Тазгодишното Electronic Entertainment Expo, по-популярно под името E3, предизвика тиха революция в света на гейминдустрията. В навечерието на неговото откриване в L.A. Convetnion Center, очакванията бяха изключително големи. От една страна предварителната информация гласеше, че в него ще участват над 80 компании от света на игрите и технологиите или двойно повече в сравнение с миналата година. От друга страна, финансовата криза, която не подмина и тази индустрия, безспорно влоши атмосферата и всички тръпнеха в очакване да видят как тя ще се отрази на компаниите. За успокоение на всички заинтересовани, Е3 2009 бе голям успех и регистрира както повишена активност на участниците в него, така и огромен интерес от страна на преса и фенове.
Впечатляващите заглавия
Е2 2009 започна ударно, а причината за това бе проста – компании като Microsoft, Sony и Ubisoft хвърлиха всичките си ресурси, за да превърнат своите пресконференции в гвоздея на програмата. Така най-напред видяхме нови подробности около космическата сага Mass Effect II, а после продължихме престоя си в открития космос с анонса на Halo: Reach. И докато първата игра ще се появи относително по-скоро, то Halo: Reach се очаква през есента на следващата година. Кратката демонстрация на геймплея в Modern Warfare 2 ни показа защо това е едно от най-чаканите заглавия, а Microsoft изненадаха всички, като обявиха, че вече имат договор с Infinity Ward за разработването на два пакета с мултиплейър карти, които да бъдат ексклузивни за XBOX360.
Втората част на Assassin’s Creed ще направи своята премиера, като ни пренесе във Венеция, а успоредно с това заглавие ще излезе и за PSP под името Bloodlines. Портативната конзола на Sony изведнъж се оказа в центъра на вниманието, защото първо бе обявена нейната нова версия – PSP Go – а след това и Gran Turismo и Metal Gear Solid: Peace Walker. Със сагата на Солид Снейк пък бе свързана друга голяма новина – лично авторът на поредицата Хидео Коджима дойде на пресконференцията на Microsoft, за да обяви, че следващото заглавие от нея ще бъде за XBOX 360. Всъщност ще има и още една промяна – Солид Снейк ще приключи своята кариера, а Райдън ще стане новия герой на поредицата.
Две отдавна очаквани заглавия бяха възродени и милиони геймъри си отдъхнаха, че те все пак ще се излязат на пазара. Първо Microsoft пусна демо на Alan Wake и потвърди, че играта ще се появи, макар и с ново закъснение. Веднага след това от Ubisoft представиха нов материал на тема Splinter Cell: Conviction. Така стана ясно, че приключенията на Сам Фишър ще продължат със сигурност, а от Ubisoft оправдаха забавянето с нуждата от цялостна преработка на геймплей механиката. Conviction се очаква в късната есен, а от Remedy се надяват да вместят Alan Wake в рамките на пролетта на следващата година.
И скритите козове на производителите
И онази част от аудиторията, която си пада по по-кежуъл заглавия, също не остана разочарована. Макар и да не могат да се сравняват с най-големите комерсиални заглавия, те са не по-малко печеливши и популярни. Тук безспорно лидер е Nintendo, които обявиха не едно, а цели две заглавия с марка „Mario Bros.”, както и продължение на суперуспешната Wii Fit. То ще носи добавката Plus и обещава нови упражнения и мини-игри. Играта ще излезе към края на годината – тъкмо навреме, за да може да ползва услугите на новия контролер на компанията Wii Motion Plus.
World of Warcraft може и да е лидер при онлайн игрите, но опитите и на други компании и заглавия да намерят място под слънцето не спират. В резултат Square Enix анонсираха Final Fantasy XIV Online – масова онлайн игра, която се очаква догодина за PS3 и PC; според екипа на Square Enix версия за XBOX 360 все още се обмисля. На свой ред Vogster Entertainment вложиха доста усилия в реклама на техния онлайн шутър CrimeCraft. Макар играта да е далеч от завършване, компанията плати солидна сума, за да изложи опъне рекламен банер точно над главния вход на L.A. Convention Center. Изглежда че поне до известна степен рекламата си е заслужавала, защото лично кметът на Лос Анджелис произнесе своето приветствие на откриването на Е3 под банера и така снимката му обиколи световните медии.
Едно от изненадващите заглавия на Е3 бе обявената шпионска игра на Rockstar North, наречена Agent. Разработвана ексклузивно за PS3, тя ще пренесе играчите в мрачната епоха на Студената война, където те ще се вживеят в ролята на тайни агенти. Rockstar North оправдаха ексклузивността на заглавието с факта, че по този начин си осигуряват пазарна ниша и подкрепата на Sony. Любопитно е, че Take-Two, компанията-майка на Rockstar, не присъстваше на изложението със самостоятелен щанд. От нейния екип се оправдаха с твърде високия разход, който е трябвало да направят.
Както си му е редът за голямо събитие, където се показват продукти и технологии за много милиони долари, Е3 не мина без своите скандали и напрегнати моменти. Така например Дени Билсън, старши вицепрезидент по развойната дейност на THQ, заклейми конзолата на Nintedno Wii като „кошмар” за всички останали разработчици и добави, че платформата по същество е боклук. Очевидно по високите нива в йерархията на двете компании, които на всичкото отгоре са партньори по много заглавия, не са останали доволни от самоволното изказване на Билсън, защото още на следващия ден той бе принуден да пусне ново официално изявление. В него той казва, че THQ и Nintendo работят заедно от 20 години и приканва посетителите на изложението да спрат край павилиона на THQ, за да се насладят на заглавията на Nintendo, които се предлагат там. Иронично, нали…
Нова хардуерна революция…
Новите гейм заглавия далеч не бяха единствените новини от Е3. Няколко компании използваха форума, за да представят новите си проекти в хардуерната област. Любопитно е, че те бяха свързани не с друго, а с контролерите за отделните платформи.
Най-напред Microsoft изложиха революционната си идея за геймплей без контролери, кабели и бутони. Наречена Project Natal, платформата се основава на сензори за движение, които улавят всяко едно потрепване на геймъра и го превръщат във виртуален ход. В по-завършен вид Natal ще разпознава както движение, така и гласови команди и ще поддържа вмъкването на сканирани предмети във виртуалната реалност на играта.
Без да изостават от конкуренцията, от Sony анонсираха своя версия на контролер, базиран на сензори. Той ще работи чрез PlayStation Eye и ще се използва, за да пресъздава най-различни предмети в играта като пистолет, меч или дори бейзболна бухалка.
Представянето на две толкова революционни технологии предизвика много шум, защото аудиторията в Los Angeles Convention Center и геймърите по света виждаха подобно нещо за пръв път. Сред малцината, които вече бяха запознати с проектите на Microsoft и Sony обаче бе Джон Рицитело, шеф на гиганта Electronic Arts. Той също подсили интригата, като обяви, че екип на EА, оглавяван лично от него, вече половин година експериментира с двата нови контролера. Рицитело открито заяви, че възможността неговата компания да вкара някое от двете изобретения в продуктите си е съвсем реална. Той далеч не беше единственият, който включва предложенията на Microsoft и Sony в плановете си; известният режисьор Стивън Спилбърг също се появи лично на Е3 и намекна, че не е изключено да работи по игри с Project Natal. Не бива да забравяме, че именно Спилбърг е режисьор на филма Minority Report, където може да се види подобна технология.
… или много шум за нищо?
Действително презентациите на Microsoft и Sony изглеждат обещаващо, но какво се крие зад тях? Project Natal безспорно е по-грабващият проект, който има за цел да предефинира понятието за контрол в игрите. Но като повечето грандиозни идеи, винаги съществува опасността широката публика да не възприеме нейния замисъл веднага поради консервативно мислене, а продажбите може да са под очакваните. Може би щеше да е по-добре, ако Microsoft бяха запазили Project Natal за следващото Е3 с идеята той да се превърне в контролер на евентуалната нова версия на XBOX.
В тази светлина идеята на Sony изглежда по-скромна, но и по-реалистична. Контролерът на Sony изглежда като предложение, което се намира след това, което направи популярния контролер на Nintendo и преди леко абстрактните идеи на Microsoft. Още в предварителна фаза, когато този контролер стане готов, той ще предложи съвършено нови възможности на потребителите, без в същото време да изисква такъв технически напредък като Natal.
Един от важните изводи от изложението е, че краят на сегашното поколение конзоли все още не наближава. Настоящият бизнес-цикъл продължава вече почти четири години, но Е3 показа категорично, че всички страхове за спад на продажбите и провал на конзолите са неоснователни. Специалистите твърдят, че краят на PS3 и XBOX 360 няма да настъпи, докато техните цени не паднат под 200-доларовата граница. Действително, Microsoft и Sony – както и много други разработчици на игри – са инвестирали толкова много в настоящото поколение конзоли, че за момента изглежда малко вероятно който и да било да е готов да захвърли всичко постигнато и да започне нещо ново. Нещо повече, по-смелите предположения гласяха, че ако се запазят интензитетът и качеството на новите заглавия и ако услуги като Xbox Live и PlayStation Network бъдат подобрени, нов хардуерен цикъл при конзолите може да не настъпи преди 2011 г.
Най-сетне тазгодишното Е3 показа, че и в условия на финансова криза гейминдустрията се представя сравнително добре и водещите компании ще се стремят към увеличени печалби. Опирайки се на база на показаното на изложението, някои изчисляват, че печалбите на Activision Blizzard ще скочат от досега предвижданите 4.7 милиарда на 4.9 милиарда, тези на EA – от 4 милиарда на 4.3 милиарда, а на THQ – от 780 милиона до 850 милиона.
Един от най-задаваните въпроси непосредствено преди и по време на изложението бе традиционният „Кой ще победи на Е3?” или с други думи, коя компания ще изкара по-интересни заглавия и по-съвършена технология. След почти цяла седмица на напрегнато следене на новините, след седем конференции на големи компании и след изложение с двойно по-голям брой на участниците от миналата година мисля, че отговорът на този въпрос е ясен – най-големият победител на Е3 2009 сме всички ние – геймърите, медиите, които следят гейм-индустрията и преди всичко феновете на забавлението.
Автор: Иво Цеков