Темата за продължението на даден развлекателен продукт е адски стара и се среща във всички индустрии. Колко пъти например излизат продължения на филми, които се оказват само бледо подобие на оригинала? Повечето от тях или се опитват да повторят печелившата формула, но вече изглеждат прекалено изтъркани, или пък попадат в другата крайност – в стремежа си да бъдат оригинални тотално се отдалечават от всичко, което е характеризирало първия продукт. При компютърните игри нещата стоят по абсолютно същия начин. Истински успешните продължения са доста малко, а повечето продукти се оказват посредствен опит да се изкопира съдържанието на оригинала и след козметични корекции да се замаскира като ново заглавие.
Нищо не илюстрира по-добре тази негативна тенденция от спортните поредици. Едва ли има по-експлоатиран жанр от тях, що се отнася до ежегодното бълване на нови игри, в които реално единственото ново е цифрата в заглавието. Нека бъдем откровени – огромната част от предлаганите спортни игри всъщност не са нищо друго, освен един стандартен ъпдейт по отношение на играчите, отборите и статистиката. За цвят авторите могат да сложат малко поосвежена графика (макар че не бива да очаквате нищо особено), а ако сте наистина късметлии, може да се окаже, че любимата ви игра тази година има и някаква малка новост, скрита някъде в до болка познатите ви менюта и режими. Всичко това обаче се опакова надлежно – тук пък може да се зарадвате на нова спортна звезда на обложката на диска – и се рекламира и продава като качествено нов продукт на съответната пълна цена. Вероятно е оправдано от икономическа гледна точка, но пък не е особено джентълменско.
„Празно за пълно” в компютърен вариант
Безспорно царете на този подход са Electronic Arts. Тяхното спортно подразделение EA Games има грижата потокът от FIFA, NBA, NHL, Madden и какви ли не още игри да не секва никога. През 2004 г. компанията сключва договор с Националната футболна лига на САЩ, който заедно с удължението си важи до 2012-та. Година по-късно EA Sports се споразумява с Националната колежанска атлетическа асоциация за правото да създава спортни игри за шест години. Подобен е договорът с NASCAR, който също гарантира на компанията шест години ексклузивност. Резултатът е поредица от еднообразни заглавия и над половин милиард чиста годишна печалба за EA Sports в последните няколко години.
Причината за популярността на спортните серии сред издателите е проста. Те предлагат ефективна рецепта за стабилен приход срещу относително малко разходи. Докато много други разработчици прекарват безсънни нощи в опити да измислят оригинална история или геймплей концепция, авторите на спортни игри се отдават на спокойна почивка, защото – нека бъдем честни – какво друго може да се прави на една футболна игра, освен да се играе футбол. Да, в играта може да имате различни първенства, турнири, плейофи, но основата си остава една и съща – огромната част от геймплея се развива на зеления терен. Така въпреки че някои серии съществуват повече от десетилетие, те не са допринеси с почти нищо за цялостното развитие на индустрията.
Технически игрите не впечатляват с нищо и всяко ново издание изглежда почти по същия начин, както и предишното. Очевидно създателите на такива игри не влагат усилия и ресурси в разработването на нова графична технология или зашеметяващ енджин, най-малкото защото няма нужда за това. Всъщност авторите на спортни игри нямат и много поле за маневриране, след като предметът на играта е предварително дефиниран. На всичкото отгоре те са приклещени между непрекъснатата жажда за приходи на издателите и исканията на феновете да притежават продукти, които са актуални и отразяват спортните реалности.
Как може да изглежда бъдещето?
При така дефинирания проблем се очертават две основни необходимости – задоволяването и на издателите, и на феновете. Едните се интересуват само от цифрите във финансовите отчети, а другите искат, ако не друго, то поне любимият им отбор да има във виртуалния си състав си най-новите придобивки, точно както и в действителност. Може би решението не е чак толкова трудно – след като спортните игри масово приличат на ъпдейти, които останалите заглавия получават или безплатно, или срещу символично заплащане, тогава защо и издателите на спортни продукти не приложат същата стратегия. 2K Games вече излязоха на прав път с тяхната NBA 2K9 и идеята, наречена Living Rosters. Тази функция позволява на играта да се ъпдейтва автоматично с последните данни от НБА всеки път, когато геймърът влиза в интернет. Така получавате всички важни данни – трансфери, контузии и дори актуализация в оценките на играчите според тяхното представяне – веднага. Добавете още няколко глезотии като отключването на нови анимации и движения на играча, които стават достъпни с течение на сезона, и получавате практически автентично и неограничено усещане за участие в най-силното баскетболно първенство на планетата. И това може да бъде постигнато само с един-единствен продукт и срещу съответното прилично заплащане! Ако тази идея бъде прегърната и доразвита, това може да се окаже решението на проблема с монотонността и повторяемостта при спортните игри. В противен случай ни се налага да чакаме още няколко месеца и да си купим нова игра, за да разберем, че Кристияно Роналдо вече е играч на Реал Мадрид…
Автор: Иво Цеков