За игри като Diablo е доста трудно да се напише статия в раздел “Ретро”. Всеки уважаващ се геймър е врътнал поне половината, ако не и цялата игра, барабар с HellFire. И все пак тя поставя началото на света, в която се развиват игрите, носещи това име. Действието се развива във вселената, наречена Sanctuary (в буквален превод – светилище), а тази първа част започва в земите Khanduras – място, пълно с чудеса и магия.
Историята обаче се крие доста по назад във времето – когато започва битката между ангелите и демоните, наречената The Great Conflict. Тази битка продължава много хилядолетия, но никой не може да вземе превес. И тогава се появяват хората. Те, за разлика от другите две раси, не се раждат с принадлежност към доброто или злото и разбира се, двете фракции във Великия Конфликт изчакват да се разбере към кого ще се присъединят. По същото време демоните Мефисто, Баал и Диабло замислят пъклен план и намират начин да преминат в нашия свят.
Ангелите, от своя страна, идват, за да защитят хората. За целта те създават орден, наречен Horadrim. След много перипетии те успяват да запечатат силите и душите на Мефисто, Баал и Диабло с магия в камъни, наречени soulstones. С времето Horadrim-ът замира, и отново настава мир. До деня, в които Диабло е успял да се освободи. И този ден е дошъл, както си личи по всичко.
Така и започва играта
В началото избирате герои от трите възможни класа – воин (warrior), жена-стрелец (rogue) или магьосник (sorcerer). Всеки от тях има своята специфика. Има и неповторимо умение – воините могат да си оправят оръжията си сами, стрелците могат да изстрелват огнени стрели, а маговете – да презареждат магически премети. След като приключите с избора на герой и кръщаването му, се оказвате в град Tristram. Ще откриете само няколко човека – всичко друго е избягало или избито. Оцелелите ви помагат да навлезете в играта – дават ви информация и куестове, лекуват ви, оправят оръжията и екипировката, продават арсенал или изкупуват това, което носите… Цялото действие на играта се развива в изоставена катедрала, близо до Тристрам. Тя е построена на мястото, където е закопан соулстонът на Диабло. Всички катакомби, из които бродите, са случайно генерирани – демек всеки път като започнете нивото, то е различно.
Нивата в играта са 16 и всяко от тях ви води с една стъпка към решаващия сблъсък с Негово Величество Господаря на Ужаса – самия Диабло!
Предметите в играта са много – над четиридесет вида оръжия, няколко десетки брони и около стотина уникални предмети. Оръжията са в пет основни класа. Жезли за магьосника, лъкове за стрелеца, и мечове, брадви и бухалки за бияча. Освен това всеки клас може да носи и предмети за друг, ако покрива изискванията им. Има и магически артефакти с по един или два допълнителни показателя. Тварите, с които ще се сблъскате, са над двеста – всеки със своя вид атака и поведение. Когато са на група, всеки клас действа по различен начин – зомбитата и скелетите се разбягват, ако убиете един, а за разлика от тях рицарите се събират и атакуват по-нахъсано.
Когато победите финалния бос
може да се пробвате и на мултиплейър. В играта има вградени няколко режима – игра по сериен кабел, през модем, по LAN u в battle.net (където в момента се играе напълно безплатно и без никакви серийни номера и подобни). Задачите в мулти не са толкова обемни, колкото в самостоятелна игра, а са по-скоро насочени към по-бързото убиване на главните гадини. Самите битките са вариращи като тактика – така, както лесно убиваш един тип гадини или бос, при следващия се озорваш, а при този след него нямаш и шанс да оцелееш повече от половин минута. Примерно немъртвите най-лесно се убиват с бухалки и боздугани, а демоните – с режещи оръжия…
След като извъртите играта десетина пъти, намерете си единствения излязъл адон за нея – HellFire – и продължете. Историята в него се завърта около На-Кул (Na-Kul), демон от армията на Диабло, който е успял да се измъкне, преди вие да се намесите. Подкрепян от зъл магьосник, той решава, че има достатъчно сила, за да довърши злото дело на своя бивш командир.
В HellFire се добавят две нови подземия (Festering Nest и Demon Crypt), нов клас герой – монах (Monk), опция за избиране на ниво на трудност при започване на игра, както и възможност за постоянно бързо придвижване. Има и огромна кyпчини нови предмети, заклинания, еликсири, гадини, както и доста брони и оръжия. И добрия стар ковач Griswold вече предлага различни оръжия всеки път, щом напуснете града и се върнете при него. Макар и да официално адонът да е само за мултиплейър, има чийт, които ви осигурява и игра в LAN или през модем, добавя още два куеста (The Cow Quest и Teo Quest), кaкто и ви дава възможност да играете с новите класове бард (Bard) и да видите героя варварин (Barbarian)…
Сигурно се чудите каква е тази статия за ретро игра, написана в сегашно време. Отговорът е прост: има игри, на които времето никога няма да мине. За тях се говори само в сегашно време.
Автор: Пеню Дачев