Трябва да се признае, че няма чак толкова много игри по темата за Гражданската война в САЩ, особено от жанра на шутърите. Но да участваш в голямото сражение за Америка с амуниции от бъдещето, си е още по-голяма иновация. Да мажеш наред с модерни оръжия, бълващи огън за секунди, докато жалките войничета от отминалата епоха едва презареждат своите ретро пушки за няколко минути, е не само забавно, но и доставя онова чувство, което вероятно ще изпитат извънземните, когато най-после дойдат на раздираната ни от войни и разруха в околната среда Земя. Докато това стане обаче, ние ще можем да пътуваме из различните човешки времена с помощта на плазмена сфера, която ще ни спасява задника в последния момент!
Как е реализирано всичко?
Признавам, че играта не е с особено оригинален сюжет, но пък нали играем шутър – за какво ни е повече? И ако сюжетната линия не е особено вълнуваща, то – от друга страна – поне се опитва да бъде разнообразна откъм нива и периоди, в които са вмъкнати безброй мисии и кампании. Сред големите плюсове на заглавието е, че вашата скромна личност не се възприема от враговете като най-големия злодей в групата ви и не всички дула са насочени непременно към вас. Противниците стрелят така, както вие гърмите по тях – ако някой ви е на мушка или ви се е изпречил – няма да му простите и толкова. Точно както, ако бяхте в истинско сражение.
Започвате от името на Александър Морис, тежко ранен в първата си мисия. От неизбежна смърт го спасява агент от бъдещето, който го отнася в далечни времена, а нашият човек трябва да преодолее културния шок, че пътувания във времето са възможни. Той обаче е кораво момче – адаптира се своевременно. Пък и кой не предпочита да попадне в една на пръв поглед враждебна футуристична платформа, отколкото да бъде лишен от скалпа си от освирепял индианец минути по-рано? А къде всъщност са ви отвели, ще попитате. Хората от бъдещето ви казват, че съществува неизвестна фракция, която се опитва да пренапише световната история в своя полза. Вашата задача ще се състои в това да установите нейното ръководство и да възстановите естествения ход на историята. Както може би се досещате, чистото пуцане е малко банално, ако не е съпроводено от морални основания. Ето защо в края на играта просто ще участвате между
битката на доброто и злото
Морис стартира в новия свят с обучителна мисия, защото, идвайки от архаичната атмосфера на Гражданската война, той трябва да овладее използването на модерните оръжия с един интензивен курс. А пък и злодеите не се ограничават до средствата и методите за постигането на целта си. Заплашени от унищожение са не само важни исторически личности, но и цели градове и държави. Малка остатъчна част от хората, които не са минали на страната на ужасната фракция или не са били убити, организират съпротивата, към която трябва да се присъедините и вие. Така ще попаднете последователно в Първата световна война, Втората световна война, за втори път в сражение от Гражданската война в САЩ и дори ще се озовете в 79 г. от Хр. е. в известния с тъжната си съдба римски град Помпей, където ще станете свидетел на изригването на вулкана Везувий.
Воините от другите епохи имат фактори като морал и страх, така че ако направите една мигновена атака, ще внесете суматоха в редиците на солдатите, те ще бъдат обхванати от паника и ще се разпръснат по бойното поле във всички посоки. Но ако те имат значително числено превъзходство, Морис и неговата група няма да могат да ги уплашат и със самочувствие, те ще ви атакуват, независимо от футуристичните ви оръжия и облекло. Впрочем ако ви се наложи да застреляте сто легионери, въоръжени със саби и щитове, не си го слагайте на съвестта, защото и без това те ще бъдат унищожени без капка жал от представителите на организацията. Ето защо вашата чистка с помощта на карабината е начин да ги освободите от ужасите, които им предстоят, и от мъките, които ще трябва да преживеят.
Докато сте играли антична стратегия, няма как да не ви е хрумвала мисълта: „Ех, да имах сега едно РПГ, тези рицарчета щяха да станат купчина стопена ламарина…“ В играта наистина има ситуации, когато това ще е възможно, но подобни решения не са правило и обикновено пуцалата, които носите със себе си, са адекватни на епохата, в която сте се озовали. Впрочем оръжията са над двадесет вида, което си е забележително. Това с модерните оръжия е наистина добре обмислено решение и не нарушава баланса на играта. Как, ще попитате вие. Отговорът е много прост – когато патроните на картечния ви автомат свършат, не очаквайте
да ги намерите из колизеума
или форума на античния град, в който се подвизавате. Вие ще се принудите бързо да използвате тези амуниции, които ще откриете по картата. Същото е и с облеклото – подходящо е да сте накичен с актуалните за епохата одежди, защото някакси доста ще биете на очи, ако сте навлечен със скафандър и непромокаеми пластмасови апрески. Сред враговете в миналото са се интегрирали и агенти на организацията, които също са се дегизирали като местни хора. Вие ще трябва да проявите доста съобразителност, за да ги разпознаете и да предпазите ключовите фигури от тях, за да не могат да променят хода на историята, ако ги убият.
За съжаление играта оставя едно натрапчиво чувство за незавършен продукт. Историята можеше да бъде поднесена по-добре, битките често се превръщат в истинско хаотично мазало, а от презентацията (и графика, и звук) има доста какво още да се иска. В крайна сметка ако искате да опитате една на теория оригинална концепция, Darkest of Days е вашата игра. На практика обаче дупките в идеята са повече, отколкото вероятно бихте могли да понесете.
Автор: Свилен Енев