Не случайно Eidos наричат своя Batman: Arkham Asylum игра, „съвсем близо до съвършенството”. Обикновено подминавам подобни изказвания с повдигната вежда, питайки се кога най-накрая издателите ще престанат да ни пробутват посредствените си заглавия с клиширани до болка изрази. Но в случая със следващата игра, посветена на Черния рицар, съм склонен да се съглася, най-малкото защото Eidos притежават правата над всички комикси по темата, излизали през последните 70 години и могат да почерпят вдъхновение от всеки един от тях, за да създадат най-добрата Batman игра въобще…
Общо взето Batman: Arkham Asylum, която няма да бъде обвързана с лиценза на който и да е от шестте филма, изглежда поразително добре. Както по отношение на графичния стил, пропит с тъмни, страховити, дори брутални тонове, така и със своя геймплей. А той е гъвкав, многопластов и ултра зарибяващ, донякъде напомнящ на The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Така че в следващите редове ще се опитам да ви разкажа подробно какво точно ни очаква на 9 юни, когато Човекът прилеп ще кацне и на нашия хард…
Добре дошли в лудницата
Историята в Batman: Arkham Asylum започва със залавянето на Джокера от страна на Батман, който го откарва със своя батмобил директно в психиатричната болница „Аркъм” – там, където в крайна сметка принадлежи, както с въздишка на облекчение констатира и комисар Гордън.
Това, което притеснява нашия маскиран герой обаче е, че ненормалният зеленокос злодей с визия, напомняща Хийт Леджър от „Черният рицар”, се е предал почти без бой. И има защо. Джокерът задейства своя пореден коварен план, избягва от ръцете на охраната, отваря килиите на всички ненормални престъпници в „Аркъм” и затваря Батман, заедно със самия в себе си, в огромната лудница.
Макар че цялото действие в Batman: Arkham Asylum ще се развива именно на въпросния изолиран от Готъм Сити остров, това не е непременно нещо лошо. Този факт ще позволи на авторите – британците от Rocksteady Studios, отговорни за появата на Urban Chaos: Riot Response – да създадат перфектния sand-box геймплей, без да се „разпиляват” твърде много. Всички видяхме какво се случи с Assassin’s Creed и наличието на много градове. Монотонността в крайна сметка надделя, а индивидуалният почерк във всяко едно от селищата се загуби след няколко часа геймплей. Така че не случайно втората част ще се развива единствено и само във Венеция…. В този ред на мисли изборът на лудницата „Аркъм” като основно място за действието е отличен.
Невидимият хищник
Спомняте ли си началото на първия филм Batman на Тим Бъртън, където двама кирливи обирджии обсъждаха най-новата си плячка? Далеч зад тях тихо и смъртоносно се спусна Човекът прилеп, разперил своята черна мантия. Тогава го видяхме за първи път. И за първи път станахме свидетели на неговата способност бързо, ефективно и почти незабелязано да елиминира своите жертви… Класика…
От един от трейлърите, озаглавен “Silent Knight”, става ясно, че точно такъв тип геймплей можем да очакваме и в Batman: Arkham Asylum… Той ни пренася в едно от огромните помещения в лудницата, което е пълно с подчинените на Джокера – идеалното място за т.нар. “Invisible Predator” режим. Целта тук е да елиминирате всички колкото се може по-бързо, като ще спечелите допълнителни точки и определени „постижения”, ако го направите напълно незабелязани.
Дебнене на жертвите
С лекота Батман забива една от куките си в статуята с формата на гарголит близо до тавана, изкачва се до нея за секунди с помощта на автоматичния механизъм, и прикляква тихо, наблюдавайки своята плячка. Неусетно, отново благодарение на своите джаджи, Батман прелита на друга подобна статуя, за да се приближи още повече до хората под него. Способността му да планира внимателно ходовете си, преди да атакува, ще бъде ключова за геймплея в играта. Превключвайки в т.нар. режим “Detective”, за който ще стане дума повече след малко, той вижда къде и колкото точно противници го очакват, с какво точно са екипирани (огнестрелни оръжия, ножове) и т.н. След няколко секунди време планът е предначертан. Време е за действие…
Разпервайки пелерината си, Батман се приземява в една от стаите в залата и поставя първия си капан – експлодиращ гел на стената. След което бързо отлита отново край тавана и го активира. Бум! Един враг по-малко! Останалите са вече под тревога и започват да търсят виновника под дърво и камък. Батман отново каца на земята, прикляква и пропълзява до някаква решетка на пода. Повдига я и бързо се вмъква под пода, само за да изчака жертвата да мине над него, да я сграбчи и обездвижи безмилостно.
Въобще – ще можем да правим всичко, което сме свикнали да гледаме във филмите и комиксите за Батман. Дори ще се спускаме с главата надолу, само за да сграбчим някой от противниците си и да го оставим да виси във въздуха. А после, стига да сме в съответното настроение, ще имаме възможността да срежем въжето точно тогава, когато друг минава под него, за да спечелим постижението „Mind Your head”…
Лице в лице с противника
Почитателите на по-агресивния подход също не са пренебрегнати и ако искате, може да елиминирате противниците си с груба сила и изключителна ловкост. Скачате и още докато сте във въздуха, разперили пелерината си, удряте един от враговете си с краката и след това го довършвате с няколко мощни юмрука в лицето. Прикривате се зад стената и мятате батаранг по патрулиращия на няколко метра от вас човек… Това са само малка част от нещата, които ни очакват в Batman: Arkham Asylum…
Батман не е безсмъртен, нито пък супергерой в пълния смисъл на думата. Но това не значи, че не може да се справи в юмручен бой с огромна група противници наведнъж. Тук идва ред и на втория ключов режим в играта, в който ще сте поставени в нещо като арена, където ще се наложи да победите постоянно прииждащите орди от главорези на Джокера.
За да стане това колкото се може по-бързо и по-ефективно, ще трябва да се специализирате в изпълнението на поредица от слаби и силни удари, които впоследствие ще ви дават достъп до нови специални движения. Например ако извършите пет последователни комбинации от атаки към някого, ще може да го хванете и замерите към електрическа ограда да речем. Или пък да го съборите на земята и да го довършите с няколко мощни удара, представени ви на забавен каданс. Към всичко можем да прибавим и способността на Човека прилеп да прилага и контраатаки, които ще се изпълняват по най-различни начини в зависимост от разположението на врага спрямо вас.
Елементи на RPG
Когато изпълни успешно поредицата от удари, Батман ще бъде обгърнат от ято прилепи и ще получи определен брой точки опит. Тук идва ред и на ролевите елементи в играта. В дървоподобна система играчите ще могат да разпределят точки из уменията на своя герой там, където намерят за добре. По този начин ще получавате нови бойни движения, ще може да събаряте противниците си много по-бързо, ще ъпгрейдвате джаджите си, ще се научавате да хвърляте по няколко батаранга наведнъж и т.н.
Детективът Батман
Третият ключов режим от геймплея, наречен “Detective”, ще напомня донякъде на сериала „От местопрестъплението”. Нашият герой ще бъде екипиран с набор от инструменти, напълно в стила на съдебната медицина. Например със сигурност ще търси следи от отпечатъци. Защо му е притрябвало да го прави това обаче, тепърва ни предстои да разберем. Говори се, че играта ще има система, подобна на тази в Dead Space, която ще ви подсказва накъде трябва да вървите, за да изпълните задачата си. Така че търсенето на отпечатъци е може би точно това.
Когато активирате “Detective” режима, ще може да виждате и всички „важни” за вас места. Например къде да забиете куката си, кои стени са достатъчно слаби, за да ги взривите и да накажете минаващите покрай тях противници. Въобще – ще бъдем улеснени в почти всяко едно отношение.
Босовете в играта
Марк Хамил – прословутият Люк Скайуокър от „Междузвездни войни” – отново ще озвучава архизлодея Джокера. Така, както го правеше дълги години наред в анимационния сериал за Тъмния рицар. Неговият герой обаче няма да е единственият „бос” в лудницата. Батман ще се срещне и с Килър Крок, Арле Кин, Зсасз, Гатанката, Пингвина, Плашилото, Отровната Айви, Мистър Фрийз… А от наскоро излезлия трейлър стана ясно, че и Бейн ще намери място в играта – един от най-интелигентните и физически мощни противници на маскирания пазител на Готъм Сити.
Тези босове ще представляват различна страна от Батман и не всички ще могат да се мерят с огромния му набор от умения. Затова някои битки с тях ще фокусират върху меле бой, други върху джаджите на прилепа, а трети – ще наподобяват сраженията с гигантските босове в Zelda.
Носят се слухове, че ще можем да играем и с престъпниците в играта. Това обаче не е потвърдено, пък и дори да се окаже вярно, може би това ще стане възможно, чак след като превъртим Batman: Arkham Asylum.
Нереално красива и брутална
Що се отнася до визията – играта изглежда поразително добре и изключително тъмна и брутална. Тя може и да няма нищо общо с филмите на Кристофър Нолън, но си личи от километри, че авторите са черпили силно вдъхновение от тях, поне що се отнася до атмосферата. Batman: Arkham Asylum ще се захранва от Unreal Engine 3, което само по себе си трябва да е достатъчно. Струва ми се обаче, че Rocksteady Studios са отишли много по-далеч. Извратеният дизайн на злодеите, визията на Батман, всяваща страх у своите противници, мрачните коридори на лудницата, осветявани единствено от проблясващите на моменти светкавици… Всичко това изглежда просто поразително.
Наистина Batman: Arkham Asylum се оформя ужасно сполучливо. Това донякъде вероятно се дължи на факта, че играта не е пришпорвана от крайни срокове и ще излезе точно тогава, когато е готова. До 9 юни остава още малко. Дали Rocksteady Studios ще ни дадат един култов летен блокбъстър? Искрено вярвам, че ще е така. Междувременно, ако нямате търпение, предлагам да се запознаете със следните комикси – Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth, Batman: The Last Arkham и Arkham Asylum: Living Hell, за които се говори, че са в основата на тази страхотна екшън-приключенска игра…
Автор: Владимир Тодоров