прости като стигнете от точка А до точка Б, елиминирайки всичко по пътя си до такива, които изискват максимална координация и съсредоточеност. Така например в една от мисиите се връщате на карта, позната ви от предната част на играта като единият играч се сражава на земята, докато другия му осигурява подкрепа от въздуха. Моят личен фаворит обаче си остава онази, в която трябва да преминете през снежната карта, без да попаднете в полезрението на многобройните патрули и кучета, обикалящи наоколо. Тук всяко движение и действие имат значение, а ако мислите че можете и по-добре, просто повишете нивото на трудност – имате общо три на разположение.
Заразителна мултиплейър лудост
Call of Duty: Modern Warfare превърна мултиплейъра от обикновен допълнителен режим в самостоятелен продукт, гарантиращ дълъг живот на играта. Именно тук Infinity Ward са съсредоточили като че ли най-много усилия и резултатът е впечатляващ. Най-сериозната порция критика от геймърската общност бе насочена към високата степен на контрол, която ще се осъществява от студиото – във всеки един момент трябва да разчитате на услугата IWNET, която работи със Steam. До момента системата се държи добре, а миграцията, в случай на нужда, отнема само няколко секунди, което не забавя и не наврежда на геймплея.
Една от широко рекламираните функции на новата мачмейкинг система бе това тя да ви разпределя в заедно с играчи не по ранг, а по умения. Разбира се, това е относително, защото винаги може да се окажете заедно с някой много добър или пък крайно некадърен играч, но от видяното до момента дава резултат и е предпоставка за оспорвани мачове. Цифровата стойност на пинга обаче е заменена от графично изображение, наподобяващо това на обхвата на мобилните телефони. Тъй като няма как сами да изберете сървъра, към който да се вържете, ще трябва да се осланяте на избора на IWNet, а при стойност, по-малка от три чертички, със сигурност ще имате проблем в качеството на игра.
Мултиплейърът впечатлява както със съдържание, така и с дълбочина. Сред новостите е възможността да модифицирате своите killstreaks, така че да получавате различни бонуси след определен брой убийства. Личен фаворит тук е Predator missile, чиято траектория може да управлявате с малкото си куфарче, макар че по това време сте уязвими за останалите играчи. Категорията Perks също е разширена с нови умения, а освен това някои от тях вече имат и Pro версия, която ви дава допълнителни придобивки.
Дизайнът на картите е много добър и позволява най-различни маршрути, скривалища и горещи точки, от които един снайпер може да направи чудеса. Оригинално хрумване е и въвеждането на щит за основно оръжие, който дори не може да бъде унищожен – честата стрелба по него го превръща в неизползваем, тъй като видимостта ви се намалява, все едно сте уцелени, но след известно време гледката се възстановява. Наистина, с щита се борави трудно, но в ръцете на по-опитни играчи може да се превърне във важно преимущество, особено ако двама комбинират усилията си около него.
А какво пречи?
Няма съмнение, че Modern Warfare 2 е адски стойностен продукт, но дали това е достатъчно, за да я превърне в най-обичаната игра? Нищо не е съвършено и този случай също не прави изключение. Най-напред, сингъл кампанията е твърде къса, дори по стандартите на CoD: Modern Warfare. В предварителните разговори от Infinity Ward обявиха, че тя ще бъде с подобна продължителност, което само по себе си е разочароващо, но се оказа, че тя е дори още по-орязана. На стандартна трудност може да я изиграете за около четири часа, а ако вдигнете летвата, това ще ви даде още час-два, но чисто времево, а не като по-голямо удоволствие. Освен това предната част се отличаваше с напрегната и интересна история, която мнозина пренебрегваха заради мултиплейъра. В Modern Warfare 2 кампанията няма същия блясък и не пленява играчите така, както при култовата мисия в Чернобил например. Историята е твърде плоска и несвързана, а мисиите изглеждат повече като отделни мини-сценарии.
Дори да оставим пропуските по самата игра, защото те наистина са твърде дребни, за да развалят общото удоволствие, не може да не отбележим поведението на Activision. С премахването на самостоятелните сървъри компанията лиши РС общността от контрол върху играта. Така отпадна възможността за модове, авторски карти и други идеи, които може да не са от значение за средния геймър, но със сигурност се ценят от запалените фенове; намален бе и максималният брой участници в даден мач, премахнати са оше конзолата за команди и важната опция за надничане зад ъгли. До голяма степен проблемът на Modern Warfare 2 е, че стана жертва на прекомерната кампания и комерсиалните желания на своите издатели. Преценили, че конзолният пазар им дава много по-големи финансови изгоди, Activision превърнаха играта в продукт, ориентиран изключително натам, докато за РС геймърите остава леко горчивото чувство, че са получили нещо за отбиване на номера. Преди години CoD: Modern Warfare спечели такава популярност донякъде точно, защото не се стремеше към нея. Сега, когато картите са на масата, а очакванията са били раздути неимоверно, е доста по-лесно да се разочароваш.
Да отдадем дължимото
И така, Call of Duty: Modern Warfare 2 вече е на пазара. Независимо от дребните недостатъци, тя просто е обречена да спечели милиони фенове, награди и приходи. Няма как да отречем динамичния геймплей и усещането за директно участие в мащабна холивудска екшън продукция. Затова намерете няколко приятели, започнете игра и се радвайте, че скоро идват празници, през които ще може да се наслаждавате на произведението на Infinity Ward необезпокоявани. Защото не се знае дали някой някъде няма да реши да направи следващата версия само онлайн шутър или пък просто да не я пусне за РС…
Автор: Иво Цеков